• چهارشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8312-10498
  • منبع : فضای مجازی

بـبــر محبوب‌ترين حيوان نزد انسانها و انسان بزرگترين دشمن بـبــر

بـبــر محبوب‌ترين حيوان نزد انسانها و انسان بزرگترين دشمن بـبــر

نظرسنجي جديدي نشان مي‌دهد كه «ببر» بيش از هر حيوان ديگري نزد انسان محبوبيت دارد اما انسان در عين حال بزرگترين دشمن اين حيوان است.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نابودي زيستگاهها در اثر آتش‌سوزي و قطع درختان از عوامل نابودي ببرها با سرعتي تكان دهنده است، اما شكارچيان غيرقانوني تهديدي حتي بزرگتر به حساب مي‌آيند.

بي‌بي‌سي افزود: يك ببر پس از شكار تقريبا يكهزار و 500 دلار به فروش مي‌رسد. اما در مراحل بعدي، اجزاي بدنش جداگانه عرضه مي‌شود به طوري كه درآمد حاصل از آن مي‌تواند به 50 هزار دلار برسد. سود حاصل از تجارت ببر بينهايت زياد و قاچاقچيان، مسلح و شديدا خطرناك هستند.

بزرگترين گربه‌سانان جهان، كه عموما ببرهاي سيبري خوانده مي‌شوند، اما نام اصلي آنها «ببر آمور» است، در اوايل دهه 1990 در سيبري با سرعتي چشمگير يعني تقريبا 70 ببر در سال كشته مي‌شدند و تنها چند صد عدد از آنها باقي مانده بود.

در حالي كه «ببر آمور» در آستانه انقراض قرار گرفته بود، يك آمريكايي به نام استيو گلستر، بنيانگذار موسسه Wild Aid از راه رسيد و كمك‌هاي فني و نقدي ارائه كرد.

گلستر و همكارانش، پس از تاييد وزارت منابع طبيعي روسيه، برنامه «ببر بازرسي» را معرفي كرد.

استيو گلستر ماموران برنامه «ببر بازرسي» را «پليس محيط زيست» توصيف مي‌كند و مي‌گويد: براي آنكه قدرت لازم براي انجام مأموريت خود را داشته باشند، بايد از اختيارات ويژه بازرسان دولت برخوردار مي‌شدند تا بتوانند نشان و سلاح با خود حمل كنند.

هرچند «ببر بازرسي» رسما يك برنامه دولتي است، اما تقريبا تمام منابع مالي آن توسط مؤسسات بين‌المللي حيات وحش تأمين مي‌شود.

از زمان آغاز گشت‌زني مأموران اين برنامه، جمعيت ببرها تثبيت شده اما در حال حاضر تنها چند صد عدد از آنها در منطقه باقي مانده است و در صورت عدم حراست، در معرض خطر دائمي قرار خواهند گرفت.

برنامه «ببر بازرسي» اكنون داراي 6 گشت مقابله با شكار غيرقانوني در خاور دور روسيه، زيستگاه «ببر آمور»، است.

آندره يورچنكو، سرهنگ سابق نيروهاي ويژه ارتش روسيه، يك واحد مقابله با شكار غيرقانوني را در بندر اسلاويانكا، در 10 مايلي مرز چين، هدايت مي‌كند.

او و تيم سه نفره‌اش به همراه يك سگ، از ناحيه‌اي بسيار گسترده به مساحت 5 هزار كيلومتر مربع نگهباني مي‌كنند.

حمل سلاح غيرقانوني، قطع درختان جنگل يا شكار غيرقانوني ساير حيوانات وحشي بخش عمده تخلفات را تشكيل مي‌دهد.

به دام انداختن شكارچيان غيرقانوني حين عمل شكار ببر حادثهاي بسيار نادر است. حتي اگر كسي به هنگام حمل پوست ببر ديده شود، به سختي بتوان ثابت كرد كه او عملا ببر را كشته است.

آندره يورچنكو، كه مي‌داند شكارچيان محلي تنها حلقه كوچكي در زنجيره بلند يك شبكه چند ميليون دلاري در سطح جهان هستند، تصميم گرفت از پوست مصادره شده به عنوان طعمه‌اي براي يك سوداگر متخلف استفاده كند.

به گزارش ايسنا، يك دستگاه راديويي براي رديابي ببر در سر آن تعبيه شد و تيم آندره توانست پوست را تعقيب و نحوه خروج آن از روسيه را ردگيري كند.

اين عمليات سري توسط چندين دوربين مخفي متعلق به برنامه مستند «قاچاق ببر» - توليد بي‌بي‌سي- فيلمبرداري شد.

استيو گلستر و همكارانش اكنون برنامه حفاظت مسلحانه از محيط زيست را به جنوب شرقي آسيا تعميم داده‌اند. در تايلند، دولت اين كشور براي تاييد عمليات «وايلدايد» از خود شتابي نشان نداد تا اينكه يك جنگلبان و يك شكارچي غيرقانوني در يك پارك ملي در حادثه‌اي ناگوار به ضرب گلوله كشته شدند.

هرچند اين تراژدي باعث شد دولت تايلند مسأله را جدي بگيرد، اما گشتها هنوز با بي‌تفاوتي و بي‌اعتنايي روبرو هستند. حتي اگر شكارچيان متخلف با موفقيت محاكمه و محكوم شوند، جريمه‌ها ناچيز است و تاثير بازدارنده ندارد.

سال گذشته، اتومبيل يك سوداگر محلي و سابقه‌دار حيوانات وحشي در نزديكي مرز تايلند و لائوس متوقف شد. در صندوق عقب اتومبيل يك ببر كه با بي‌رحمي دو نيم شده بود تا در صندوق جا بگيرد كشف شد. اما او عليرغم تكرار در ارتكاب جرم تنها 150 دلار جريمه شد.

در ميانمار يا برمه سابق، سوداگران علنا استخوان، دندان، جمجمه و حتي آلت تناسلي ببر را عرضه مي‌كنند.

در فيلم مستند «قاچاق ببر» همچنين به طور مخفيانه از سوداگراني كه 80 دست پوست پلنگ در اختيار داشتند فيلمبرداري شد و هرچند آنها پوست ببر همراه نداشتند، اما پيشنهاد كردند در ازاي دريافت 2 هزار و 500 دلار، يعني 30 برابر قيمت پوست پلنگ، آن را فراهم و عرضه كنند.

براي استيو گلستر اين پديده تعبيري تيره دارد. او مي‌گويد: پوست ببر خيلي گران و چون در حال حاضر اصولا ناياب است، يافتن آن مشكل بوده و همين دليل موجب شده است كه ببرهاي زيادي در جنگل باقي نماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha