• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۸۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8310-11974
  • خبرنگار : 71274

نخستين دور مذاكرات هيات‌هاي عالي رتبه ايران و زيمبابوه خاتمي: تحكيم استقلال جز با پيشرفت و احترام به آزادي مردم مهيا نمي‌شود موگابه: همكاري‌ها را گسترش دهيم

نخستين دور مذاكرات هيات‌هاي عالي رتبه ايران و زيمبابوه
خاتمي: تحكيم استقلال جز با پيشرفت و احترام به آزادي مردم مهيا نمي‌شود
موگابه: همكاري‌ها را گسترش دهيم

مذاكرات رسمي هيات‌هاي عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران و زيمبابوه شب گذشته - دوشنبه شب - به وقت محلي به رياست روساي جمهور دو كشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور كشورمان در آغاز نخستين دور از مذاكرات كه در كاخ رياست جمهوري زيمبابوه برگزار شد، از استقبال گرم دولت و ملت زيمبابوه قدرداني كرد و با اشاره به شخصيت رييس جمهوري و جايگاه زيمبابوه در حافظه تاريخي دولت و ملت ايران، گفت: آزادي و استقلال زيمبابوه واقعه‌اي بزرگ در تاريخ بشري و تغييري پر اهميت براي نفي تبعيض نژادي و حذف آپارتايد از آفريقا بود.

خاتمي تاكيد كرد: امروز تحكيم و تثبيت پايه‌هاي استقلال زيمبابوه جز با توسعه و پيشرفت و احترام به آزادي مردم اين كشور مهيا نمي‌شود.

وي با اشاره به اهداف، منافع و نيز تهديدات مشترك دو كشور، گفت: تهران و حراره خواهان توسعه‌ي پايدار و همكاري هستند و مي‌توانند امكانات خود را براي توسعه سريع‌تر در اختيار يكديگر قرار دهند.

رييس جمهور با اشاره به روابط خوب و همبستگي دو كشور در سازمان‌هاي جهاني، اظهار داشت: دو كشور از توانايي بالايي، براي ارتقاي همكاري و مشاركت به ويژه در عرصه‌هاي علمي، فني و صنعتي برخوردارند و بايد زمينه‌هاي تسريع اجراي قراردادها و تفاهم‌نامه‌هاي في‌مابين را فراهم كنند.

خاتمي گفت: كارشناسان سياسي و اقتصادي دو كشور بايد در چارچوب كميسيون مشترك ضمن رفع موانع، ظرفيت‌هاي جديد همكاري‌ها را بيابند.

رابرت موگابه رييس جمهور زيمبابوه، نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور رييس جمهور ايران در كشورش، به همبستگي، دوستي و نزديكي ميان دو كشور در سطوح مختلف اشاره كرد و گفت: تهران و حراره طي سال‌هاي گذشته روابط خوبي داشته‌اند و مي‌توانند اين همكاري‌ها را بيش از پيش گسترش دهند.

وي با اشاره به ديدار مقامات عالي‌رتبه دو كشور با يكديگر، بر وجود بسترهاي همكاري به ويژه در بخش‌هاي كشاورزي و معدن، گفت: ديدار آقاي خاتمي از زيمبابوه زمينه‌ساز تسريع در اجرايي و عملي شدن قراردادهاي في‌مابين و تعميق مناسبات است.

وي ديدگاه‌هاي دو كشور در چارچوب سازمان‌هاي بين‌المللي نظير سازمان ملل متحد و غير متحدها را نزديك به هم ارزيابي كرد و با اشاره به حضور اعضاي ارشد كابينه‌اش در جلسه، گفت: ما آماده‌ايم با بحث و تبادل نظر راهكارهاي مشاركت بهتر دو كشور براي توسعه‌ي همكاري‌ها را بيابيم.

در اين نشست، علي صوفي وزير تعاون و رييس ايراني كميسيون مشترك، و استان مودنگه وزير خارجه و رييس زيمبابوه‌اي كميسيون مشترك گزارشاتي از فعاليت‌ها و مباحث انجام شده در بخش‌هاي حمل و نقل، انرژي، گردشگري، بانكي، تعرفه‌هاي تجاري بر صدور خدمات مهندسي و فني و آماده شدن سندهاي نهايي همكاري گزارشي ارائه كردند.

دكتر نوربالا رييس هلال احمر كشورمان نيز در خصوص مركز درماني در دست احداث در اين كشور گزارشي ارايه كرد.

در اين نشست، كمال خرازي، حبيب‌الله بي‌طرف و علي صوفي وزراي خارجه، نيرو و تعاون كشورمان و وزراي خارجه، صنايع و كشاورزي، حمل و نقل و ارتباطات زيمبابوه حضور داشتند.

هم‌چنين پيش از دور مشترك مذاكرات، روساي جمهور دو كشور ايران و زيمباوه مذاكره خصوصي انجام دادند.

در اين مذاكره در خصوص مسايل دو جانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي بحث شد.

حجت‏الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي كه عصر روز دوشنبه در فرودگاه هراره مورد استقبال رسمي رابرت موگابه رييس جمهور زيمبابوه قرار گرفته بود، شامگاه ديشب پس از نخستين دور مذاكرات رسمي هيات‌هاي عالي مرتبه‌ي دو كشور، در ضيافت شامي به ميزباني رابرت موگابه اين كشور شركت كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور كشورمان در جريان اين سفر كه ششمين كشور آفريقايي در جريان سفر وي و هيات همراهش به قاره‌ي آفريقاست، با مقامات رسمي اين كشور در ارتباط با همكاري‌هاي دو جانبه دولت ايران و زيمباوه ديدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha