• شنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۳ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8308-06369
  • منبع : مطبوعات

وزير امورخارجه‌ چين درديداررييس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام: مخالف ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هستيم هاشمي رفسنجاني:اروپايي‌ها با صداقت باشند به تفاهم مي‌رسيم

لي جائو شينگ، وزير امور خارجه‌ي چين، عصر روز شنبه با حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني ديدار و در مورد انرژي هسته‌يي، مسائل منطقه‌يي، بين‌المللي و توسعه‌ي مناسبات دوجانبه گفت‌وگو كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني در اين ديدار با تاكيد بر موضع شفاف ايران در مورد استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است تا با مذاكرات و همكاري‌هاي نزديك‌تر با آژانس بين‌المللي، به جهانيان اطمينان دهد كه از فناوري هسته‌يي در جهت بشردوستانه و صلح‌آميز استفاده مي‌كند و اگر كشورهاي اروپايي در مذاكرات صداقت داشته باشند، به تفاهم كامل خواهيم رسيد.

وي با اشاره به تعليق داوطلبانه‌ و موقت غني‌سازي توسط جمهوري اسلامي ايران گفت: ايران براي شفاف‌سازي و اعتمادسازي در چارچوب قوانين و مقررات، از هيچ مساعي دريغ نخواهد كرد، ولي با زورگويي و برخوردهاي غيرمنطقي مخالف است و اين‌گونه برخوردها نتيجه‌اي نخواهد داشت.

هاشمي رفسنجاني با تشكر از حمايت دولت چين از حق مشروع ايران در مورد استفاده از انرژي هسته‌يي تصريح كرد: خواست ايران اين است كه در صورت مخدوش نشدن اين حق مسلم و مشروع، مساله‌ي فناوري هسته‌يي در چارچوب آژانس حل و فصل شود.

وي افزود: از چين به خاطر مسووليت جهاني انتظار مي‌رود كه از اين خواسته‌ي به‌حق ايران در مجامع بين‌المللي حمايت كند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز خرسندي از توسعه‌ي همكاري‌ها با چين گفت: سپر مناسبات و همكاري‌هاي پكن و تهران آرام، محكم و متين بوده است اما منافع دو كشور ايجاب مي‌كند كه سطح همكاري‌ها بيش از اين ارتقا يابد.

وي هم‌چنين خواستار عملي شدن كليه‌ي توافقات گذشته ميان دو كشور شد.

وزير امور خارجه‌ي چين نيز در اين ديدار با تشريح اوضاع سياسي اقتصادي كشور متبوعش گفت: چين از حق مشروع و قانوني ايران براي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي حمايت مي‌كند.

وي افزود: پكن با حمايت از مواضع ايران در همكاري‌هاي خوب و مثبتش با اروپايي‌ها و آژانس، معتقد است اين مساله بايد در چارچوب آژانس حل و فصل گردد؛ زيرا همكاري ايران با آژانس بسيار خوب و مطلوب بوده است.

ليوجان شينگ گفت: ما مخالف ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت هستيم؛ چرا كه اين امر برخلاف منافع كشورهاي منطقه و حتي كشورهاي توسعه‌يافته است.

وزير امور خارجه‌ي چين با اشاره به اين‌كه ما به نقش مهم ايران در منطقه واقفيم و از آن حمايت مي‌كنيم، افزود: در كشور متمدن ايران و چين با سابقه‌ي ديرينه لازم است در همه‌ي زمينه‌ها مناسبات و همكاري‌هاي خود را گسترش و ارتقا دهند.

وزير امور خارجه‌ي چين در اين ديدار از حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني براي سفر به چين دعوت به عمل آورد كه مورد موافقت ايشان قرار گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha