• شنبه / ۲ آبان ۱۳۸۳ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 8308-00595

نكات مهم در بيانيه‌ي پاياني كنفرانس عراق از ديدگاه وزير خارجه‌ي مصر ”حاكميت، استقلال و تماميت ارضي عراق“

وزير امور خارجه‌ي مصر با اشاره به فرا رسيدن زمان برگزاري كنفرانس بين‌المللي عراق اعلام كرد، بياينه‌ي پاياني اين نشست بي‌تريدد بايد بر موضوع حاكميت، استقلال و تماميت ارضي عراق تاكيد كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري كويت، احمد ابوالغيظ، وزير امور خارجه‌ي مصر كه در يك كنفرانس خبري سخن مي‌گفت، اظهار داشت، مصر بر اين ديدگاه و اعتقاد است كه بيانيه‌ي پاياني اين نشست بايد در بر گيرنده‌ي 9 نكته‌ي بسيار مهم باشد.

وي افزود: اين 9 نكته و مفاد مهم به ترتيب ذيل است:

1- تاكيد بر اصل عدم دخالت در امور داخلي عراق؛

2- تاكيد بر نقش سازمان ملل در روند سياسي عراق و به اجرا درآوردن وظايف اين سازمان در عراق بر اساس قطعنامه‌ي 1546 شوراي امنيت؛

3- تاكيد بر اهميت طرح‌هاي بازسازي در عراق؛

4- تاكيد بر حمايت، تشويق و ترغيب دولت موقت عراق براي ادامه‌ي روند سياسي در عراق و رساندن اين روند به مرحله‌ي پاياني خود؛

5- محكوم كردن تمام خشونت‌هاي موجود در عراق با هر شكل و بهانه‌يي كه انجام مي‌گيرد؛

6- دعوت تمام گروه‌ها، احزاب و مردم عراق به حفظ آرامش و عدم ورود به صحنه‌ي درگيري‌ها؛

7- فراهم آوردن زمينه‌ي لازم براي برقراري امنيت و ثبات در منطقه؛

8- تاكيد بر مفاد قطعنامه‌ي 1546 شوراي امنيت در زمينه‌ي نيروهاي چند مليتي؛

9- تاكيد بر افزايش همكاري‌ها براي تحت تسلط در آوردن مرزهاي مشترك عراق با كشورهاي همجوار و استقبال از نقش اين كشورها در مهيا ساختن زمينه‌ي لازم جهت برقراري امنيت و ثبات در اين كشور.

ابوالغيظ گفت: اين كنفرانس در سطح وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي دعوت شده برگزار خواهد شد و نمايندگاني از سازمان ملل نيز در آن شركت خواهند كرد.

وي تاكيد كرد: اين كنفرانس به عنوان قدمي براي كمك به نيروهاي سياسي فعال عراق جهت شركت در روند سياسي اين كشور و محقق ساختن ثبات و استقرار در آن تلقي مي‌شود.

ابوالغيظ تاكيد كرد: اهداف اصلي اين كنفرانس در چارچوب اهداف انساني، سياسي و اقتصادي تعريف مي‌شود و اين كنفرانس به عنوان كمكي به ساخت آينده‌ي روشن‌تر براي عراق تلقي مي‌شود.

وزير امور خارجه‌ي مصر گفت: در حال حاضر قاهره بيش از 10 روز است كه با تمام طرف‌هاي شركت كننده جهت تدوين بيانيه‌ي پاياني اين نشست گفت‌و‌گوهاي مشورتي برقرار كرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha