• سه‌شنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۸۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8305-10302
  • خبرنگار : 90062

جاده چالوس همچنان ناامن است هشدار مجدد كارشناسان سازمان زمين‌شناسى: خطر ريزش كوه و سقوط «بهمن سنگي» مسافران جاده چالوس را تهديد مي‌كند

جاده چالوس همچنان ناامن است
هشدار مجدد كارشناسان سازمان زمين‌شناسى:
خطر ريزش كوه و سقوط «بهمن سنگي» مسافران جاده چالوس را تهديد مي‌كند
جاده چالوس كه پس از زلزله خرداد ماه فيروز آباد كجور به دليل سنگ ريزش مسدود شده بود در حالي بازگشايي شده كه سازمان زمين‌شناسى كشور به عنوان متولى دولتي در علوم زمين، با توجه به شرايط كنوني جاده اين اقدام را غيراصولي و غير علمى عنوان كرده كه ممكن است به قيمت جان مسافران تمام شود. مهندس محمد جواد بلورچى، رييس گروه زمين‌شناسى مهندسى سازمان زمين‌شناسى و اكتشافات معدنى كشور كه اواخر هفته گذشته به همراه گروهي از كارشناسان اين سازمان به منظور بررسي ضريب اطمينان جاده چالوس پس از بازگشايي از اين جاده بازديد كرده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مجددا تاكيد كرد: بازگشايى جاده چالوس، اقدامى غيراصولى بوده و اين محور همچنان از لحاظ زمين‌شناسى براى عبور و مرور مسافران ناامن است. وى نسبت به خطر سقوط سنگ و ريزش كوه در نقاط مختلف جاده چالوس هشدار داد و تاكيد كرد: به علت وجود بلوكهاى آزاد سنگ در ارتفاعات اطراف اين جاده كه بر اثر زلزله اخير شكافهاي بسياري نيز در آنها ايجاد شده خطر ريزش كوه‌هاي مجاور جاده بسيار بالاست و سنگ‌ها مي‌توانند با كوچك‌ترين لرزه‌اى به پايين سقوط كنند. رييس گروه زمين شناسى مهندسى سازمان زمين شناسى با اشاره به نزديك شدن فصل سرما و ريزش برف و باران در اين محور كوهستانى خاطرنشان كرد: با نفوذ آب به درون شكاف‌هاى ايجاد شده در سنگها در اثر سرما، تعادل استاتيكى بلوكهاى رها شده از بين رفته و احتمال سقوط آنها دو چندان مى‌شود. مهندس بلورچى در ادامه با اشاره به مشاهده پديده بهمن سنگى در ناحيه دريابك و سياه‌بيشه گفت : وجود نشانه‌هاي بهمن‌سنگي حاكي از پتانسيل بالاي جاده چالوس از لحاظ رخداد اين پديده است، بدين ترتيب چنانچه زلزله‌اى به وقوع بپيوندد، با حركت توده بزرگ و عظيم سنگها در محدوده وسيعى از جاده، بهمن سنگى رخ مى‌دهد كه اين امر لزوم توجه به اين منطقه را دوچندان مى‌كند. وى خاطرنشان كرد: در پديده بهمن‌سنگي كه از سريعترين و مخاطره‌آميزترين انواع حركتهاي دامنه‌اي است توده‌هاي عظيم سنگ و خاك طي مدت 2 تا 3 ثانيه با سرعتي حدود 200 تا 300 كيلومتر بر ساعت به پايين مى‌لغزند و ناحيه وسيعى را تحت تاثير فعاليت خود قرار مى‌دهند. اين كارشناس علوم زمين تصريح كرد: عامل رخداد اين پديده معمولا وقوع زمين‌لرزه است ولي ممكن است بر اثر ساير عوامل نظير تغييرات شديد درجه حرارت در ساعات مختلف شبانه روز يا فصول مختلف هم رخ دهد كه بهمن‌سنگي چند سال پيش در منطقه آبيكار استان چهارمحال و بختياري كه يكي از بزرگترين نمونه‌هاي اين پديده در جهان به شمار مي‌رود، نمونه‌اي از اين قبيل بهمن‌هاي سنگي است. وي با تاكيد بر اين كه پديده بهمن‌هاي سنگي به دليل سرعت بسيار بالا فوق العاده خطرناك بوده و امكان هيچگونه واكنشي در مواجهه با آنها وجود ندارد، هشدار داد: طبق مطالعات زمين‌شناسي مهندسي احتمال رخداد اين پديده در كوه‌هاي البرز به طور عموم و جاده چالوس به طور خاص بسيار بالاست كه بارندگي و يخبندان يا رخداد زمين‌لرزه‌هاي احتمالي اين خطر را به نحو چشمگيري افزايش مي‌دهد. بلورچي در عين حال يادآور شد كه بهمن سنگي تنها يكي از اقسام حركتهاي دامنه‌ايست كه احتمال رخداد انواع مختلف آن مثل خزشهاي بسيار كند، لغزش‌ها، واژگوني‌ها و ريزشها و حركتهاي بسيار سريع مثل بهمن‌هاي سنگي و گل روانه‌ها در منطقه البرز و جاده چالوس وجود دارد. رييس گروه زمين شناسى مهندسى سازمان زمين شناسى در ادامه درباره ميزان خطر برآورد شده در اين جاده گفت: من به عنوان يك كارشناس ترجيح مي‌دهم كه از جاده چالوس عبور نكنم مگر اين كه مجبور باشم براي بازديد به آنجا بروم. اين كه با وجود وضعيت نامناسب سازه‌هاي كشور بيش از 20 نفر از 30 نفر جان باختگان زلزله اخير شمال در جاده چالوس جان خود را از دست داده‌اند به روشني خطر بالقوه‌اي را كه در اين جاده وجود دارد نشان مي‌دهد. اين يك مساله بسيار ساده و كارشناسي است كه البته پيش از زلزله اخير فيروز آباد كجورهم مطرح بوده و مطمئنا هر قدر هم كه در اين جاده هزينه كنيم خطر آن به صفر نمي‌رسد. وي خاطرنشان كرد: جاده چالوس از دره‌اي عبور مي‌كند كه بارها توسط گسل‌هاي مختلف قطع مي‌شود و اصولا وضعيت زمين شناختي اين منطقه حاكي از يك زمين شناسي جوان است كه پديده‌هايي را در ذات خود دارد كه از لحاظ ايمني خطرناك است. فرسايش، خزش و بهمن‌هاي سنگي از پديده‌هايي است كه در تكامل طبيعي چنين منطقه‌اي نهفته شده و در واقع ما هستيم كه با دسترسي غير معقولانه در دامن طبيعت اين منطقه خود را در معرض خطر قرار داده‌ايم. رييس گروه زمين شناسي مهندسي سازمان زمين شناسي در عين حال با اذعان به خواست گروه‌هايي از مردم براي بهره‌برداري از اين جاده پر تردد و اينكه به دليل وجود تنها چهار گذرگاه (چالوس، هراز، فيروز كوه و رشت) در مسير پر تردد البرز امكان هيچ انتخابي وجود ندارد، به مسافران اين جاده توصيه كرد: با توجه به شرايط كنوني اين جاده و نبود علائم هشداردهنده مناسب، در زمان عبور از جاده چالوس به هيچ عنوان در نواحى پر خطر به خصوص در ارتفاعات بلند، توقف نكنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha