• سه‌شنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۸۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8303-11031
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در سؤال از وزير ارشاد: شركت نفتي شل با كدام مجوز قانوني و برحسب چه نظارتي در ايران مبادرت به فعاليت‌هاي به‌ظاهر فرهنگي‌ ـ هنري مي‌كند؟

عضو كميسيون فرهنگي مجلس در سؤال از وزير ارشاد:
شركت نفتي شل با كدام مجوز قانوني و برحسب چه نظارتي در ايران مبادرت به فعاليت‌هاي به‌ظاهر فرهنگي‌ ـ هنري مي‌كند؟
سعيد ابوطالب ـ نماينده‌ي مردم حوزه‌ي انتخابيه‌ي تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات در مجلس شوراي اسلامي ـ امروز در سؤالي كه به هيات رييسه‌ي مجلس تقديم شد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را درباره‌ي فعاليت‌هاي فرهنگي يك شركت نفتي خارجي در ايران، مورد سؤال قرار داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در متن تقديمي اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي آمده است: شركت‌هاي بزرگ اقتصادي خارجي كه سوابق استعماري و حتا همچون شركت مورد نظر اين سؤال “shell” متهم به زمينه‌سازي جنگ‌هاي داخلي و كشتار بزرگ رواندا (در طي سال‌هاي 92 تا 94 ميلادي) و نيز دخالت در قتل كن سارو ويوا ken - saro - wiwa نويسنده و شاعر ميهن‌پرست نيجريايي ـ و همفكرانش ـ كه مانع از عقد قرارداهاي نفتي كشورش با اين شركت بوده است، هستند و اكنون [اين شركت] اتهام دخالت در زمينه‌سازي جنگ‌هاي داخلي نيجريه را پذيرفته است، با كدام مجوز قانوني و برحسب چه مقررات و نظارتي در جمهوري اسلامي ايران مبادرت به فعاليت‌هاي به‌ظاهر فرهنگي - هنري مي‌كند؟ در ادامه‌ي اين سؤال عنوان شده است: شركت شل كه رد پاي سياه او در تاريخ سياسي ايران در عصر مشروطه و حوادث مربوط به ملي شدن صنعت نفت و رويدادهاي پس از آن بر كسي پوشيده نيست و اكنون به‌واسطه‌ي قرادادهاي بزرگ نفتي و البته تنها با زمينه‌ي و موضوع فعاليت‌هاي اقتصادي دوباره در ايران راه يافته است؛ اكنون دور ازچشم ما و شما در پروژه‌هاي مختلف فرهنگي كشور دخالت مي‌كند كه نمونه‌هاي زير بخشي از آنهاست: 1- انتشار كتاب ايران از نگاه سوروگين روس 2- به صحنه بردن نمايش گروه اسكاتلندي در جشنواره‌ي تئاتر فجر 3- حمايت از برخي تيم‌هاي ورزشي ملي ناشنوايان ايران 4- اعزام گروه‌هايي از دانش‌آموزان موفق در المپيادها به خارج از كشور و تامين امكانات برخي پژوهشكده‌هاي دانشجويي 5- پروژه‌ي درازمدت لباس‌هاي محلي مردم ايران 6- اعزام اركستر سمفونيك ملي ايران به ابوظبي 7- طرح سه‌ساله‌ي تبادل فرهنگي ميان كودكان ايراني و هلندي 8- كمك در ساخت سه كاوشكده‌ي متعلق به فرهنگسراي خانه‌ي جوان اهواز ابوطالب در اين سؤال همچنين تصريح كرده است: بي‌شك، جاسوسي اقتصادي، جاسوسي سياسي - اجتماعي، رخنه‌ي فرهنگي، و شناسايي و سرقت استعدادهاي درخشان، مفاهيمي نيست كه شما با آن بيگانه باشيد؛ حال بايد پرسيد: نسبت به اهداف فعاليت‌هاي فرهنگي اين شركت تجاري - اقتصادي (با ماهيت انگليسي ـ هلندي) و نيز انطباق اين فعاليت‌ها با قوانين موجود در كشور چه ميزان دقت و تامل صورت گرفته است؟ با توجه به آنكه در صورت عدم وجود قانون مشخص در اين زمينه، رفتار سياسي اينگونه شركت‌ها با روح قانون اساسي كشور كه ضامن استقلال همه‌جانبه‌ي كشور و نظام اسلامي ماست، مغايرت دارد. مرجع رسيدگي كننده به اين موضوع در مجموعه‌ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كدام بخش است و بررسي‌هاي احتمالي آن مرجع به چه نتايجي در اين مورد انجاميده است؟ نماينده‌ي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در پايان عنوان كرده است: توجه شما را به اخباري كه اين روزها در رابطه با رفتار خيانت‌آميز سياسي و دخالت در امور داخلي كشورهاي جهان سوم و نيز سرزمين‌هاي صاحب مخازن عظيم نفت و گاز توسط شركت شل منتشر مي‌شود، جلب مي‌كنم. پيوست اين سؤال، عكس‌ها، مستندات و گزارشات مربوطي عنوان شده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha