• دوشنبه / ۲۲ دی ۱۳۸۲ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8210-09528

ريه تهران چگونه تهديد شد

ريه تهران چگونه تهديد شد

«مديركل محيط زيست استان تهران: با وجود مخالفتهاي سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري، خريداران زمين در پارك ملي سرخه‌حصار مجوز نقشه‌برداري گرفتند»

«مديركل روابط عمومي وزارت كشور: تصرف بخشي از پارك ملي سرخه‌حصار تخطي از قانون است »

«مدير عامل تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي: اگر زمين‌هاي سرخه‌حصار فاقد شرايط مسكوني است چرا به ما واگذار كردند»

«رييس پاركهاي ملي خجير و سرخه حصار: تنفسگاه تهران را به شركت تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي واگذار كردند »

«رييس سازمان جنگلها و مراتع: مشكل سرخه حصار را بايد معاون حقوقي رييس‌جمهوري حل كند»

«وزير جهادكشاورزي: مسائل پارك سرخه‌حصار هيچ ارتباطي با وزارت جهاد كشاورزي ندارد »

«شركت تعاوني مركزي مسكن وزارت جهاد كشاورزي: اعضاي تعاوني در مقابل اقدام غيرقانوني هر مقام مسؤولي ايستادگي مي‌كنند»

«مديركل حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست: تغيير كاربري پارك ملي «سرخه‌حصار» يعني تبديل پارك ملت به مركز تجاري»

«قائم مقام شبكه سازمانهاي غيردولتي زيست‌محيطي كشور: هرگونه خسارت به پارك ملي«سرخه حصار» خسارت به بيت‌المال است»

«مديركل محيط زيست استان تهران: آتش‌سوزي در پارك ملي « سرخه‌حصار» عمدي بوده است»

«يك كارشناس در واكنش به حادثه آتش‌سوزي پارك ملي‌ سرخه حصار: حمله به منابع طبيعي جاي تاسف دارد»

«مدير كل محيط زيست استان تهران در پي چاپ آگهي فروش زمينهاي سرخه‌حصار: خريداران قطعا زيان مي‌بينند»

«مديركل محيط زيست استان تهران: اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي با بيل و كلنگ به «سرخه‌حصار» آمدند»

«سازمانهاي غيردولتي زيست محيطي با برگزاري تجمع، دخل و تصرف در پارك ملي سرخه‌حصار را محكوم مي‌كنند»

«شهردار منطقه 13 تهران: يكصد سند هم بدهيد، اجازه ساخت و ساز در پارك ملي سرخه حصار را نداريد »

«رييس سازمان حفاظت محيط زيست: از پارك ملي سرخه‌حصار حفاظت مي‌كنيم»

«مديركل محيط زيست استان تهران از ضرب و شتم ماموران گارد محيط زيست و شهرداري در سرخه‌حصار خبر داد»

«سازمان بازرسي كل كشور گزارش خود را در خصوص زمينهاي مورد اختلاف در پارك ملي سرخه‌حصار به معاون اول رييس‌جمهوري ارائه كرد»

«مديركل محيط زيست استان تهران ارائه پيشنهاد تغييركاربري پارك ملي سرخه‌حصار از سوي كميسيون زيربنايي دولت را به شدت رد كرد»

«مديركل محيط زيست استان تهران: اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي با يخچال برقي به پارك ملي سرخه‌حصار آمدند»

«مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست: سرخه‌حصار بهانه‌اي براي تغيير كاربري زمينهاي شرق تهران است»

«عضو هيات مديره تعاوني مسكن زيتون: محيط زيست خود در سرخه‌حصار ساختمان مي‌سازد»

«مديركل محيط زيست استان تهران: اعضاي تعاوني مسكن زيتون در پرديس زمين معوض مي‌گيرند»

«تجمع جمعي از اعضاي تعاوني مسكن زيتون در برابر نهاد رياست جمهوري»

«ساخت‌و‌ساز اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي در سرخه‌حصار با دخالت نيروي انتظامي متوقف ماند»

«مديركل محيط زيست استان تهران: مصالح ساختماني پارك ملي «سرخه‌حصار» جمع‌آوري شد»

« مديركل دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست: اعضاي تعاوني مسكن زيتون مي‌توانند مدارك خود را به سازمان ارسال كنند»

«مديركل محيط زيست استان تهران: اعضاي تعاوني مسكن زيتون بخشي از زمينهاي پارك ملي سرخه‌حصار را تسطيح كردند»

«متوقف نشدن عمليات تخريب موجب بروز فاجعه زيست‌محيطي در پايتخت مي‌شود»

«مديركل محيط زيست استان تهران: تخريب پارك ملي سرخه‌حصار با لودرها ادامه دارد»

«مديركل محيط زيست استان تهران: تخريب سرخه‌حصار با لودرها همچنان ادامه دارد»

«راي ديوان عدالت اداري در خصوص تملك اراضي پارك ملي سرخه‌حصار اعلام شد»

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه «سرخه‌حصار» (قرق سابق) واقع در بين دو بيوم البرز مركزي و كوير مركزي، داراي 470 گونه گياهي ــ 80 گونه دارويي ــ و بيش از 2000 راس قوچ و ميش بي‌نظير، تنها زيستگاه گونه آهو و زيستگاه ‌111 گونه پرنده، ذخيره‌گاه و مرجع آثار تاريخ طبيعي كشور از قديمي‌ترين پاركهاي ملي دنيا و باارزشترين مناطق طبيعي جهان كه به اعتقاد كارشناسان محيط زيست به دليل عدم انجام هرگونه ساخت و ساز و جهت وزش غرب به شرق در ‌آن، نقش ريه پيكره تهران را ايفا مي‌كند، در سال 1358 به محيط زيست واگذار شد و پس از انجام مطالعات توسط كارشناسان محيط زيست در سال‌1361 شوراي عالي حفاظت محيط زيست با استفاده از ماده ‌3 قانون حفاظت محيط زيست اين محدوده را به عنوان پارك ملي ثبت مي‌شود.

علي‌رغم ممنوعيت واگذاري اراضي پارك‌هاي ملي بر اساس تبصره ‌4 ماده ‌31 قانون جنگلها و مراتع مصوب ‌1354، در سال ‌1364 حدود 240 هكتار از زمينهاي سرخه‌حصار كه به گفته مديركل حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست جزو حساس‌ترين نقاط اين پارك ملي است، به اعضاي تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي واگذار و با آگاه شدن سازمان حفاظت محيط زيست از موضوع صدور سند براي اين زمينها و انجام عمليات نقشه‌برداري در سرخه‌حضار در سال 70، ماجراي اختلاف بين سازمان حفاظت محيط زيست و اعضاي تعاوني مذكور آغاز شد.

به دنبال آن، سازمان حفاظت محيط زيست دادخواستي مبني بر ابطال اسناد به دادگاه ارائه كرد كه از آن سال تا كنون اين پرونده در مراجع قضايي مطرح است. اين درحاليست كه به گفته پيراسته مديركل محيط زيست استان تهران در اين مدت تعداد زمين‌داران سرخه‌حصار از 2 هزار به بيش از 4 هزار تن رسيده است.

آخرين پرده اين ماجرا به روز چهارم دي ماه سال جاري بازمي‌گردد. اداره كل محيط زيست استان تهران از آن تاريخ، در شكايتهاي مكتوبي به دادسراي عمومي و انقلاب ناحيه 4 تهران، ضمن اعلام ورود چند دستگاه لودر و بولدوزر به پارك ملي سرخه‌حصار خواستار ممانعت نيروي انتظامي از تخريب و تسطيح عرصه‌هاي اين پارك ملي و شناسايي عاملان شد.

به گفته پيراسته، مديركل محيط زيست استان تهران ، اين عمليات سرانجام پس از 14 روز و تخريب بخش قابل توجهي از پارك ملي با مداخله قاضي پرونده، استانداري و نيروي انتظامي روز 18 دي ماه جاري متوقف شد.

علي تعالي، مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران در خصوص اين پرونده به خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) مي‌گويد: موضوع « شركت تعاوني زيتون» (وابسته به جهاد كشاورزي) و «سرخه‌حصار» روند طولاني را طي كرده، اقدامات متعددي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و استانداري تهران در اين زمينه صورت گرفته است.

وي با اشاره به ورود لودر و بولدوزرها به پارك ملي «سرخه‌حصار» مي‌افزايد: پس از اعتراض سازمان حفاظت محيط زيست و به دليل حساسيت اين منطقه از نظر زيست‌محيطي، شوراي تامين استان هرگونه تعرض به اين محل را ممنوع كرد.

به گفته مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران بخشهايي از زمينهاي اين پارك ملي به اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي از سوي وزير وقت كشاورزي صورت گرفته و همينك اين افراد داراي سند هستند.

وي مي‌افزايد: تعاوني مسكن جهاد كشاورزي پس از در اختيار گرفتن زمين‌ها اقدام به عضوگيري بسيار گسترده كرده كه اين امري قابل تامل است و بايد به آن رسيدگي شود.

تعالي همچنين تصريح مي‌كند: منطقه مورد اختلاف در پارك ملي «سرخه‌حصار» سالهاي طولاني از هرگونه ساخت و ساز به دور بوده و به لحاظ ويژگي زيست محيطي، به عنوان «كمربند سبز تهران» محسوب مي‌شود.

تعالي با اشاره به اين كه تسطيح زمين‌هاي پارك ملي «سرخه‌حصار» كه از 4 دي ماه 82 آغاز شده بود، اكنون با هماهنگي و دستور قضايي متوقف شده است، مي‌افزايد: روز پنجشنبه گذشته بر اساس قولي كه به اعضاي تعاوني زيتون داده شد، جلسه‌اي براي واگذاري زمين معوض در دفتر رياست سازمان حفاظت محيط زيست با حضور مسؤولان ذيربط و قاضي پرونده تشكيل و مقرر شد از همان روز هرگونه عمليات تسطيح در اين زمين‌ها متوقف و از روز شنبه لودر و بولدورزهاي اجاره‌اي محل از منطقه خارج شوند.

به گفته وي، بر اساس يكي ديگر از تصميمات اين جلسه مقرر شد ستاد اجرايي تشكيل و بر اساس قانون تملك اراضي، زمين‌هاي مورد اختلاف در «سرخه‌حصار» تملك شده و بر اساس دستور رييس‌جمهوري در «شهرك پرديس» زمين معوض به اين افراد واگذار شود.

مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران با اشاره به ضرورت شناسايي اعضاي حقيقي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي مي‌گويد: پس از شناسايي اين افراد، سازمان حفاظت محيط زيست اراضي مذكور را تملك و تعداد زمين‌هاي واگذار شده به وزارت مسكن جهت تحويل به اعضاي تعاوني جهاد كشاروزي را اعلام كرده و كارشناسان دادگستري نيز براي ارزيابي و قيمت‌گذاري معمول اين زمين‌ها اقدام مي‌كنند.

به گفته وي، كل اعضاي تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي در مهلتي 3 ماهه زمين معوض خود را در «شهرك پرديس» دريافت خواهند كرد.

تعالي تصريح مي‌كند: اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي از طريق قاضي پرونده و نيروي انتظامي هم‌ اكنون توجيه شده‌اند و ديگر براي تسطيح زمين‌ها در پارك ملي سرخه‌حصار اقدام نخواهند كرد. به رانندگان لودرهاي اجاره‌اي موجود در منطقه نيز دستور خروج اين ماشين‌آلات به بيرون پارك ملي «سرخه‌حصار» داده شده و لودرهاي جهاد كشاورزي نيز اجازه انجام عمليات را نداشته، چادرها و كانكس‌هاي منطقه تا پايان هفته جاري از محل جمع‌آوري مي‌شوند. از سويي ديگر هيچ محملي براي استقرار افراد در منطقه تا پايان هفته باقي نمي‌ماند.

مهندس محمدحسن پيراسته، مديركل محيط زيست استان تهران نيز با بيان اين كه طي 15 روز گذشته سه جلسه در شوراي تامين استان به موضوع «پارك ملي سرخه‌حصار» اختصاص يافته است، مي‌گويد: بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده توسط بخش محيط طبيعي و جغرافيايي سازمان حفاظت محيط زيست به نظر مي‌رسد زمينهاي مورد اختلاف و محل استقرار اعضاي تعاوني مسكن خارج از پلاك ثبتي درج شده در اسناد مالكيت آنهاست.

تعالي، مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران نيز در اين خصوص مي‌گويد:‌ اين موضوعي است كه محيط زيست استان تهران ادعا كرده و ما از سازمان ثبت اسناد و املاك دعوت كرده‌ايم كه مساله را بررسي كند؛ اما در هر صورت حتي اگر پلاك ثبتي نيز جابجا شده باشد، تاثيري در اصل مساله نداشته و افراد به دليل دارا بودن سند بايد زمين معوض بگيرند.

وي در پاسخ به اين سوال كه «چگونه بدون هيچ استعلامي سند تفكيكي براي اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي صادر شده است؟» مي‌گويد: اين موضوعي است كه براي محيط زيست و ما نيز جاي سؤال دارد و سازمان ثبت در اين زمينه بايد پاسخگو باشد؛ اما در زميني كه سند كاربري كشاورزي داشته باشد، تا زماني كه مجوز ساخت برايش صادر نشده، نبايد اقدامي صورت گيرد.

وي با تاكيد بر اين كه اگر اشتباهي در ارائه سند صورت گرفته، مربوط به دولت مي‌شود و بايد به اعضاي تعاوني مسكن جهاد كشاورزي زمين معوض داده شود، تاكيد مي‌كند: زمين به تعداد پلاك موجود در «شهرك پرديس» آماده واگذاري است و اميدواريم تا سه ماه آينده اين كار پايان يافته و مشكل اراضي پارك ملي «سرخه‌حصار» به كلي برطرف شود.

تعالي در خصوص احتمال عدم پذيرش زمين معوض از سوي اعضاي تعاوني مسكن زيتون تصريح مي‌كند: قطعا در محل فعلي هيچ گونه مجوز ساخت و سازي داده نخواهد شد و تمام دستگاههاي دولتي، وزارتخانه‌ها و هيات دولت متوفق‌القول هستند كه چنين امري به مصلحت نيست؛ چرا كه وسعت گسترده ساخت و ساز در اين محل مي‌توانند موجب از دست رفتن پارك ملي «سرخه‌حصار» شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha