/ پژوهش - آموزش/ نگرش معلمان نسبت به امكانات آموزشي كلاس بر پيشرفت تحصيلي دانشآموزان تاثير دارد
نتايج يك پژوهش نشان داد: نگرش مثبت معلمان نسبت به امكانات آموزشي كلاس در ميزان توفيق دانش آموزان سهم بسزايي دارد.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج تحقيقات دكتر احمدرضا نصراصفهاني استاديار دانشكده علوم تربيتي دانشگاه اصفهان و حميده معين پور مدرس مراكز تربيت معلم و آموزش عالي فرهنگيان اصفهان كه به بررسي « تاثير جمعيت و محيط انساني - فيزيك كلاس درس بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان» پرداخته اند ميافزايد: معلمان بر اين باور هستند كه در كلاس هايي با دانش آموزان كمتر، بهتر ميتوان تدريس كرد. از سوي ديگر، پژوهش هاي مختلف نتايج ضد و نقيضي را نشان ميدهد.
گفتني است، متغيرهايي كه تراكم دانش آموز و پيشرفت تحصيلي آنان را تحت الشعاع قرار ميدهند و ميتوانند عملكردي موثر يا مزاحم و مثبت يا منفي داشته باشند، معمولا به فراموشي سپرده ميشوند، در حالي كه بررسي اين عوامل اعم از فيزيكي مانند نور، فضا، ازدحام، سر و صدا، شرايط حرارتي كلاس، وضعيت ميز و نيمكت ها يا صندلي ها و عوامل انساني ازقبيل نگرش معلم نسبت به كلاس، ميزان تسلط معلم در اداره كلاسهاي پر جمعيت، تحقيقات و سابقه تدريس و عوامل مربوط به دانش آموزان اهميت خاصي دارد.
در اين پژوهش 72 كلاس درس ( شامل دو هزار و 188 نفر دانش آموز دختر و پسر پايه پنجم ابتدايي از مدارس استان اصفهان) به شيوه تصادفي طبقه اي انتخاب شد، سپس همزمان با پاسخگويي معلمان به پرسشنامه محقق ساخته، آزمون پيشرفت تحصيلي نيز از دانش آموزان به عمل آمد. همچنين، فرم مشاهده وضعيت فيزيكي كلاسهاي مذكور توسط گروه مشاهده گر تكميل شد.
نتايج اين پژوهش كه با رگرسيون چندگانه و تحليل مسير به دست آمد، نشان داد: بين ميزان جمعيت دانش آموزان در كلاس و پيشرفت تحصيلي آنها رابطه مستقيم وجود ندارد. البته در مورد درس ادبيات بهترين عملكرد مربوط به كلاسهاي 31 تا 35 نفره و 36 تا 40 نفره است كه با نتايج مطالعات بينالمللي تيمز همخواني دارد.
براساس نتايج اين پژوهش، عواملي از قبيل نگرش معلم نسبت به امكانات آموزشي كلاس يا ديدگاه معلم نسبت به توانايي پيشرفت دانشآموزان ميتواند حتي تراكم دانش آموزان در كلاس يا وضعيت فيزيكي كلاس را تحت الشعاع قرار دهد.
بررسي ها بعمل آمده در زمينه نگرش معلمان و تاثير آن در شكست و موفقيت تحصيلي دانش آموزان، نشان ميدهد كه معلمان كه در مقياس نگرش سنج، سهم بيشتري از عوامل موثر در شكست و موفقيت تحصيلي دانش آموزان را به چگونگي فعاليت هاي خويش نسبت داده اند، در تدريس از موفقيت بيشتري برخوردار بودهاند.
مطالعات مربوط به رشد مهارتهاي اجتماعي نشان ميدهد كه ارتقاي نوع تفكر و شيوه نگرش افراد مستلزم رشد آگاهي ها و مهارتهاي عقلاني و رشد عواطف مثبت نسبت به انواع مشاركت هاي اجتماعي است.
لازم به ذكر است، در رابطه با تاثير فضا و تجهيزات آموزشي بر تدريس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ميتواند ادعا كرد كه معلم خوب در شرايط محدود نيز ميتواند موثر واقع شود اما شكي نيست كه فضا و تجهيزات آموزشي مناسب، در كيفيت تدريس معلم و رضايت خاطر او از محيط كار تاثير گذار است.
پژوهشگران در خاتمه پيشنهاد كرده اند: تشكيل كارگاههاي آموزشي و آگاه كردن معلمان از نتايج پژوهشهاي انجام شده ضروري است، در رابطه با فضاهاي آموزشي استانداردهاي موجود در احداث كلاس هاي درس بايد مورد توجه قرار گيرد، همچنين ايجاد مراكز خدمات آموزشي براي آشنا ساختن معلمان با آخرين يافتهها در زمينه فرآيند دهي، ياد گيري، گامي در جهت بهبود وضعيت تحصيلي دانش آموزان محسوب ميشود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات