دكتر علي گرانمايهپور: متاسفانه بعضي رسانهها به پديدهي «سياه نمايي» مسايل دانشجويان دامن ميزنند
يك استاد ارتباطات گفت: متاسفانه بعضي رسانهها به گونهاي مترصد پرداختن به مسايل دانشجويي از ديدگاه سياسي هستند و با عملكرد خود به نوعي در جهت رشد پديدهي «سياه نمايي» دامن ميزنند.
اين استاد دانشگاه افزود: بيان و فهم درخواستهاي منطقي، نيازمند ابزاري براي تشخيص فاصلهي خواست صنفي از سياسي است.
دكتر علي گرانمايهپور در ادامه گفتوگو با خبرنگار ايسنا، درباره اين كه چرا جامعه دانشگاهي نسبت به معضلات اجتماعي و اقتصادي حساسيت كمي نشان ميدهد، گفت: مشكل اصلي جامعه دانشگاهي نداشتن تشكلهاي صنفي مستحكم است.
وي افزود: افرادي نيز كه گاها مسؤوليت اين تشكلها را برعهده دارند، سياسي بوده و در تجمعات و اعتراضات دانشجويي، احساسات آنها را تحت تاثير قرار داده و از اين راه براي رسيدن به مقاصد و اهداف سياسي خود استفاده ميكنند.
وي فضاي حاكم بر جامعه را سبب عدم انگيزش و برانگيختگي حساسيت قشر دانشجو در خصوص دستيابي به نيازهاي صنفي و اوليه خود عنوان كرد و افزود: نبود متولي مشخص، بعضا بيتوجهي روساي دانشگاهها و نحوهي انعكاس اين اخبار توسط رسانهها، به سكوت دانشجويان نسبت به مسايل و معضلات اجتماعي ـ اقتصادي و فرهنگي منجر شده است.
وي با اشاره به تاريخ جنبش دانشجويي، تصريح كرد: در سيستم سياسي منطقي، تنها نهاد كسب مطالبات مردم ، فقط دانشجويان نيستند، اما تا زماني كه حزب و جنبشهاي منطقي در كشور وجود نداشته باشند و عملا احزاب به صورت منطقي سهمي از قدرت به دست نياورند، بار سنگين سياست همچنان بر دوش دانشجويان، نخبگان و رسانهها است و روند جريانات به همين منوال خواهد بود.
عضو هيات علمي دانشگاه در ادامه تاكيد كرد: اگر دانشجويان و فرهيختگان دانشگاه بخواهند به خواستههايشان همچون عدالت، جامعه مدني، رفاه برسند بايد به يك نظام علمي معطوف شوند و اين كه قشر دانشجو تمام وقت خود را به مسايل سياسي اختصاص دهد عملا با شكست علمي روبرو ميشود كه اين نوعي سياستزدگي است؛ يعني هم بازي دادن خود و هم بازي دادن ديگران است.
گرانمايهپور همچنين افزود: در شرايط كنوني فضاي دانشگاهها به گونهاي است كه محيط تبادل افكار و محل برخورد عقايد به اندازهاي كافي مهياست و عملا سياسي است؛ لذا شرايط براي ابراز عقيده فراهم بوده، اگرچه شركت در برخي اعتراضات و تحصنها نه تنها داوطلبانه نبوده، بلكه سازماندهي شده است.
وي، ايجاد تشكلهاي صنفي را به عنوان قبولي امور دانشجويي در كمك به حل مشكلات دانشجويان، مهم توصيف كرد و افزود: فردي كه در راس اين مجموعه قرار ميگيرد بايد داراي شخصيتي علمي و دانشگاهي و نه سياسي باشد و اختيارات لازم را براي تصميمگيري داشته باشد.
وي صرف كمترين هزينه در خصوص امور صنفي ـ دانشجويي را در گروي شفافسازي و صراحت گويي مسؤولان دانشگاهها، دانست و افزود: با اين روش از بار بسياري مشكلات كاسته ميشود و براساس ارتباطات انساني، اصل خوب شنيدن و خوب فهمي در ارتباط با فردي كه سراسر تنش است به كاهش برخوردها ميانجامد.
اين استاد ارتباطات در پايان بر لزوم شناخت دقيق ساختار اداري و سازماني دانشگاهها توسط دانشجويان تاكيد كرد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات