رييس طراحي موتورهاي دوگانه سوخت شركت ”ايپكو” گفت: خودروهايي كه از موتور پيكان استفاده ميكنند به علت افت توان و ضعف در نيروي محركه نبايد به خودروهاي دوگانه سوخت تبديل شوند.
عليرضا فيروزگان، در گفتوگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: خودروهايي كه موتورهايشان 15 سال پيش طراحي شدهاند، نبايد به علت افت و كاهش نيروي محركه به خودروهاي گازسوز تبديل شوند. خودروي ”پيكان” در بهترين شرايط و بهترين و ايدهآلترين حالت با استفاده از انژكتور و نسبت تراكم بالا و با توليد و مونتاژ مناسب ميتواند 74 اسب بخار قدرت توليد كند كه به علت بعضي موارد، اين مقدار در پيكان توليدي ايران در حال حاضر بين 55 تا 60 اسب بخار است. اين خودرو با دوگانه سوخت شدن با افت 15 درصدي توان روبرو ميشود كه به هيچ وجه مطلوب مشتري و جوابگوي نياز مصرفكننده ايراني نيست.
وي ادامه داد: اين خودرو به علت ”پلاتفورم“ نامناسب و نداشتن مكان مناسب براي قرار دادن مخزن سوختگيري نميتواند پيمايش مناسبي داشته باشد و از سوي ديگر بدنه اين خودرو نيز جوابگوي موتور ديگري نيز نيست.
فيروزگان با بيان اين كه خودروي “پژو RD“ نيز در صورت دوگانه سوخت شدن سرانجامي جز پيكان ندارد، افزود: در حال حاضر موتورهايي با 1600 سيسي حجم در جهان با مديريت هوشمند قادر به توليد 110 اسب بخار هستند كه پيكان از اين نظر يك خودروي عقبمانده است.
وي با تاكيد بر اجراي طرح دوگانه سوخت كردن خودروهاي جديد افزود: اين كار بر روي خودروي “سمند”، ”پژو” و “پارس“ چه از نظر موتور و چه از نظر پيمايش جوابگو است و ميتوان با تغيير پلاتفورم، مخازني تا حجم 150 ليتر نيز در اين خودروها جاسازي كرد. ضمن اين كه موتور در صورت افت بار نيز توان قابل قبولي حدود 90 اسب بخار دارد.
رييس طراحي موتورهاي دوگانه سوخت ”ايپكو” با بيان اين كه براي توليد يك خودروي دوگانه سوخت بايد به سه عامل محيط زيست، بهينهسازي مصرف سوخت و مشتري توجه شود، افزود: اگر مشتري به دليل افت توان و افزايش قيمت از كالاي توليد شده ناراضي باشد، آنگاه توليد خودرو توجيه اقتصادي ندارد. خودروي دوگانه سوخت داراي افت توان و افزايش قيمتي است كه بايد به آن توجه و افزايش قيمت را بايد با دادن يارانه به خودرو از طريق منابع حاصل از صرفهجويي در مصرف انرژي جبران كرد.
فيروزگان گفت: مرحله نخست دوگانهسوز كردن خودروها با كمترين تغييرات و با نصب كيت گازسوز بر روي خودرو انجام ميشود كه اين كار بر روي خودروي ”سمند” و ”پيكان” در حال اجراست. در مرحله دوم نيز با تغيير محفظه احتراق و زمانبندي سوپاپها، موتور دوگانه سوخت به صورت بهينه توليد ميشود و مرحله سوم، گازسوز كردن موتور از پايه نام دارد كه بايد موتور را از پايه براي گاز طراحي كرد و اين كار بهترين حالت در گازسوز كردن خودروها است كه افت توان را كاهش ميدهد.
وي همچنين تاكيد كرد: براي انجام كارهاي بيشتر بر روي خودروهاي گازسوز به بنزين داراي عدد اكتان 95 و بدون سرب براي تغيير محفظه احتراق و استفاده از مبدل كاتاليز نياز است كه وزارت نفت بايد با ايجاد تاسيسات لازم به فكر توليد بنزين مناسب باشد و در غير اين صورت اين طرح محكوم به شكست خواهد بود.
فيروزگان، خاطرنشان كرد: گازسوز كردن خودروها بيشتر به علت گستردگي و ارزاني منابع گاز و مشكل بودن صادرات آن مورد توجه قرار گرفته است تا در آينده به جاي مشتقات نفتي از گاز در مصارف خانگي و خودرو استفاده كنيم.
وي با بيان اين كه اين طرح از نظر كاهش ذرات معلق نيز توجيه آلايندگي مناسبي دارد، افزود: البته خودروهاي دوگانه سوخت از نظر آلايندههاي ديگر در سطح خودروهاي بنزيني قرار دارند و ميتوان گفت كه دوگانه سوخت كردن خودروها حالت گذرا دارد و با انتقال دانش فني، گسترش جايگاه سوخت و بهدست آوردن دانش فني توليد اين جايگاهها در مراحل بعدي بايد به فكر توليد خودروي از پايه گازسوز باشيم. در سيستم دوگانهسوخت در دو حالت گاز و بنزين نميتوان شاهد كاربري بهينه بود و افت توان در اين خودروها وجود دارد.
فيروزگان در پايان افزود: در زمينه گازسوز كردن خودروها با شركتهاي ايتاليايي، آلماني، هلندي و نيوزلندي تبادل دانش فني انجام شده است.
انتهاي پيام
نظرات