• سه‌شنبه / ۲۹ بهمن ۱۳۸۱ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8111-06413

مدير طرح ديزل‌گاز شركت تحقيقات موتور ايران‌خودرو: توان خودروهاي ديزلي در صورت دوگانه‌سوز شدن كاهش پيدا نمي‌كند

مدير طرح ديزل‌گاز شركت تحقيقات موتور ايران‌خودرو:
توان خودروهاي ديزلي در صورت دوگانه‌سوز شدن كاهش پيدا نمي‌كند

در دوگانه‌سوز كردن خودروهاي ديزلي با استفاده از انژكتور و مديريت مناسب موتور مي‌توان قدرتي برابر توان موتور پايه را دريافت كرد.

مهندس جيحوني، مدير طرح ديزل گاز شركت تحقيقات موتور ايران‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: يكي از دلايل استفاده از گاز در خودروهاي ديزلي بحث صرفه اقتصادي طرح است. هر ليتر گازوئيل با قيمت 16 سنت در بازارهاي جهاني به فروش مي‌رسد، در صورتي كه قيمت گاز درهر هزار متر مكعب (هر يك هزار ليتر برابر با يك متر مكعب است) برابر 4 سنت است. در نخستين قدم در گازسوز كردن خودروها با توجه به قابليت قرار دادن مخازن به تعداد زياد در خودروهاي سنگين حمل نقل عمومي، حتي با جايگاه سوخت‌گيري به تعداد محدود نيز مي‌توان به سمت گازسوز كردن اين نوع خودروها حركت كرد.

وي، افزود: در خودروهاي ديزلي بر خلاف خودروهاي بنزيني استفاده از گاز طبيعي باعث كاهش آلودگي هوا مي‌شود كه عامل اصلي كاهش آلودگي هوا نيز كم بودن مقدار گوگرد در گاز طبيعي است. همچنين كاهش ذرات معلق در گازسوز كردن خودروهاي سنگين نيز قابل توجه است و مي‌توان در اين خودروها بدون استفاده از كاتاليز، استاندارد “يورو 2” را به دست آورد. “يورو 2 “ با فقيرسوز كردن سوخت خودروها و با نسبت لامبداي 2/1 به دست مي‌آيد (لامبدا به معني نسبت سوخت و هواست). در نسبت لامبداي 2/1 در خودروهاي ديزلي، اكسيد ازت به كمترين مقدار خود مي‌رسد.

جيحوني همچنين تاكيد كرد: اتوبوس‌هاي دوگانه‌سوزشركت واحد به صورت انژكتوري تك نقطه‌يي دوگانه‌سوز مي‌شوند كه در هر سيلندر، يك انژكتور ديزل وجود دارد و در “مني‌فولد” هوا (شاهراه‌هاي هوا) يك انژكتور گاز وجود دارد كه نسبت گاز و ديزل و هوا از طريق برنامه‌هاي ECU تعيين مي‌شود و ديزل، نيز عامل آتش‌زاي گاز است. به دليل كارايي مناسب، اين خودروها كاهش افتي نسبت به موتورهاي ديزلي مشابه ندارند.

وي افزود: در خودروهاي دوگانه‌سوز ديزلي بر خلاف حالت گازسوز كردن خودروهاي بنزيني، با تغيير سيكل‌كاري موتور، دماي گازهاي خروجي كاهش يافته و احتياج به سيستم خنك‌كاري جديد وجود ندارد و لذا فرسايش موتور كمتر مي‌شود.

جيحوني ادامه داد: در حالت 100 درصد گازسوز خودروهاي سنگين، بايد موتور از پايه براي گاز طراحي شود كه در اين حالت قدرت موتور افزايش خواهد يافت و آلودگي كمتري نسبت به خودروهاي مشابه دوگانه‌سوز در اين موتور ايجاد خواهد شد. البته گرماي گازهاي خروجي افزايش يافته و سيستم خنك‌كاري جديدي بايد براي اين خودروها طراحي شود و جنس بدنه موتور و سوپاپ نيز بايد عوض شود.

وي گفت: راندمان حجمي پايين در حالت گازي را مي‌توان از طريق توربوشارژ برطرف كرد كه اين كار در اتوبوس “OM355“ انجام شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha