• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۸۱ / ۱۸:۲۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8109-07219
  • منبع : مطبوعات

/هوافضا/ خبرهايي درباره‌ي هواپيماي “بوئينگ”

سيستم كنترل سكان عمودي متحرك جديد براي هواپيماهاي “بوئينگ737 ”

به گزارش ”ايسنا” از دفتر همكاري‌هاي فناوري، به دستور اداره‌ي هوانوردي فدرال آمريكا شركتهاي هواپيمايي موظفند كه سيستمهاي كنترل گشت جديدي را بر روي هواپيماهاي ”بوئينگ 737 “ نصب كنند. مشكلات مربوط به صفحه‌ي كنترل سكان عمودي تاكنون به دو سانحه‌ي هوايي منجر به فوت در آمريكا منجر شده است.

در سال 1991 يك فروند ”بوئينگ 737 ” شركت هواپيمايي “Airways US“ در فرودگاه بين‌المللي “Pittsburgh” سقوط كرد و در سال 1994 نيز يك فروند “بوئينگ 737” شركت هواپيمايي ”United Airlines“ در ناحيه‌ي ”Colorado Springs“ ايالت Colorado دچار سانحه شد. براساس ارزيابي اداره‌ي هوانوردي و فدرال، حدود 2 هزار هواپيما در ايالات متحده بايد با هزينه‌ي حدود 364 ميليون دلار تعمير شوند.

حدود 2 هزار و 500 هواپيماي 737 از سوي شركتهاي هواپيمايي غيرآمريكايي بهره‌برداري شده است و اين شركتها اغلب به طور داوطلبانه از دستورالعملهاي اداره‌ي هوانوردي فدرال تبعيت مي‌كنند. بنابر اعلام نظر هيات ايمني حمل و نقل ملي آمريكا در سوانح ”Pittsburgh” و “Colorado” به علت وجود مشكل در سيستم كنترل رادار (Rudder) جهت حركت هواپيما با جهت مورد نظر خلبان متفاوت بوده است.

پس از اين سوانح تاكنون هفت دستورالعمل به منظور ارتقاي ايمني در اين نوع هواپيما از سوي ”FAA” منتشر شده است كه مواردي از قبيل نصب قطعات جديدي براي افزايش كنترل خلبان و بالا بردن قابليت اطمينان و هم‌چنين روشهاي جديدي در زمينه‌ي تعمير و نگهداري هواپيما به منظور يافتن اشكالات احتمالي موجود در سيستم را شامل مي‌شود.

دادگاه در سانحه‌ي هواپيماي شركت ”يو.اس.‌اير 1994“ كه به كشته‌شدن 132 نفر منجر شد، سازنده‌ي قطعه را مقصر تشخيص داد.

”FAA“ هر ساله تعداد زيادي دستورالعمل در مورد محصولات هوايي (شامل هواپيماها و هم‌چنين موتورها، ملخ‌ها و ديگر تجهيزات مربوط به آنها) به منظور جلوگيري از حوادث احتمالي و ارتقاي سطح ايمني آنها صادر مي‌كند. به طور مثال از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون حدود 300 مورد از اين نوع دستورالعمل‌ها كه دستورالعمل‌هاي صلاحيت پروازي ناميده مي‌شوند (Airworthiness Directives) از سوي FAA منتشر شده كه از اين تعداد 52 مورد مربوط به سري هواپيماهاي مسافربري ساخت بوئينگ و 23 مورد مربوط به هواپيماهاي ساخت كنسرسيوم “ايرباس“ بوده است.

علاوه بر اين از ابتداي سال 2002 ميلادي تاكنون به ترتيب 10، 10 و 6 مورد از اين نوع دستورالعملها براي موتورهاي ساخت ”Pratt&whitney”، ”General Electric“ و ”Rolls Royce” منتشر شده است. اين دستورالعملها هنگامي صادر مي‌شوند كه اداره‌ي هوانوردي آمريكا مطمئن شود و يا احتمال دهد كه يك محصول هوايي در شرايط خاصي از ايمني كافي برخوردار نيست و ممكن است كه در شرايطي اين دستورالعملها به صورت اضطراري انتشار يابند.


اشكالات پي در پي در توليد هواپيماي “بوئينگ 737 ”

به دستور دولت آمريكا هواپيماهاي ”بوئينگ 737“ كه در سراسر جهان در حال پرواز هستند، از نظر هرگونه نقص احتمالي در مدولهاي كنترل پرواز كه باعث اشكال در كنترل هواپيما مي‌شود، بازرسي خواهند شد. براساس اين دستور، شركتهاي هواپيمايي 10 روز مهلت دارند تا برنامه‌ي بازرسي را به اتمام برسانند.

براي كنترل اين مدولها تنها كافي است كه محفظه‌ي چرخها بازرسي شده، شماره‌ي سريال مدولها چك شود و مدولهايي كه داراي شماره‌ي سريال مشكوك هستند، جايگزين شود.

به گفته‌ي مسوولان اداره‌ي هوانوردي فدرال امريكا، اين اداره به دنبال مجموعه‌ي جديدي از مدولهاي كنترل پرواز است كه از 21 مه توليد شده و بالاترين ميزان خرابي را داشته‌اند.

84 فروند از هواپيماهاي خارجي و 9 فروند از هواپيماهاي 737 ايالات متحده به اين مدولها مجهز هستند. در عين حال ممكن است تعدادي از اين نوع هواپيما هنوز در شركت بوئينگ باشد.

شركت توليدكننده‌ي اين مدولها، "بخش اروپايي شركت هوافضاي اسميتز"، هيچ‌گونه اظهارنظري در اين مورد نكرده است.

هواپيماها معمولا به صورتي ساخته مي‌شوند كه درصورت خرابي تمامي مدولهاي كنترل پرواز، خلبان قادر باشد هواپيما را به صورت دستي و مكانيكي هدايت كند. البته در اين صورت احتمال سقوط هواپيما نيز وجود دارد. در 78 فروند از 93 هواپيماي مجهز به مدولهاي خراب، دو مدول خرابي واضح دارد.

به دستور اداره‌ي هوانوردي فدرال، مدلهاي جديد هواپيماهاي “بوئينگ 737“ از قبيل 600، 700، C700، 800 و 900 پيش از اين كه دوباره اجازه‌ي پرواز دريافت كنند، فورا بررسي مي‌شوند. بازرسي هواپيماهاي جديد در مجموع حدود 100 فروند هواپيما را شامل مي‌شود و علاوه بر آن شركت‌هاي هواپيمايي بايد فهرست قطعات خود را نيز كنترل كنند.

سري 737 پركاربردترين هواپيماي جت تجاري در جهان است و ايالات متحده حدود 2 هزار فروند از آن را در اختيار دارد و 4 هزار و 500 فروند هواپيماي ديگر نيز از سوي شركت‌هاي خارجي بهره‌برداري مي‌شود.

هر هواپيما به يك سيستم اصلي و يك سيستم پشتيباني كنترل پرواز مجهز است. هر سيستم داراي مدولي است كه جريان مايع هيدروليكي را به سكان عمودي متحرك هواپيما (rudder)، شهپرها (aileron) و سكانهاي افقي (elevator) هدايت مي‌كند.

15 مورد از سوي شركت “بوئينگ“ كشف شده كه در آنها تنظيم جريان مايع هيدروليكي از طريق مدول به درستي انجام نشده است. چهار مورد در حين پرواز اتفاق افتاده كه خوشبختانه حادثه‌اي را درپي نداشته و 11 مورد ديگر در حين آزمايشهاي زميني كشف شده است.

به عقيده‌ي سازمان هوانوردي فدرال امريكا، علت خرابي اين مدول مشخص نيست و احتمالا ناشي از پروسه‌ي ساخت است. توقف جريان مايع هيدروليكي مي‌تواند باعث كندي كار هواپيما يا دشواري كنترل آن شود و به نحوه‌ي قابل ملاحظه‌اي حجم كار خدمه‌ي پرواز را افزايش دهد. نقص يك سيستم كنترل پرواز را مي‌توان با استفاده از يك سيستم پشتيبان جبران كرد، اما خرابي هر دو سيستم مي‌تواند به سقوط هواپيما منجر شود.

اداره‌ي هوانوردي فدرال به مسوولان شركتهاي هواپيمايي كشوري غيرآمريكايي هشدار داده است تا در اين مورد اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha