بهرام بيضايي: چرا بايد شهلا لاهيجي در زندان باشد و پائلوكوئيلو در ايران
شهلا لاهيجي همان حرفهايي را ميزد كه در كتابهاي كوئيلو آمده، چرا او در زندان است و پائلو كوئيلو به ايران دعوت شده است.
بهرام بيضايي كه در سينما تك، موزههاي هنرهاي معاصر بعد از نمايش فيلم مرگ يزدگرد سخن ميگفت، ضمن بيان اين مطلب افزود: ما كاري كردهايم كه تمام مغزهاي متفكرمان كنار بروند و اين با رواج بداخلاقي و بداخمي به نام انقلابي بودن، انجام شده است، اما با بيادبي و بدخلقي و توقيف 20 سالهي يك فيلم، هيچ كس انقلابي نميشود.
بيضايي با يادآوري درباره اخراج بيدليل سوسن تسليمي، بازيگر سينما تاكيد كرد: برخي آدمها به خود حق ميدهند كه با يك بشكن هر كسي را دلشان ميخواهند، اخراج كنند و اينها چه كساني هستند كه بخودشان جرات ميدهند كه به زمين بگويند حاصل نده، درخت، رشد نكن و هنرمند، كار نكن! و اصلاً چگونه ممكن است، كه سياست، هنر را متوقف كند؟!
در اين مراسم كه به منظور نقد فيلم مرگ يزدگرد برگزار ميشد علاوه بر بيضايي، مهدي هاشمي، امين تارخ، حميد امجد، ملكي و علي معلم نيز حضور داشتند.
در ادامه اين نشست، مهدي هاشمي در پاسخ به سوالي مبنيبر اين كه آيا بيضايي را ميتوان همرده و حتي بالاتر از سوفكل در يونان باستان قرار داد، گفت: لزومي ندارد بزرگان هنر و ادب را در رقابت هم قرار دهيم؛چرا كه هر كدام از اين هنرمندان به تنهايي قلهاي بيهمتا و يگانهاند.
اگر آثار بيضايي ترجمه ميشد، نويسندگان خارجي كه به ايران ميآيند، اول به ديدن او ميآمدند.
امين تارخ بازيگر فيلم مرگ يزدگرد نيز اين فيلم را نمونه بسيار خوبي براي تمام مقولههاي هنر بازيگري برشمرد و افزود: فيلم خوب، بازيگر را هميشگي ميكند، از اين جهت بازيگران، مديون كارگردانان بزرگ هستند؛ كارگرداناني كه در هر قرن، تنها تعداد معدودي از آنها بيدار ميشوند.
حميد امجد، نمايشنامهنويس معاصر و جوان نيز در اين مراسم طي سخناني از “مرگ يزدگرد“ به عنوان يك كتاب مرجع ياد كرد و گفت: اين فيلم به تنهايي ميتواند نمونهاي براي آموزش هنرمندان باشد.
ملكي، منتقد سينما نيز زبان نوشتاري آثار بيضايي را ماهرانه خواند و گفت: زبان نوشتاري بيضايي با اين كه گاه اوستايي و پيامبرانه است و نوشتار باستاني دارد، ميتوان در آن تركيبي از زبان امروز و گذشته يافت.
بهرام بيضايي، در ادامه، پيرامون زبان نوشتاري آثارش تصريح كرد: زبان تئاتر و فيلمسازي در يك اثر تاريخي، يك زبان خاص است كه بايد آن را پيدا كرده و پالايش داد، ضمن اين كه بايد در اوج فاصله زماني، فاصلهها را شكست و زبان را امروز كرد.
بيضايي درباره اين كه چطور ميتوان به سينماي ملي بينش و عمق بخشيد، خاطرنشان كرد: كاري كه من ميكنم يك كوشش را براي سينماي كم دروغ است؛ سينمايي كه در ارتباط با مسايل جامعه، واقعي باشد.
بهرام بيضايي در پايان، به مشكلاتي كه براي بسياري از آثارش در گذشته و حال به وجود آمده اشاره كرد و در پاسخ به اين سؤال كه چرا تاكنون حرفهايش را با مردم در ميان نگذاشته؟ گفت من بايد كانال تلويزيوني داشته باشم تا حرفم را با مردم در ميان بگذارم.
گفتني است فيلم سگ كشي به كارگرداني بهرام بيضايي در مرحله تدوين است و تا چهار ماه آينده، آماده اكران خواهد شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات