حجتالاسلام علی عسگری امروز دوشنبه ۲۰ اسفند، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: غفلت از آموزش و پرورش غفلت از اصل نظام و کشور است؛ آموزش و پرورش باید در اولویت باشد.
وی افزود: ناترازیها در آموزش و پرورش به گونهای است که دیده نمیشود، آموزش و پرورش به عنوان جعبه سیاه جمهوری اسلامی محسوب میشود؛ وجود آسیبهای اجتماعی در کشور و در استان به این برمیگردد که به آموزش و پرورش اهمیت لازم داده نشده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی یادآور شد: جمعیت حاشیه شهر مشهد بیش از ۲۰ برابر استانهای دیگر است، این حاشیه شهر از نظر مدرسه، زیرساخت و توجه به عدالت آموزشی تلاش مجدانه را میطلبد.
عسگری ادامه داد: آموزش و پرورش در حوزه اقتصاد به درآمد پایدار نیاز دارد، آموزش و پرورش بیش از ۱۱۰ هزار ملک دارد که اگر مشارکتجویی شود و به عنوان نمونه زمینهای اطراف حرم و مدارس متروکه به عنوان درآمد پایدار مورد توجه قرار گیرد، قطعا نیاز آموزش و پرورش به دولت کاهش پیدا خواهد کرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه ۷۰ درصد افرادی که رد صلاحیت شده بودند به کار برگشتند، با انتقاد از ماده ۱۹ و اعمالنظرهای متحجرانه در گزینش افراد گفت: نیروی انسانی و نیاز شدید به معلم از دیگر کمبودها در آموزش و پرورش است، اما مهمترین مشکل آموزش و پرورش تحجر و جمود است و این در حوزه گزینش افراد به گونهای خود را نشان داده است که صدای خود مسئولان هم درآمده است.
به دنبال حذف چالشهای مهم در آموزش و پرورش هستیم
مصطفی اسدی که در این مراسم به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی معارفه شد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت در فرهنگ ایرانی و اسلامی ستون فقرات جامعه است و جایگاه والایی دارد، به فرموده امام علی(ع) علم سلطان است و هر که آن را بیابد فرمانروایی کند و هر که آن را نیابد بر او فرمانروایی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: تعلیم و تربیت نه تنها ابزاری برای پیشرفت مادی بلکه راهی برای تعالی انسان و ساختن جامعه عادل و آگاه است، ما در آموزش و پرورش وظیفه داریم با الهام از گنجینههای فرهنگی و دینی افرادی را تربیت کنیم که در علم و حکمت سرآمد و در اخلاق و انسانیت الگو باشند.
اسدی به برنامههای راهبردی و نقشه راه در مدیریت جدید آموزش و پرورش استان اشاره کرد و افزود: ارتقاء کیفیت آموزشی، تحول در نظام یاددهی و یادگیری، به روز رسانی شیوههای آموزشی، تلاش برای بهبود شیوههای تدریس، تحول در نظام مدیریت مدرسه در قالب مدرسه تراز و ایجاد زمینه برای دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد زندگی فردی اجتماعی و خانوادگی مورد نظر ما است.
وی توجه به جایگاه معلمان و رفع دغدغههای فرهنگیان را از دیگر برنامهها عنوان کرد و گفت: تلاش ما ارتقاء منزلت اجتماعی، تحصیلی و معیشتی فرهنگیان با استفاده از ظرفیتهای درون و برون سازمانی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: عدالت آموزشی در مسیر عدالت اجتماعی، کاهش نابرابریهای آموزشی، حذف چالشهای مهم از جمله بازماندگان از تحصیل را که متاسفانه خراسان رضوی در این خصوص رتبه بالایی در سطح کشور دارد،در دستور کار داریم.
وی به اهمیت تعمیق یادگیری دانش آموزان استان با توجه به ساحتهای ۶ گانه تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: اجرای برش استانی راهبردهای وزارت آموزش و پرورش با توجه به زیست بوم استان و برنامه هفتم توسعه در آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
اسدی ایجاد فضای همکاری همدلانه بین سطوح آموزشی و ستادی و همگرایی سازمانی بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت را مهم برشمرد و در ادامه گفت: در مدیریت جدید توجه ویژه به فناوریهای نوین و هوش مصنوعی خواهد شد و در این راستا یادگیری مجموعه همکاران را در دستور کار قرار خواهیم داد.
وی عنوان کرد: اهتمام جدی به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و سلامت روان دانشآموزان، اولیا و همکاران از جمله برنامههای مهم است که در ساختار مدیریتی جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای توانمندسازی نیروهای انسانی جوان در حوزه معلمان و مدیریت برنامه داریم و در این خصوص با ارتباط بین دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در راستای کادر سازی و به کارگیری نیروهای جوان اقدام خواهیم کرد.
وی تعامل سازنده با سایر دستگاههای استان از جمله استانداری، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه در استان را برای ساخت آینده روشن فرزندان این سرزمین مهم برشمرد.
آموزش و پرورش یک دستگاه تعلیم و تربیتی است نه سیاسی
میکائیل باقری، سرپرست سابق اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از فعالان حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: نگاه دولت فعلی به حوزه آموزش و پرورش دغدغهمندانه است و گفتمان غالب دولت و کشور با توجه به برگزاری بیش از ۲۹ جلسه در حوزه عدالت آموزشی و زیرساختهای آموزشی با حضور ریاست جمهوری، بحث آموزش و پرورش است.
وی در ادامه به ارائه گزارشی از روند ارزیابی، شناسایی و انتصابات جهت سکانداری حوزه آموزشی در استان اشاره و اظهار کرد: آموزش و پرورش یک دستگاه تعلیم و تربیتی است نه سیاسی؛ لذا تلاش کردم بر اساس شاخصههای قرآن و عترت اداره این مجموعه را دنبال کنم، بر این اساس نیز سعی کردیم در حوزه انتصابات از مسیر علمی ورود کنیم.
انتهای پیام
نظرات