• دوشنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403122013826
  • منبع : مطبوعات

همان‌طور که نهال تجدد توصیف کرد...

همان‌طور که نهال تجدد توصیف کرد...

روشنفکران ما در یک سنت کمی مضحک عادت داشتند که تصاویری از خود در هاله‌ای از دود سیگار و یا چانه تکیه داده بر دست و یا انگشتانی که به سمت گیجگاه اشاره رفته را آن هم در عکس‌های سیاه و سفید پرکنتراست، به عنوان هویت روشنفکرانه خود مخابره کنند. عادت داشتند موقع حرف زدن صدای خود را گرفته نشان دهند و با اخم‌های در هم تنیده مخاطب خود را نظاره کنند و از یک دایره لغات خاص و مشخص هم استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، آرش خوشخو در یادداشتی نوشت: نهال تجدد(نویسنده و پژوهشگر ایرانی مقیم فرانسه) در مصاحبه‌اش در یک پلتفرم که دوهفته پیش وایرال شد، یک خصلتی را برای همسرش ژان کلود کریر و اومبرتو اکو نقل می‌کند که شخصا همیشه دنبال توصیفی برای آن می‌گشتم: دانش شادمان. نکته این توصیف این بود که فرد صاحب نظر که در بالاترین مدارج علمی است کار خودش را با وسواس دنبال می‌کند و هیچ گذشتی در مورد خود کارش به خرج نمی‌دهد اما خودش را جدی نمی‌گیرد. احساس نمی‌کند که دانشمند است و باید حرف‌های مهم بزند و ژست خاصی داشته باشد. نهال تجدد می‌گوید که داریوش شایگان هم این گونه بوده است.

یعنی خودش را جدی نمی‌گرفته اما کارش را به شدت جدی می‌گرفته است. و خب این با سنت روشنفکری در ایران تضاد دارد. روشنفکران ما در یک سنت کمی مضحک عادت داشتند که تصاویری از خود در هاله‌ای از دود سیگار و یا چانه تکیه داده بر دست و یا انگشتانی که به سمت گیجگاه اشاره رفته را آن هم در عکس‌های سیاه و سفید پرکنتراست، به عنوان هویت روشنفکرانه خود مخابره کنند. عادت داشتند موقع حرف زدن صدای خود را گرفته نشان دهند و با اخم‌های در هم تنیده مخاطب خود را نظاره کنند و از یک دایره لغات خاص و مشخص هم استفاده کنند.

انگار ما جهانیان دون، شایستگی هم صحبتی با آنان را نداریم. و خب این ژست در ایران بسیار جواب می‌دهد. حالا فکر می‌کنم که در بین سینمایی‌ها داریوش مهرجویی و عباس کیارستمی دقیقا دانش شادمان داشته‌اند. مردان خلاق و فرهیخته‌ای که در انظار عمومی بی‌تکلف بودند. سعی نمی‌کردند در هیچ قالبی فرو بروند. نه خنده‌های زورکی داشتند و نه اخم‌های الکی. خوش شانس بودیم که در دوره کیارستمی و مهرجویی زیست کردیم. و از ثمره خلاقیت و هوش و ابداعاتشان بهره بردیم. مردان بزرگوار سخاوتمند فروتن هنرمند.

*بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها در ایسنا به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان می‌باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha