سیدحامد فیض جوادیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه بازیهای الکترونیک از حدود ۴۰ سال قبل مورد توجه قرار گرفت، اظهارکرد: در اوایل دهه ۸۰ میلادی زمانی که کامپیوتر از فضاهای خصوصی مانند مراکز نظامی و اداری وارد فضای عمومی جامعه شد، بازیهای الکترونیک هم کمکم راه اندازی شدند.
وی افزود: این رشته در سال ۱۳۸۵ وارد ایران شد و کمیتهای تحت عنوان بازیهای الکترونیک در فدارسیون ورزشهای همگانی شکل گرفت، با این حال این رشته تا چندسال اخیر چندان مورد توجه جدی قرار نگرفته بود.
سرپرست هیات بازیهای الکترونیک کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به رشد روز افزون این رشته در دنیا و اقبال عمومی که هر روز نسبت به آن افزایش پیدا میکند، از حدود سه سال قبل به منظور تقویت و توجه بیشتر به آن از فدراسیون ورزشهای همگانی جدا شد و به عنوان یک انجمن مستقل در زیرمجموعه وزارت ورزش قرار گرفت.
وی یادآورشد: با توجه به نوپا بودن این رشته در کشورمان، اساسنامه این رشته در حال تدوین است، به همین دلیل ساختارهای آن هنوز دقیق مشخص نیست، با این حال این انجمن در استانها تحت عنوان هیات ورزشی مشغول به فعالیت هستند.
فیض جوادیان در خصوص جایگاه این رشته در دنیا نیز گفت: مسابقات بازیهای الکترونیک به شکل قارهای و جهانی به صورت منظم با تبلیغات بسیار گسترده و اسپانسرهای قدرتمند هر ساله برگزار میشود. بازیهای الکترونیک جزو سه رشته بسیار پرمخاطب در قاره اروپا به شمار میرود و در قاره کهن هم بیشتر در شرق آسیا خصوصا در چین و کره جنوبی طرفداران زیادی دارد.
وی ادامه داد: اخیرا هم در عربستان این رشته قدرت گرفته و مسئولین این کشور پیشنهاد میزبانی اولین المپیک بازیهای الکترونیک را برای سال ۲۰۲۵ دادهاند.
سرپرست هیات بازیهای الکترونیک کرمانشاه با بیان اینکه این رشته در آینده جزو بازیهای آسیایی نیز قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: مصوب شده که تعدادی از رشتههای زیرمجموعه بازیهای الکترونیک برای بازیهای آسیایی آینده حضور داشته باشند و مدالهای آن روی رنکینگ کشورها تاثیر بگذارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بازیهای الکترونیک رشتههای متعددی در زیرمجموعه خود دارد، گفت: رشتههای بازیهای الکترونیک را میتوان به چند شکل دسته بندی کرد که در یکی از این دستهبندیها میتوان آنها را به بازیهای مربوط به گوشی همراه، کامپیوترهای خانگی و بازیکنسول تقسیم بندی کرد و در دسته بندی دیگر به دو شکل بازیهای آفلاین و آنلاین تقسیم میشوند.
فیض جوادیان از eFootball به عنوان پر مخاطبترین رشته بازیهای الکترونیک نام برد و افزود: بازیهای الکترونیک یکی از گستردهترین مخاطبان را بین رشتههای ورزشی در دنیا دارند، چرا که هر کسی با داشتن یک گوشی همراه و یا یک کامپیوتر خانگی میتواند بازیهای الکترونیک را انجام دهد.
وی آمار مخاطبان این رشته را در کرمانشاه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر برآورد کرد و گفت: این افراد به شکل همگانی این رشته را انجام میدهند و سازماندهی نشدهاند و آمار دقیقی از گیمرهای حرفهای کرمانشاه وجود ندارد.
سرپرست هیات بازیهای الکترونیک کرمانشاه اضافه کرد: مخاطبین این رشته از دانشآموزان گرفته تا کسبه و کارمندان و اقشار مختلف مردم هستند و به یک رده سنی خاص محدود نمیشود.
وی با بیان اینکه برنامه ریزیها برای توجه به بُعد قهرمانی این رشته در استان انجام شده، عنوان کرد: براساس بازدیدهای میدانی که از سطح کرمانشاه داشتهایم، تنها در این شهرستان حدود ۲۰۰ گیم سنتر یا مرکز بازی وجود دارد که البته برخی از آنها هم غیرمجاز هستند، اما این مراکز مخاطبین ثابتی دارند که به صورت حرفهای بازیهای الکترونیک را انجام میدهند که ینا داریم آنها را شناسایی کنیم.
فیض جوادیان ادامه داد: در حال حاضر این مراکز در زیرمجموعه وزارت صمت فعالیت میکنند، اما با توجه به اینکه اساسنامه انجمن بازیهای الکترونیک درحال تدوین است، پس از تدوین اساسنامه به زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان ملحق خواهند شد.
سرپرست هیات بازیهای الکترونیک کرمانشاه که از حدود دوماه پیش به این سمت منصوب شده، در خصوص دیگر اهداف پیش روی این هیات در استان نیز گفت: پس از اینکه اساسنامه بازیهای الکترونیک به استان ابلاغ شود، ساختار هیات آن را شکل خواهیم داد و بدنبال آن در دو بُعد همگانی و قهرمانی قدم برمیداریم.
وی با تاکید براینکه یکی از مهمترین اقداماتی که پس از شکل گیری ساختار هیات اجرایی خواهد شد ساماندهی مراکز بازی در استان است، عنوان کرد: مراکزی که به شکل غیرمجاز مشغول به فعالیت هستند را تشویق خواهیم کرد که برای دریافت مجوزهای خود اقدام کنند.
فیض جوادیان شرکت مربیان و داورانی از کرمانشاه در دورههای آموزشی انجمن کشور برای اولین بار، برگزاری مسابقات قهرمانی استان و تشکیل تیم منتخب استان جهت حضور در مسابقات قهرمانی کشور، گرفتن میزبانی مسابقات کشوری و منطقهای، تعامل با سازمانها و دستگاههای دیگر مانند پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش و شهرداری و برگزاری مسابقات همگانی از دیگر برنامههایی است که اجرایی میکنیم.
وی با بیان اینکه تا دو سال آینده کرمانشاه جایگاه خوبی در بازیهای الکترونیک ایران بدست خواهد آورد، گفت: میتوانیم به کمک پارک علم و فناوری استان، دهکده المپیک و یا پایگاه ورزشهای الکترونیک غرب کشور را راه اندازی کنیم.
سرپرست هیات بازیهای الکترونیک کرمانشاه، به عدم آگاهی بسیاری از مردم از ماهیت رشتههای الکترونیک اشاره کرد و گفت: متاسفانه عدهای فکر میکنند بازیهای الکترونیک تنها یکجا نشستن و بدون تحرک است، در حالی که تنها یکی از انواع بازیهای الکترونیک اینگونه است و در سایر رشتههای آن مانند رشتههای سه بعدی علاوه بر تحرک ذهنی، تحرک جسمی هم وجود دارد.
انتهای پیام
نظرات