فرزاد حسنی در گفتوگو با ایسنا با اشارە بە اینکە استان کردستان فاقد آزادراە است، اظهار کرد: طول کل راههای استان کردستان ۸ هزار و ٨۰ کیلومتر است و براساس ترتیبی کە صورت گرفتە، ۳۳۷ کیلومتر آن بزرگراە، ۷٨۲ کیلومتر آن راە اصلی شریانی و ۵۸۲ کیلومتر راە فرعی و غیر شریانی داریم.
وی، مجموع کل راههای روستایی استان را ۶ هزار و ۱٨۳ کیلومتر دانست و افزود: در حال حاضر از مجموع راه روستایی حدود ۳ هزار و ۵۵۴ کیلومتر آن آسفالت شده است، همچنین روستاهایی که دارای جاده خاکی هستند، ۲ هزار و ۶۲۹ کیلومتر است. همچنین در روستاهای بالای ۲۰ خانوار تقریبا هزار و ۳۲۱ کیلومتر راه باقیماندە داریم.
مدیرکل راهداری استان کردستان، در ادامه همچنین به ارتقای امنیت و بهرەوری راههای اصلی و فرعی و بخش روستایی اشارە و بیان کرد: تهیه و نصب حفاظ ایمنی تابلوها و علائم آگاهی بخشی در راەهای روستایی جزو برنامههای ادارە کل راهداری بودە، لذا از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳ هزار و ۶۵۰ تابلوی ایمنی راه تعمیر و نگهداری و نصب و ۳۴۰ متر مربع تابلوهای اطلاعاتی تولید شده در جادهها نصب شده است.
وی در ادامه به احیاء و خط کشی راەهای استان پرداخت و ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا بە امروز خط کشی حدود ۳ هزار و ۵۲۰ کیلومتر از راەهای استان اجرایی شدە است که برای این بخش از کار تقریبا ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی سازمان راهداری به استان کردستان تخصیص پیدا کرده و همه کارهای آن انجام شده است.
حسنی عنوان کرد: در بخش اجرای رویەهای حفاظتی راەهای اصلی و فرعی در بحث روکش آسفالت، لکەگیری و آسفالت اسلاریسیل در مجموع ۵۲٨ کیلومتر از راەهای مواصلاتی استان با رقم ۶۰٨ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری کار شد.
وی با بیان اینکە ۱۶ نقطە حادثە خیز در استان شناسایی شدە است، اضافە کرد: طی یک سال اخیر حدود ۹ نقطه حادثه خیز را برطرف و امسال نیز در مسیر کامیاران-مریوان و کامیاران روانسر و سنندج-کامیاران چند نقطه حادثە خیز شناسایی و برطرف شدە است که برای این مهم حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینە شدە و یکی از برنامەهای ما برطرف کردن ۶ نقطە حادثە خیز دیگر تا پایان فصل کاری ۱۴۰۴ است.
حسنی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش احداث راههای روستایی برای سال جاری ۱۲۵ کیلومتر در دستور کار و برنامه ما بودە که این میزان براساس وضعیت منابع اعتباری و توانی که صرف کردەایم، محقق شد و ۳۲ کیلومتر در حال حاضر آماده آسفالت است.
وی افزود: خوشبختانە در بحث توسعه و تجهیز مرز باشماق اقدامات خوبی صورت گرفته است و برای تمامی رویههای ترافیکی قراردادی را بە ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان منعقد کردیم که در حال حاضر نزدیک به ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راهداری استان کردستان تصریح کرد: در بحث ارتقای سامانههای هوشمند و تردد شمار و در حال حرکت در سطح استان افزایش قابل ملاحظهای صورت گرفته است.
به گفته وی، یکی از برنامەهای ادارە کل راهداری در بحث راەهای روستایی، آسفالت ۱۲۵ کیلومتر برای سال ۱۴۰۳ بود کە براساس منابع مالی و اعتباری و تلاشی که صورت گرفت، ۹٨ کیلومتر آسفالت محقق و ۳۲ کیلومتر از راەهای روستایی استان نیز آماده آسفالت است که بعد از شرایط جوی آسفالت راەهای باقیماندە در دستور کار قرار میگیرد.
مدیرکل راهداری استان کردستان بیان کرد: در بحث وضعیت راەهای روستایی با فراز و نشیبهای بسیاری مواجه بودیم و بە لحاظ راەهای روستایی جزو استانهای قعر جدولی در کشور هستیم و طی برنامەای که طی چهار الی پنج سال گذشته تدوین کردیم، قصد داریم میزان عقب ماندگیها در حوزە راههای روستایی را جبران و بە میانگین کشوری نزدیک شویم.
وی اضافە کرد: شاخص کشوری برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار ٨۴ درصد است، در حالی کە میانگین استان در حال حاضر ۷۳ درصد است، یعنی استان ما به تفاوت ۹ درصدی را تقریبا با میانگین کشوری دارد.
مدیرکل راهداری استان کردستان، خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای ما برای رساندن شاخص استان بە شاخص کشوری در سال ۱۴۰۴ این است که ۱۵۰ کیلومتر آسفالت را در سطح استان انجام دهیم کە با انجام این مهم و پرداخت و تامین مطالبات پیمانکاران شاخص آسفالت راە روستایی در استان کردستان از ۷۳ درصد به ۷۶ درصد میرسد.
انتهای پیام
نظرات