به گزارش ایسنا دکتر فاطمه کریمی با اعلام اینکه موضوع بهرهبرداری و راهاندازی خطوط اتوبوس برقی تهران از اواخر دهه ۱۳۶۰ و با هدف توسعه حمل و نقل عمومی، کمک به کاهش آلودگی هوا و حل معضل ترافیک، مطرح شد و سرانجام در سال ۱۳۷۱ بهرهبرداری از اتوبوسهای برقی ترولی در تهران آغاز شد، گفت: اتوبوس برقی اشکودا تی آر ۱۵ مشهور به ترولی باس با دو پیشرانه از نوع موتور الکتریکی با توان ۱۲۰ و ۱۰۰ کیلووات، نیروی رانشی اتوبوس را تأمین میکرد و برق مورد نیاز از طریق دو شاخک متصل به کابلهای بالاسری و چند پُست اختصاصی تأمین میشد و از معایب این اتوبوسها، محدودیت بهرهبرداری در مسیرهای خاص بود که به دلیل مسائل و مشکلات فنی، فعالیت آنها متوقف شد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از اتوبوسهای برقی در دنیا بهسرعت در حال افزایش است و بسیاری از کشورها و شهرها به سمت این نوع حمل و نقل عمومی حرکت میکنند، اظهار کرد: اتوبوسهای برقی به دلیل مزایای محیط زیستی و اقتصادی خود، به عنوان یک راه حل پایدار برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری شناخته میشوند و اتوبوسهای امروزی بیشتر نیروی محرکه خودرو را از باتریهای خاصی تأمین میکنند.
کریمی به بهرهبرداری از این سیستم حمل نقل عمومی پاک در بیشتر کشورهای دنیا اشاره کرد و افزود: شهرهایی مانند شانگهای، لندن و لسآنجلس از اتوبوسهای برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی خود استفاده میکنند و نتایج مثبتی را در کاهش آلودگی و بهبود خدمات عمومی مشاهده کردهاند چراکه هزینههای عملیاتی اتوبوسهای برقی معمولاً کمتر از اتوبوسهای دیزلی است و هزینه تأمین انرژی و نگهداری آنها نیز پایینتر و مقرون به صرفه است.
وی با بیان اینکه سهم بالای برنامه کاهش آلودگی هوا بر کاهش و حذف آلایندههای منابع خودرویی، توسعه حمل و نقل عمومی یکپارچه، در دسترس و پاک به عنوان مهمترین اصل برنامههای جامع کاهش آلودگی هوا متمرکز است، تصریح کرد: به همین منظور شهرداری تهران بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا و قانون هوای پاک، ضمن نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی، اقدام به جایگزینی اتوبوسهای برقی با سوخت پاک کرده و پس از رونمایی از این خودروها در حضور رییس جمهوری از ۴ اسفندماه جاری فعالیت این خودروها در خط ویژه جمهوری اسلامی - بهارستان آغاز شد.
کریمی در خصوص نقش اتوبوسهای جدید برقی در بهبود کیفیت هوای پایتخت گفت: با تبدیل ۲۸۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی به برقی، سالانه بیش از ۲۰۵ میلیون لیتر در مصرف گازوئیل صرفهجویی شده و در نتیجه ۱۰ هزار تُن اکسید نیتروژن، ۳ هزار تُن مونوکسیدکربن و ۱۰۲ تُن ذرات معلق کمتری در تهران تولید خواهد شد که این میزان نقش مهمی در بهبود کیفیت هوای تهران ایفا خواهد کرد، ضمن آنکه عملکرد بیصدای این اتوبوسها، آلودگی صوتی تهران را نیز کاهش میدهد و آرامش را برای شهروندان به ارمغان میآورد.
وی با اشاره به اینکه سیستم گرمایش اضطراری کارکرد درجا، از دیرباز در خودروهای تجاری وجود داشته است و اکثر شرکتهای خودروساز تجاری اروپایی و آسیایی معتبر نظیر بنز، ولو و اسکانیا و ....، از دیرباز این سامانه را در محصولات خود مورد استفاده قرار میدادند، اظهار کرد: امروز نیز سیستم گرمایش اضطراری به عنوان یکی از الزامات در تمامی خودروهای تجاری بهروز تولیدی دنیا وجود دارد.
کریمی با بیان آنکه این سیستم گرمایش اضطراری مطابق با استانداردهای روز خودروهای تجاری در اتوبوسهای برقی تهران نیز تعبیه شده و مشابه سایر خودروهای تجاری، وظیفه آن ایجاد گرمای لازم در مواقع اضطراری برای کابین و تجهیزات الکترونیکی و باتری است، تصریح کرد: کنترل این سیستم گرمایش اضطراری در اختیار رایانه اتوبوس است تا در صورت لزوم و ایجاد شرایط خاص دمایی، عملکرد داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کریمی با تأکید بر اینکه سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوسها مجهز به یک مشعل احتراقی با تکنولوژی روز است که برای جلوگیری از ایجاد اختلال در عملکرد سیستم برقی و باتری و گاهی تأمین انرژی گرمایشی کابین در مواقع خاص وارد مدار میشود تا باعث بهبود عملکرد اتوبوس شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تکنولوژی پیشرفته احتراقی بهکار رفته در سامانه گرمایش اضطراری و وجود جاذبهای آلایندگی در خروجی اگزوز آن، حتی در زمان کارکرد سامانه گرمایش اضطراری، این اتوبوسها هیچگونه آلودگی هوا ندارند.
انتهای پیام
نظرات