• یکشنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403121207950
  • خبرنگار : 71429

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد:

تشکیل بانک اطلاعات سهامداران از فروردین ماه ۱۴۰۴

تشکیل بانک اطلاعات سهامداران از فروردین ماه ۱۴۰۴

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تشکیل بانک اطلاعات سهامداران از فروردین سال ۱۴۰۴ خبر داد.

 ابوالفضل نصیری در گفت و گو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در ماده ۸ و ۹  قانون برنامه هفتم توسعه وظیفه ای برعهده اداره کل ثبت شرکت ها گذاشته شده است که مربوط به بانک اطلاعات سهامداران است. کارهای ابتدایی‌ را در این خصوص انجام دادیم و پروژه بزرگی است که از پولشویی و بروز  شرکت‌های صوری و کاغذی  جلوگیری می کند. از فروردین ماه این کار آغاز می شود. این اقدام به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای شناسایی افرادی که از شرکت ها سواستفاده می کنند، کمک شایانی می کند. باید ۶ ماه تا یکسال کار را تمام کنیم.هر مرحله که انجام شود اطلاع رسانی می‌شود. 

وی افزود: تاکنون مشخص نبود که در شرکت های مختلف، سهامداران عمده و مشترک چه کسانی هستند و چه کسانی سهامدار نیستند و اشتباهی وارد شرکتی شدند و سواستفاده می کنند. با ایجاد بانک اطلاعات سهامداران، افراد سهامدار  مشخص می شوند و زمانی که  اسم فرد در سامانه وارد می شود معلوم  می شود که در شرکتی فعالیت می کند یا خیر. 

وی همچنین گفت: از ابتدای امسال تا کنون (اسفند سال ۱۴۰۳) بیش از ۸۰ هزار شرکت در اداره کل ثبت شرکت‌ها تاسیس شده‌اند.  

 نصیری در ارتباط با پلمب دفاتر تجاری گفت: اولین برنامه هفتم توسعه است که به ما محول شد و از مردادماه امسال اجرایی شد. تا هفته قبل ۲۷۶  هزار شخصیت حقیقی و حقوقی از طریق الکترونیکی و در زمان کم، پلمب دفاتر تجاری را به صورت الکترونیکی انجام دادند. برای این کار تنها کافی است که  وارد سامانه پلمب دفاتر تجاری شوند و در کمتر از ۵ دقیقه پلمب انجام می‌شود و مابقی عملیات با شماره پیگیری که داده می‌شود  در درگاه ملی مالیات به آدرس  Tax.gov.ir انجام می‌شود. 

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره فرآیند OTP نیز گفت: این فرایند مربوط به  احراز سمت‌های اشخاص است که از دی ماه امسال در سراسر کشور اجرایی شد و  جلوی بسیاری از پرونده‌های قضایی را می گیرد. طبق این فرایند برای تمام افرادی که بخواهند عضو هیئت مدیره یا بازرس در یک شرکت باشند، پیامکی ارسال می‌شود و باید آن را  در سامانه کاتب  تایید کنند و بعد آن  سمت احراز می شود و بعداً هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که  نمی‌دانستم در  شرکتی بودم یا نبودم. همچنین اگر کسی بخواهد از اوراق هویتی سواستفاده کند جلوی آن گرفته می شود. 

وی  در خصوص تعیین نام هوشمند شرکت‌ها نیز گفت: دو سال روی این سامانه کار کردیم. هم در سامانه ثبت شرکت ها و هم سامانه کاتب تعیین نام هوشمند شرکت ها انجام می شود.مراجعین برای این کار باید وارد سامانه نام‌یار (تعیین نام هوشمند) در سامانه کاتب شوند و اسم شرکتشان را وارد کنند و در مرحله اول دیگر نیازی نیست به اداره کل ثبت شرکت‌ها بفرستند. باید آن نام را وارد این سامانه کنند و اگر  رنگ قرمز را نشان داد یعنی اسمی که انتخاب کردند یا مشابهت دارد یا اسم خارجی است یا بنا به دلایلی اسم رد شده است. ۵ نام هم به صورت هوشمند از بانکی که این سامانه  پیشنهاد می‌کند را می‌توانند انتخاب کرده و  یکی از آنها را بفرستند.   دومین رنگی که ممکن است  برای تعیین نام هوشمند نشان داده شود،  رنگ زرد است؛ یعنی این نام قابل قبول است ولی یا مجوز می‌خواهد یا نامی است که برای شرکت دیگری است و باید پسوند و پیشوندی اضافه آن نام شود یا ممکن است نام مشهور باشد؛ بنابراین باید با تغییراتی نام را ارسال کنند.  آخرین رنگی که بدون دغدغه می‌توانند  آن را ارسال کنند رنگ سبز است و  اگر برای نامی که مراجعین داخل این سامانه تایپ می‌کنند رنگ سبز نشان داده شود یعنی  این نام را می‌توانند به اداره تعیین نام شرکت‌ها ارسال کنند و در آنجا قابل بررسی است و کما اینکه  بالای ۷۰ درصد نام ها تایید می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha