ابوالقاسم محبوبی در خصوص جلسه امزوز هیاتمدیره سازمان قطار شهری اهواز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان، اظهارکرد: در این نشست، موضوعاتی از جمله قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا برای تکمیل پروژه، بررسی بودجه سال ۱۴۰۴، تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ و همکاری مهندسین مشاور در زمینه مسائل فنی و حقوقی پروژه قطار شهری مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به زمانبندی تعیینشده برای اقدامات پیشِرو، گفت: برنامهریزی شده است که قراردادهای مربوطه تا نیمه اسفند نهایی و به وزارت کشور ارسال شود. همچنین تلاش خواهیم کرد که عملیات اجرایی پروژه پیش از پایان سال آغاز گردد.
محبوبی همچنین با اشاره به تأکید سید مهران علمالهدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان و رضا امینی، شهردار اهواز، بر تسریع روند نهایی شدن قراردادها و ورود هرچه سریعتر این پروژه به فاز اجرایی، گفت: قطار شهری اهواز یکی از پروژههای زیرساختی مهم در حوزه حملونقل عمومی بهشمار میرود که اجرای سریعتر آن میتواند تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک شهری و بهبود جابجایی شهروندان داشته باشد.
به گزارش ایسنا، قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت «کیسون» به عنوان اجرا کننده و شرکت «نورینکو» چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد یافته و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث میشود و تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.
تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام و عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.
بیشترین پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در فاز یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان ۵۳ درصد است، فاز ۲ این طرح حدود ۲۷ درصد و فازهای دیگر نیز حدود ۹ درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
انتهای پیام
نظرات