محمدتقی اعلمی، چهارشنبه، یکم اسفند ماه، در دومین روز نشست هماندیشی اعضای هیاتهای بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان و اعضای هیاتهای بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاههای منطقه سه کشور، افزود: ما دانشگاهیان نه تنها بهعنوان یک نهاد علمی بلکه بهعنوان مرجعی اخلاقی و اجتماعی وظیفه داریم تا در کنار تربیت علم و دانش، به طور همزمان به ایجاد فرهنگی از انضباط، شفافیت و سلامت اداری در محیطهای دانشگاهی بپردازیم.
وی ادامه داد: یکی از وظایف مهم ما این است که محیط دانشگاهها را به گونهای بسازیم که برای دانشجویان، اعضای هیات علمی، کارکنان و حتی جامعه اطراف الگوهایی از نظم شفافیت و اخلاقیگری را فراهم آوریم.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ سلامت اداری و انضباط کاری در دانشگاهها گفت: این فرمایشات میتواند راهنمایی برای ما در جهت حرکت به سوی یک جامعه دانشگاهی منظم و سالم باشد و سلامت اداری تنها به معنای پیروی از قوانین نیست، بلکه ناظر بر روحیه مسئولیتپذیری، شفافیت و مشارکت همگانی است.
وی افزود: هر دانشگاهی که بتواند این اصول را در فضای خود پیادهسازی کند، نهتنها محیطی مناسب برای پیشرفت علمی فراهم میآورد بلکه به ایجاد فرهنگی از همکاری، احترام و اخلاق در جامعه کمک میکند.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با نقش هیاتهای انتظامی در حفظ انضباط و سلامت اداری گفت: هیاتهای انتظامی تخلفات اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاهها نقش محوری در حفظ انضباط و سلامت اداری دارند. این هیاتها وظیفه دارند تا به طور منصفانه، دقیق و براساس قوانین موجود تخلفات احتمالی را شناسایی و در صورت لزوم تصمیمگیریهای مناسب را انجام دهند. اما مسئولیت این هیاتها تنها به اعمال مجازات محدود نمیشود بلکه این هیاتها باید بهعنوان نهادهای پیشگیرانه عمل کرده و با ارائه مشاورههای لازم زمینه ارتقای کیفیت و شفافیت رفتارهای دانشگاهی را فراهم آورند.
اعلمی در تشریح اصول کلیدی در ارتقای انضباط کاری و سلامت اداری در دانشگاهها خاطرنشان کرد: اولین گام در حفظ سلامت اداری و انضباط کاری، آموزش و آگاهسازی است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که تمامی اعضای هیات علمی و کارکنان از قوانین و مقررات دانشگاهها آگاهی کامل دارند و این قوانین در طول زمان به روزرسانی شوند.
وی ادامه داد: با برگزاری مستمر کارگاهها و دورههای آموزشی میتوان به همه افراد این آگاهی داده شود که هر فرد باید چه رفتارهایی را رعایت کند و چه اقداماتی بهعنوان تخلف محسوب میشود. علاوه بر این، باید یک نظام آموزشی و پشتیبانی برای آشنا شدن با شیوههای جدید انضباط و قانون مداری در نظر گرفت.
رئیس دانشگاه تبریز، شفافیت و پاسخگویی را دومین اصل کلیدی در ارتقای انضباط کاری و سلامت اداری در دانشگاهها دانست و تاکید کرد: شفافیت در همه جنبههای کاری از جمله تصمیمگیریها، فرآیندها و اقدامات اجرایی، برای حفظ اعتماد عمومی و سلامت اداری ضروری است و هیچ عاملی به اندازه شفافیت نمیتواند اعتبار یک نهاد دانشگاهی را حفظ کند و هر تصمیمی که در راستای انضباط یا حل و فصل تخلفات اتخاذ میشود، باید کاملا شفاف باشد و امکان بررسی و ارزیابی آن توسط مسئولین و حتی عموم فراهم شود. لذا شفافیت به افراد این اطمینان را میدهد که در فرایندهای دانشگاهی همه چیز منصفانه و بدون جانبداری انجام میشود.
وی سومین اصل را برخورد منصفانه و عادلانه برشمرد و گفت: برخورد با تخلفات باید منصفانه و مطابق با عدالت اجتماعی باشد. در این راستا لازم است که تمامی فرآیندها با دقت و با رعایت اصول حقوق بشر و کرامت انسانها صورت گیرد و نباید منافع شخصی یا گروهی بر تصمیمگیریهای مرتبط با انضباط کاری سایه بیندازد و هر فردی که به تخلفی متهم میشود، باید فرصت دفاع از خود را داشته باشد و در نهایت تصمیمات اتخاذ شده باید همواره به طور عادلانه و به موقع اعلام شود.
وی یادآور شد: ما بهعنوان دانشگاهیان و اعضای این نهاد علمی و آموزشی مسئولیت اجتماعی بزرگی بر دوش داریم. دانشگاهها باید علاوه بر وظایف علمی خود، به طور مؤثر در توسعه فرهنگ عمومی جامعه نقش داشته و در کنار دانش، اخلاق را نیز به دانشجویان و کارکنان خود بیاموزند که این مسئولیت اجتماعی تنها با حفظ انضباط و رعایت قوانین در داخل دانشگاهها میتواند به بیرون از محیط دانشگاه گسترش یابد و زمینهساز ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه شود.
وی، تقویت فرهنگ همکاری و همدلی را پنجمین اصل ارتقای انضباط کاری و سلامت اداری در دانشگاهها عنوان و اظهار کرد: انضباط در یک محیط علمی تنها از طریق نظارتهای بیرونی و مقررات سختگیرانه ایجاد نمیشود. در حقیقت این فرهنگ باید درون خود دانشگاهها و میان اعضای هیات علمی کارکنان و دانشجویان نهادینه شود و فرهنگ همکاری، همدلی و احترام به قوانین باید در سطح گستردهای در بین همه اعضای دانشگاه تشویق و تقویت شود. این همدلی و همکاری است که موجب شکل گیری محیطی منظم و کارآمد خواهد شد.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش پایانی صحبتهای خود گفت: این همایش نه تنها بهعنوان یک فرصت برای بررسی قوانین و مقررات، بلکه باید بهعنوان فرصتی برای نهادینهکردن فرهنگ انضباط و سلامت اداری در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد و تلاش ما باید در جهت ارتقای اخلاق و سلامت در محیطهای دانشگاهی باشد تا بتوانیم نمونه هایی از انضباط و نظم را در جامعه علمی خود ارائه دهیم.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، وی ابراز امیدواری کرد که این همایش نقطهای باشد برای تحولی جدی در مسیر ارتقای انضباط کاری و سلامت اداری در دانشگاهها و بتوانیم با همت و تلاش مشترک محیطهای علمی و پژوهشی خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنیم.
انتهای پیام
نظرات