طالب محمدی، امروز در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه ورزش علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت جسمی و روانی بر افراد موجب تحکیم روابط خانواده از طریق حس مشارکت و ایجاد فضای درک متقابل میشود، اظهار کرد: به منظور توسعه فعالیتهای جسمانی و ورزش همگانی،ارتقای جایگاه و نقش تربیتی خانواده، ایجاد انگیزه و حفظ نشاط دانش آموزان، این جشنواره در مدارس استثنایی استان اجرا میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان، گفت: این فعالیت شامل اجرای یک جشنواره یک روزه در سطح مدرسه(با حضور دانش آموزان یک مدرسه)، سطح منطقه(با حضور دانش آموزان چند مدرسه همجوار) یا سطح استان(با حضور دانش آموزان از چند منطقه همجوار) می باشد که طی آن دانش آموزان با نیازهای ویژه(با اولویت دوره اول و دوم ابتدایی) به همراه خانواده های خود(پدر و مادر، سرپرست)، در فضایی شاد و مفرّح، در۷ مسابقه/ بازی که در قالب ۷ ایستگاه تعریف می شوند، شرکت کرده و پس از اتمام بازیها و جمع بندی امتیازات، به خانوادههای حائز رتبههای برتر جایزه و گواهینامه اهدا خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به فعالیت بدنی و اجرای برنامههای پیشگیری از کمتحرکی دانشآموزان با نیاز ویژه افزود: فعالیتهای ورزشی باید متناسب با سن و جنسیت دانشآموز باشد و سیستم ایمنی بدن دانشآموزان را تقویت کند.
محمدی با بیان اینکه در هدف های کلان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی به ویژه خانواده در تعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مورد توجه جدی است، گفت: تربیت بدنی در تمام دوره های تحصیلی دانشآموزان با نیازهای ویژه با فراهم آوردن زمینه سلامت دانش آموزان مورد توجه است.
وی آشنایی اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه با اهداف تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی، کاهش آسیب های ناشی از گسست نسلی در خانواده ها، همسویی اولیاء دانشآموزان با مدرسه در آموزش درس تربیت بدنی، مشارکت اولیای دانش آموزان در مجموعه فعالیتهای تربیت بدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه و ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی از طریق توسعه روابط خانوادگی را از اهداف کیفی برگزاری این جشنواره برشمرد.
محمدی با تاکید بر تأثیر ورزش بر روحیه و یادگیری دانشآموزان با نیازهای ویژه افزود: ورزش علاوه بر ایجاد شور و نشاط، کاهش آثار سوء جسمانی و روانی ناشی از معلولیت به آنها کمک میکند که مهارتهای زندگی را یاد گرفته به سطح جامعه بیایند و توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: از طریق تربیتبدنی دانشآموز دارای نیاز ویژه یاد میگیرد با افرادی که با او در ارتباط هستند روابط بهینه و مؤثری داشته باشد و به سازگاری بهتر و خودکفایی در روابط اجتماعی دست یابد.
وی با بیان اینکه گستره ورزش تنها محدود به سلامت و شادابی جسم نیست، یادآور شد: انجام فعالیت های منظم و مستمر ورزشی باعث کسب اعتماد به نفس، کاهش فشارهای روانی، افزایش احساس سودمندی، تقویت دقت و تمرکز دانش آموزان با نیازهای ویژه می شود.
انتهای پیام
نظرات