• شنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403112719649
  • خبرنگار : 71664

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پِرتی در خدمات پزشکی / استفاده نابجا از منابع بیمه برای جبران ضعف مالی

حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پِرتی در خدمات پزشکی / استفاده نابجا از منابع بیمه برای جبران ضعف مالی

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به نظر می‌رسد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتی خدمات پزشکی داشته باشیم، درباره نظارت بر روند ارایه دارو و خدمات پزشکی گفت: نظارت می‌بایست همه‌جانبه و تلفیقی از نظارت حضوری و مجازی با استفاده از سیستم‌های جدید باشد و نباید نگاه کلی داشته باشیم.

دکتر محمدمهدی ناصحی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره چگونگی نظارت بر خدمات دارویی و درمانی جلوگیری از مباحثی نظیر نشت داروهای گران قیمت از زنجیره رسمی اظهار کرد: موضوع نظارت بر روند ارائه خدمات چندین جایگاه دارد. بیمه‌ سلامت به منظور برخورداری از منابع برای ارائه خدمات و برمنای آیتم‌هایی که در اختیار دارد، نظارت‌ها را انجام می‌دهد. اگرچه روند نظارتی را انجام می‌دهیم اما به دلیل اینکه ماموران بیمه سلامت در اتاق‌های عمل بیمارستان حضور ندارند از اتفاقات اتاق عمل اطلاعی نداریم. 

وی درباره میزان پرتی دارویی و خدمات پزشکی در کشور گفت: با توجه به سازوکارهای نظارتی که در اختیار داریم  به نظر می‌رسد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پرتی خدمات پزشکی داشته باشیم. البته موضوع پرتی خدمات پزشکی فقط مختص کشور ما نیست و در تمام دنیا وجود دارد اما تصور می‌کنم که میزان پرتی خدمات پزشکی ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد. 

پرتی دارویی در بیماران مبتلا به هموفیلی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه به عنوان مثال با پرتی دارویی بیماران هموفیلی مواجه هستیم، به طوری که برخی از بیماران فقط از بخشی از داروی خود را استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگرچه میزان پرتی دارویی بیماران مبتلا به هموفیلی نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته اما همچنان با این موضوع مواجه هستیم. بیماران مبتلا به هموفیلی داروی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند اما گروهی از این بیماران فقط بخشی از داروی خود را مصرف می‌کنند و بخشی از این داروها ممکن است روانه ناصرخسرو یا مکان‌هایی از این دست می‌شود و ممکن است برخی بیماران برای حل مشکلاتی که با آن مواجه هستند نسبت به فروش بخشی از داروی مورد نیاز خود اقدام کنند. سازمان بیمه سلامت مکانیزمی به منظور جلوگیری از پرتی داروی بیماران هموفیلی درنظر گرفته و با این راهکار توانسته‌ایم یک میلیارد تومان در ماه صرفه‌جویی داشته باشیم.   

ناصحی درباره راهکار پیشنهادی سازمان بیمه سلامت برای جلوگیری از پرتی دارویی بیماران مبتلا به هموفیلی خاطرنشان کرد: شرکت‌های پرستاری می‌توانند در کنار بیمه‌ها حضور داشته باشند؛ به نحوی که بیمار با مراجعه به مکان‌های خاص داروی خود را دریافت کند. این مکان‌ها، میزان دارویی را دریافت کرده و به بیمار تزریق می‌کنند. در چنین شرایطی دارو برای بیماران مصرف می‌شود و دارو در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. 

استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر ارائه خدمات پزشکی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره راهکارها برای پیشگیری از پرتی دارویی و تجهیزات پزشکی توضیح داد: سازمان بیمه سلامت ایران با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در حال همکاری است که از فناوری هوش‌ مصنوعی در تمام مراحل نظارتی استفاده کند. استفاده از هوش مصنوعی در روند نظارت سبب می‌شود که نسبت به مسائل آگاه شویم؛ به طور مثال، اگر فقط یک زانوی بیمار درد می‌کند و به پروتز نیاز دارد، می‌بایست فقط یک پروتز برای این بیمار درنظر گرفته شود و نباید چندین پروتز برای او درنظر گرفت. با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توانیم بر چنین مسائلی نظارت کنیم. 

استفاده نابجا از منابع بیمه برای جبران ضعف مالی

ناصحی ادامه داد: هنگامی که میزان هزینه‌های صندوق بیمه سلامت ایران را در سال گذشته بررسی کردیم، متوجه شدیم که بیمارستانی در یکی از استان‌های کشور یک خدمت را ۱۶ مرتبه در یک روز و یک ساعت تکرار کرده است. ثبت ۱۶ مرتبه یک خدمت در یک روز و یک ساعت برای دریافت منابع از بیمه یک کار غیراخلاقی است و سبب هدر رفت منابع کشور می‌شود. بیمارستان‌ها نباید ضعف مالی خود را به این طریق جبران کنند؛ چرا که چنین روشی منطقی نیست. 

ضرورت نظارت تلفیقی و همه‌جانبه بر ارائه خدمات پزشکی

وی با بیان اینکه نظارت سازمان بیمه سلامت بر روند ارائه خدمات همه‌جانبه است، تصریح کرد: نظارت می‌بایست همه‌جانبه و تلفیقی از نظارت حضوری و مجازی با استفاده از سیستم‌های جدید نظارتی باشد و نباید نگاه کلی داشته باشیم. برنامه‌های نظارتی در حال اجرا است اما فرایند نظارت‌ها می‌بایست به خوبی تعریف شود و تک‌تک سامانه‌ها می‌بایست از قواعد لازم برخوردار باشند. به طور مثال، افراد نمی‌توانند خدمت MRI را بیش از دو مرتبه برای یک بیماری خاص دریافت کنند؛ اگر یک بیمار خدمت MRI را ۴مرتبه در سال برای این بیماری دریافت کند، منطقی است که برای علت‌جویی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شود. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بخشی از ضوابط در سامانه سرپایی بیمارستان‌ها وارد شده اما در بخش بستری وارد نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
دیروز ۲۰:۱۸

متاسفانه بیمه خدماتی خوبی به بیمه شده ها نمیده داروها هم اکثرا خارجی و بيمه هم هزینه ای نمیده