• یکشنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403112116066
  • خبرنگار : 51015

 استاد حوزه و دانشگاه:

جنایات غزه، نتیجه علم جوامع غربی است

جنایات غزه، نتیجه علم جوامع غربی است

ایسنا/آذربایجان شرقی  استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای ساخت تمدن نیاز به تولید علم داریم نه شبه علم، باید مراجع علمی این شبه علم‌ها را از جامعه پاک کنند. مبنا و ویژگی علم تمدن ساز عقلانیت است. علم غربی علم تجربی است اما عقل تمدن اسلامی عقل قدسی است که تفاوت‌های بسیاری دارند. علم جوامع غربی نتیجه‌اش شده بمباران غزه، علمی است که بشر را به نابودی می‌رساند. فاجعه غزه انسان را شرمنده می‌کند. این انسانیت از جاهلیت بدتر است. تمدن غربی می‌گوید هدف وسیله را توجیه می‌کند.

حجت الاسلام مجتبی نظری، روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه، در نشست بررسی گام دوم انقلاب و تجلیل از جانبازان واقعه ۲۷ دی دانشگاه تبریز در سازمان جهاددانشگاهی استان، در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: این بیانه یک جمله دارد؛«هدف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن جدید اسلامی است». خوشبختانه کشور ما در تمدن سازی سابقه دارد و با این واژه آشنا است. اندیشه انقلاب اسلامی در دست حوزه و دانشگاه است. علم تمدن ساز باید سازماندهی و به گفتمان تبدیل شود. البته تمدن‌سازی با پژوهش و تولید مقاله در دانشگاه اتفاق نمی‌افتد بلکه فقط بخشی از علم نظری قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه بعضی علم‌ها صرفاً پژوهشی هستند اما تمدن‌ساز نیستند، گفت: باید از تفکر جوانان در جهاددانشگاهی استفاده کرده، ساختار و محتوا را در دانشگاه‌ها تغیر دهیم تا به سوی تمدن‌سازی بهتر برویم. همچنین جهاددانشگاهی برای حفظ هویت خود در دانشگاه‌ها، باید رتبه علمی‌اش را بالا نگه دارد تا دانشگاه‌ها بتوانند از این علم استفاده بیشتری بکنند.

وی بیان کرد: علت بقای جهاددانشگاهی این است که حرفی برای گفتن دارد؛ تعدادی دانشجو که به نام جهاددانشگاهی به صورت مردانه اقدامات زیادی انجام داده‌اند، در عرصه جنگ، در عرصه ساخت موشک و پهباد، در عرصه‌های علمی و چه در انقلاب فرهنگی نام این نهاد را ماندگار کردند. این اقدامات باید روایت و به گفتمان تبدیل شود تا از یاد نرود و از ایجاد شبهه عدم حضور دانشگاه در جبهه جلوگیری شود. نسل جدید باید بداند بسیاری از آدمهای علمی نیز جهادی بودند و هستند. 

وی با گلایه از عدم توجه تحلیلگران به وضعیت کشور سوریه گفت: بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی از وضعیت منطقه خبردار نیستند. پناهندپان سوری در شهر هرمل لبنان با وضعیت اسفناکی زندگی می‌کنند و حاضر به برگشت هم نیستند زیرا شرایط بدتری در خانه دارند. باید هرچه در توانمان هست برای کمک به برطرف کردن این شرایط استفاده کرد. سوریه هنوز دوران تاریکی مانند استقلال خواهی گروه‌های مختلف و عدم یکپارچگی را در پیش خواهد داشت اما جوانان سوری به آن پایان خواهند داد.

وی افزود: نباید این قضیه را با دید فردی نگاه کنیم بلکه در تمدن باید نگاهی منطقه‌ای داشت. باید دانشگاه‌های اسلامی را به هم متصل کنیم تا یک قدرت متحد منطقه‌ای حتی در حد یک بیانیه ایجاد کنیم.

                                                                                     جانباز شهادت تدریجی دارد

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه جانباز باید در جامعه شناخته شود، تشریح کرد: فرق شهید و جانباز در این است که جانباز شهادت تدریجی دارد. جانبازی که در مسیر تقوا ادامه دهند چه بسا تا اخر عمر ثواب بیشتری از زندگی خود ببرند. جانبار مصداق ایثار است؛ همانطور که در قرآن آمده جانبازانی که بعد از زخمی شدن به خداوند و پیامبر (ص) لبیک گفته‌اند، خداوند به آنها اجری بزرگ عطا کرده است.

وی اشاره کرد: خانواده جانبازان نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.باید توجه بیشتری به این قشر جامعه و همچنین آسایشگاه‌های جانبازان داشته باشیم. امیدوارم در جامعه به این مصادیق توجه بیشتری شود تا دانش‌آموزان و دانشجویان از این افراد الگو بگیرند. باید این نسل را با حقایق ارتباط دهیم و گرنه به دفاع از کشور و مملکت و حکومت خود نمی‌پردازد.

وی همچنین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و دهه فجر با بیان اینکه دعای ماه رجب اهمیت زیادی در افزایش ثواب انسان دارد، افزود: ماه رجب، ماه ریزش رحمت خداوند است که باید تا حد توان این رحمت را جمع آوری کرد. گذشت این ماه پر برکت باعث غبطه خوردن است که چرا  تلاش بیشتری برای جمع‌آوری ثواب الهی نکرده‌ایم. توجه نکردن به این رحمت‌ها حسرت آور بوده زیرا پشیمانی در قیامت زیاد است.

حجت الاسلام نظری همچنین به تفسیر دعای ماه شعبان از زبان پیامبر(ص) پرداخت و گفت: این ذکر به سجده روح و جسم و خیال اشاره می‌کند. باید با تمرین و تفکر بسیار هر سه لایه جسم و روح و خیال را در اجرای اعمال دینی، همراه کرد. باید در تک به تک مراحل زندگی، حقانیت خداوند را به رسمیت بشناسیم.

وی ادامه داد: در سوره فجر، والفجر یعنی قسم به فجر. فجر سه معنی دارد، ترک خوردن زمین هنگام سر از خاک درآوردن گندم، ترک خوردن آسمان هنگام طلوع آفتاب و شفق صبحگاهی، ترک خوردن قلب انسان هنگام تغیر مسیر، همانند مسیر برگرداندن حر در کربلا، از لشکر دشمن به کنار امام حسین. در ادامه سوره؛ قسم به ده شب آمده است که به تمام ده شب‌هایی که درمیانشان یک شب ویژه هست، اشاره می‌کند. به همین علت این چند روز دهه فجر نام گرفته چون روزی مهم را در بر گرفته است. همچنین قسم به جفت و تک آورده شده که به معنی قسم به خدا و آدم و حوا، قسم به خدا و روز و شب، قسم به خدا و علی و فاطمه و قسم به سپیدی روز که پس از شب می‌آید و حقی که بعد از باطل می‌آید. 

در پایان این مراسم از آقایان علیرضا دلفکار، یحیی خلیلی، محمدمنافی و  جمال شکوری، از جانبازان واقعه ۲۷ دی دانشکده فنی دانشگاه تبریز که مدیریت آن در زمان جنگ بر عهده جهاددانشگاهی بود، به مناسبت گرامیداشت مقام جانباز تجلیل به عمل آمد.

جنایات غزه، نتیجه علم جوامع غربی است

جنایات غزه، نتیجه علم جوامع غربی است

جنایات غزه، نتیجه علم جوامع غربی است

جنایات غزه، نتیجه علم جوامع غربی است

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha