• سه‌شنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403111612012
  • خبرنگار : 50536

هفته فرهنگی تبریز فتح بابی در حوزه سرمایه‌گذاری

هفته فرهنگی تبریز فتح بابی در حوزه سرمایه‌گذاری

ایسنا/آذربایجان شرقی تبریز مرکز ثقل دیپلماسی خارجی ایران در دوره قاجار بود. اگرچه تهران، به عنوان پایتخت کشور میزبان سفارتخانه‌های کشورهای مختلف بود، ولی ولیعهدنشینی تبریز و تأثیرگذاری این کهن‌شهر تاریخی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موجب شده بود بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام به راه‌اندازی کنسولگری خود در تبریز کنند.

این شهر به واسطه وزانت سیاسی و اقتصادی خود و اشتهار به تأثیرگذاری در جریانات سیاسی و اقصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی ایران میزبان کنسولگری‌های کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی خارجی ایران در سده گذشته بود.

اگرچه در دوران بعد از قاجار و به واسطه دستور حکومتی محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت کشور، این کنسولگری‌های جمع‌آوری و به تهران منتقل شد، ولی تبریز همچنان جایگاه سیاسی و اقتصادی خود را در عرصه مدیریت ملی و بین‌المللی ایران حفظ کرده است.

در سال‌‎های اخیر شاهد بروز فصل نوینی از دیپلماسی خارجی، تحت عنوان دیپلماسی شهری در تبریز هستیم که دیدار با سفرا و سرکنسول‌های کشورهای اروپایی و آسیایی، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و حضور در مجالس بین‌الملی همچون بریکس تنها بخشی از برنامه مدیریت شهری برای توسعه ارتباطات و انتقال تجربیات بین شهرهای مختلف دنیا و کهن‌شهر تاریخی تبریز هستند.

«هفته فرهنگی تبریز در تهران» جدیدترین برنامه شهرداری تبریز در توسعه ارتباطات و مراودات ملی و بین‌المللی است که ۲۲ تا ۲۹ بهمن با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری تبریز برگزار می‌شود.

این رویداد ملی فرصتی بی‌نظیر برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و هنری تبریز برای هموطنان، سرمایه‌گذاران و سفرای کشورهای مختلف دنیا است که باید از این فرصت پیش‌آمده بهترین استفاده ممکن انجام شود. دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، سفرای کشورهای مستعد سرمایه‌گذاری و حتی رئیس جمهور و وزرای دولت چهاردهم، فتح بابی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان‌شرقی و کهن‌شهر تاریخی تبریز است که در دهه‌های گذشته راکد مانده است.

جذب سرمایه‌گذار دستاورد بزرگ هفته فرهنگی تبریز در تهران

«خروجی هفته فرهنگی تبریز جذب سرمایه‌گذار باشد»، این را  استاندار آذربایجان‌شرقی  می‌گوید.

بهرام سرمست معتقد است، باید بسته‌ها و مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری در طول برگزاری هفته فرهنگی تبریز آماده شود تا بتوانیم علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در تبریز و استان را جذب کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر خروجی این هفته، جذب سرمایه‌گذار باشد، دستاورد بزرگی برای استان است.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه می‌کند: ابتکار این رویداد برای شهرداری تبریز است و خوشبختانه هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است، از این‌رو در مدت زمان باقیمانده، باید تمرکز بر روی برگزاری شب فرهنگی تبریز در ۲۸ بهمن‌ماه در برج میلاد باشد.

بسترهای فرهنگی می‌توانند زمینه‌ساز پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی

بسترهای فرهنگی می‌توانند زمینه‌ساز پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی باشند و هفته فرهنگی تبریز در تهران نیز در همین راستا تعریف شده است.  این را یعقوب هوشیار، شهردار تبریز می‌گوید.

وی ادامه می‌دهد: محورهای متنوعی برای رویداد ملی «هفته فرهنگی تبریز در تهران » تعریف شده که حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و هنری را در بر می‌گیرد. 

شهردار تبریز معتقد است حضور دکتر مسعود پزشکیان در رأس دولت، ظرفیت بزرگی برای تبریز است و میزان بهره‌برداری از این فرصت به تلاش و برنامه‌ریزی دقیق مدیران آذربایجان بستگی دارد.

وی ابراز امیدواری می‌کند؛ تمامی دستگاه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ با معرفی ظرفیت‌های خود، سهم موثری در این رویداد داشته باشند و این رویداد به الگویی موفق برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تبریز و آذربایجان در سطح ملی تبدیل شود. 

هوشیار خاطرنشان می‌سازد: هفته فرهنگی تبریز در تهران، برنامه ای صرفا فرهنگی نیست و باید از ظرفیت‌هایی که در طول برگزاری این هفته ایجاد می‌شود، به نفع استان استفاده کنیم.

سرمایه‌گذاری اولویت اصلی هفته فرهنگی تبریز در تهران

رئیس شورای اسلامی استان  در رابطه با برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران می‌گوید: معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار می‌تواند اولویت اصلی هفته فرهنگی تبریز و نمایشگاه‌های جانبی آن و عاملی برای پیشرفت و توسعه استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز باشد.

وی ادامه می‌دهد : تبریز امتیازات ویژه‌ای همچون صنایع دستی، کفش و چرم، شیرینی و شکلات به نسبت سایر استان‌ها دارد که این کلانشهر را متمایز کرده است.

چمنی معتقد است حوزه فرش دستبافت که ثبت جهانی شده و ۳۵ درصد  بافت و صادرات این فرش مربوط به استان آذربایجان‌شرقی است، باید در هفته فرهنگی تبریز در تهران حضور گسترده داشته باشد.

وی همچنین می‌گوید: مقوله سرمایه‌گذاری یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به توسعه استان آذربایجان‌شرقی و تبریز شود و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار می‌تواند اولویت اصلی هفته فرهنگی تبریز و نمایشگاه‌های جانبی آن و عاملی برای پیشرفت و توسعه استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز در تهران باشد.

هفته فرهنگی تبریز فرصتی برای رفع دغدغه مدیریت شهری در حوزه سرمایه‌گذاری

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز نیز معتقد است برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران فرصت خوبی برای معرفی دستاوردهای سه سال اخیر مدیریت شهری به ویژه در بخش ورزشی است.

پرویز هادی می‌گوید:  با معرفی بیش از پیش تبریز به هموطنان در این رویداد ملی، زمینه برای جذب سرمایه‌گذار به عنوان دغدغه مدیران شهری و گردشگر در ایام مختلف سال فراهم می‌شود.

وی ابراز امیدواری می‌کند: برگزاری این رویداد فرهنگی در نهایت به معرفی بیشتر تبریز و استان آذربایجان شرقی در سطح ملی و بین‌المللی منجر شود.

تبریز بهشت ماندگار فرهنگی، هنری و سرمایه‌گذاری است

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول برگی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز در این ارتباط می‌گوید: تبریز بهشت ماندگار فرهنگ، هنر و سرمایه‌گذاری است. این شهر نه تنها برای گردشگران و هنردوستان، بلکه برای سرمایه‌گذارانی که در حوزه‌های فرهنگی و تاریخی فعالیت دارند، بسترهای بی‌نظیری فراهم کرده است.

وی معتقد است موفقیت در جذب گردشگر و سرمایه‌گذار می‌تواند تبریز را به الگویی برای سایر شهرهای کشور تبدیل کند.

برگی همچنین صنایع دستی آذربایجان از جمله فرش دستباف تبریز، ملیله‌دوزی، سفال‌گری و نقره‌کاری، در سطح ملی و بین‌المللی شناخته‌شده و قابل‌تحسین‌ دانسته و هفته فرهنگی تبریز در تهران فرصتی طلایی برای معرفی ظرفیت‌های هنری، تاریخی و فرهنگی این شهر به پایتخت و جهان است.

فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های کهن‌شهر تبریز

حکیمه غفوری، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و شهر هوشمند  نیز در این ارتباط می‌گوید: همزمان با برگزاری هفته فرهنگی در تهران،   در تبریز نیز برنامه‌های مختلف فرهنگی و نمایشگاهی برگزار می‌شود که ظرفیت خوبی برای معرفی تبریز به صورت ملی و بین‌المللی است.

وی معتقد است برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران دستاوردهای مهمی در حوزه های شهری، فرهنگی و سرمایه‌گذاری می‌تواند داشته باشد.

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری، برنامه ویژه حوزه اقتصادی در هفته فرهنگی تبریز در تهران

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز  نیز در رابطه با برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران می‌گوید: این رویداد با ۳۱ برنامه در قالب ۸ هدف عمده در حوزه های مختلف فرهنگی اجتماعی، گردشگری و سرمایه‌گذاری تعریف شده است که در سالن‌های همایش برج میلاد، برج آزادی، تالار هنر، تالار شمس و نقاط دیگر برگزار می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: همایش تخصصی بانوان با حضور بانوان سرآمد، نشست‌های تخصصی در حوزه داستان و ادبیات، همایش مشروطه با نگاه دینی و هویتی و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با مشارکت اتاق بازرگانی نیز در این هفته برگزار خواهد شد.

وی اضافه می‌کند: چندین نمایشگاه بزرگ شامل مجتمع نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو، که در آن نمایشگاهی از سوغات، خشکبار، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی تبریز برپا می‌شود، بخش دیگری از برنامه‌های حوزه اقتصادی تبریز است.

هفته فرهنگی تبریز در تهران، شاید فرصتی برای احیای جایگاه  تبریز در مجامع بین‌المللی باشد. دعوت و حضور سفرای کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و کشورهای صاحب‌نام در حوزه سرمایه‌گذاری می‌تواند راهگشای ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به تبریز باشد. سرمایه‌گذاری  و جذب جذب سرمایه‌گذار در تبریز، در دو دهه گذشته راکد و  مغفول مانده است و امید می‌رود برگزاری هفته فرهنگی تبریز در تهران و معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در تبریز، فتح بابی برای  پویایی و توسعه این حوزه از مدیریت شهری و استانی در تبریز و آذربایجان‌شرقی باشد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha