به گزارش ایسنا، الهام یاوری در نشست خبری امروز با رسانهها با بیان اینکه سال گذشته سازمان سمپاد ۷۴۹ مدرسه در مقاطع متوسطه اول و دوم برای دختران و پسران داشت گفت: بیش از ۱۴۰ هزار دانشآموز نیز فعال بودهاند.
وی با بیان اینکه این سازمان تلاش دارد تا با فراهم کردن فضای مناسب تربیتی و آموزشی، به هر یک از دانشآموزان فرصت رشد و شکوفایی استعداد بدهد به برنامههای سمپاد در راستای تقویت ۲۵ شایستگی کلیدی برای دانشآموزان اشاره کرد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه برنامههای سمپاد بهگونهای طراحی شده که نه تنها توانمندیهای علمی و فردی دانشآموزان را تقویت کنند بلکه تلاش دارد فضایی برای شبکهسازی، برقراری ارتباطات دوستانه و همکاریهای گروهی نیز فراهم شود ادامه داد: این سازمان علاوه بر توجه به دانشآموزان داخل مدارس سمپاد، برنامههایی برای دانشآموزان با استعداد خارج از این مدارس نیز دارد.
یاوری با بیان اینکه برای دانشآموزانی که به هر دلیلی در مدارس سمپاد تحصیل نمیکنند، برنامههای ویژهای داریم گفت: هدف این است که به این دانشآموزان کمک کنیم تا از پتانسیلهای خود بهرهبرداری کنند و در نهایت فضای همافزایی و همکاری میان تمامی دانشآموزان کشور ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ارتباط و همفهمی میان این دو گروه از دانشآموزان میتواند به تقویت روحیه همکاری و همافزایی در سطح ملی کمک کند افزود: پرداخت و حقالثبت چهار دهک متاسفانه مدتی به تعویق افتاد، در مرحله اول پرداخت ۱۲۴۰۰ نفر پرداخت شده و در مرحله بعد ۱۴۰۰ نفر باقی مانده پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان استعدادهای درخشان با بیان اینکه از ۲۰ هزار نفر برنامه به ۱۲۰هزار نفر برنامه رسیدیم ادامه داد: این برنامه ها در حوزه هنر، ادبیات، ورزش و... است و علاوه بر این سعی شده بچهها در فضای شادی حضور داشته باشند.
وی اظهار کرد: فرهنگ عمومی مدارس سمپاد بر فشار درسی نیست و متوسط زمان درس خواندن بچهها در شهر تهران ۲ ساعت است.
یاوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶۹۰ نفر، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۲ هزار و ۳۳۰ نفر و در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر در مدارس سمپاد به صورت رایگان تحصیل میکنند گفت: در سالهای گذشته سوالات آزمون ورودی سمپاد استاندارد بودند و با شرکت در کلاسها، بچهها میتوانستند به یادگیری برسند. در سالهای اخیر تمرکز زیادی داریم که اثر آموزش در آزمون کمتر شود زیرا تلاش میکنیم تا پیشبینیپذیری آزمونها کمتر شود و بچهها نتوانند صرفا با حفظیات قبول شوند.
وی با بیان اینکه از خانوادهها خواهش میکنیم از فشار به بچهها و کلاسهای آنچنانی و آمادهسازی سنگین برای ورود به سمپاد خودداری کنند افزود: تمام سعیمان را میکنیم تا واقعا آنهایی که استعداد دارند را جذب کنیم.
یاوری با تاکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه سازمان سمپاد را بازنگری کرده و دوره شش ساله سمپاد در اساسنامه وجود دارد و جای بحثی ندارد ادامه داد: یک دسته از برنامههای ما براساس طرح همیار سمپاد است و به دیگر مدارس هم گسترش پیدا میکند و بسیاری از دانشآموزان ما اکنون در پایههای مختلف کمک میکنند و ما خیلی خوشحال میشویم بتوانیم مدارس دیگر را کمک کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه در سال گذشته معدل مدارس سمپاد از مدارس دیگر بهتر بود اما اختلاف معدل در مدارس سمپاد نزدیک عدد ۲ و خوب بود، گفت: سال گذشته ۱۵ نفر از ۳۰ نفری که رتبه برتر کنکور را کسب کردند فارغالتحصیل سمپاد و از مناطق محروم و دو و سه آموزشی بودند. از اسفراین، تالش، نیشابور، بندرعباس و... نماینده داریم. همچنین تجربهگردانی در بین مدارس سمپاد انجام میشود و این باعث نزدیکشدن سطح مدارس به هم میشود.
وی از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مدارس سمپاد بهصورت ملی در روزهای ۸ و ۹ اسفند در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: به سه روش میتوانیم به دیگر مدارس کمک کنیم، تدوین برنامههای مشترک، مثل کارسوقهای مشترک، انتقال الگوها، مثل اعتکاف علمی که برای اولین بار در مدارس سمپاد اجرا شد، تجربهگردانی که در این مسیر میشود از معلمان مشترک استفاده کرد.
وی اظهار کرد: والدین اگر احساس کنند مدرسه مکانی برای پرورش استعدادهای دانشآموزان است حتما مشارکت و حمایت جدی با مدارس خواهند داشت چیزی که اکنون در مدارس سمپاد شاهد هستیم.
انتهای پیام
نظرات