ترافیک، چالشی پر دردسر و معضلی با سابقه طولانی در ایران است که تا چندی پیش فقط در کلانشهرها مشاهده میشد اما مدتی است که گریبان شهرهای کوچکتر نظیر گرگان را نیز گرفته است.
تأثیرات منفی ترافیک، مردم گرگان را گرفتار خود کرده و آرامش روزمرهشان را به تلاطم بدل کرده است. در این شهر زیبا، صدای بوقها و ازدحام خیابانها، نغمهای غمگین است که زندگی را از رونق انداخته و لحظات شیرین را به کلافی از استرس و خستگی بدل کرده است.
نبود یا کمبود سیستمهای حمل و نقل عمومی، کمبود پارکینگ عمومی، نبود فرهنگسازی، افزایش تعداد روزافزون خودروها، نبود تناسب میان تعداد تاکسیها با میزان مسافرتها، نبود رویکرد مدون ترافیکی در شهر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل و هزینههای هنگفت تعمیر و نگهداری آنها و نبود مترو یا بیآرتی از دلایل ایجاد و افزایش معضل ترافیک گرگان محسوب شده و این شهر را به یکی از شلوغترین شهرهای شمالی تبدیل کرده است.
تمام این عوامل سبب شده که ما هر روز در گرگان، مخصوصاً در جادهها و محورهای اصلی شهر نظیر جرجان، پنج آذر، میدان شهرداری، خمینی، شهدا، بهارستان، شالیکوبی، پیچ ستاد، میدان ولیعصر و تمام خروجیهای آن شاهد تعداد بیشماری از ماشینهای رنگارنگ باشیم که هر چند دقیقه تنها چند متر جلو میروند و حرکتشان به کندی و به آرامی شبیه به لاکپشتهاست.
تهدید جان بیماران اورژانسی در ترافیک شلوغ شهر
یکی از پرستاران اورژانس که در ماشین آمبولانس مشغول به کار است با گلهمندی از ترافیک سنگین سطح شهر، در باب چالشهایی که ترافیک برای شغل او ایجاد میکند، گفت: ۹۹ درصد مواقع در ترافیک گرفتار میشویم یعنی مسیری که باید راننده آن را در عرض سه یا چهار دقیقه طی کند در بیشتر مواقع بیش از ۱۰ دقیقه طول میکشد و این موضوع برای شغل ما که به صورت مستقیم با جان مردم در ارتباط است، بسیار آسیب زننده است.
تشدید ترافیک با پارک در مکان نامناسب و بیقانونی
کم بودن عرض خیابانهای اصلی نسبت به حجم خودروها و پارک دوبل و رها کردن ماشین در قسمت نامناسب از خیابان به این موضوع دامنزده و سبب میشود کیفیت خدماترسانی مشاغل خاص مانند شغل ما نیز کاهش یابد.
مجتبی محزون، راننده نیسان در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه که ترافیک به طور مستقیم بر برنامهریزی و تحویل بار تأثیر میگذارد، افزود: ترافیک باعث میشود که زمانبندی کارهایمان به هم بریزد و گاهی مجبور ساعتهای طولانیتری در جاده بمانیم که شکایت مشتری، استرس و جریمه را به همراه دارد.
همچنین در خصوص تأثیر ترافیک بر هزینههای رانندهها ادامه داد: مهمترین مسئله افزایش هزینهها به ویژه مصرف سوخت، فرسودگی زود هنگام و خرابی صفحه کلاچ است.
امید خسروی که به عنوان آتشنشان فعالیت میکند نیز با بیان عدم شناخت کافی از مسیرهای فرعی و در اولویت قرار داشتن مسیرهای اصلی حتی در هنگام ترافیک سنگین و مواقع ضروری گفت: گاهی در کوچههای فرعی تعمیرات و ساختمانسازی در حال انجام است یا به لحاظ طول و عرض برای رد شدن ماشین آتشنشانی مناسب نیست به همین علت ما ترجیح میدهیم که از طریق مسیرهای اصلی علی رغم وجود ترافیک سنگین به مقصد خود برسیم، بنابراین اگر برای رفع این مشکل راهکاری ارائه نشود اوضاع به شدت وخیمی را برای زندگی روز مره مردم ایجاد میکند.
یکی از راننده تاکسیهای گرگان مشکلات شغل خود را اینگونه توصیف کرد: ترافیک تأثیر خیلی زیادی بر برنامه کاری من دارد چون معمولاً در ساعات اوج ترافیک که خیابانها شلوغ میشود من مجبورم که مدت زمان بیشتری در خیابان بمانم و همین باعث میشود که تعداد سفرهای کمتری انجام دهم علاوه بر آن هنگام ترافیک چون زمان زیادی مجبورم در حالت توقف باشم هزینههای سوخت افزایش مییابد از طرفی سفرهای زیادی نمیتوانم انجام دهم بنابراین درآمدم هم کاهش مییابد.
یک مکانیک در گفتوگو با ایسنا در خصوص هزینههایی که ترافیک به صاحبان خودروها تحمیل میکند، گفت: سه بخش خودرو به ترتیب صفحه کلاچ، بلبرینگ و قسمتی از موتور در حرکت تأثیر میگیرند و هرچه بیشتر در ترافیک باشید تأثیر بیشتر میشود که اغلب مواقع صفحه کلاچ درگیری بیشتری داشته و معمولاً به سرعت آسیب میبیند، پس از آسیب تنها راهکار تعویض است که این قطعه بسته به نوع خودرو از سه میلیون تا سی میلیون هزینه را صرف نظر از دستمزد شامل میشود.
ترافیک تهدیدی برای سلامت افراد
دکتر غلامرضا خلیلینژاد، متخصص ارتوپدی، اشاره میکند که نشستن طولانی مدت روی صندلی خودرو میتواند منجر به کمردردهای عضلانی، دیسکی و مفصلی شود و توصیه میکند رانندگان صندلی خود را به درستی تنظیم کرده و در فواصل مشخص استراحت کنند.
دکتر سیروس مؤمنزاده، متخصص ارتوپدی نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: بیتحرکی در خودرو ممکن است باعث خشکی عضلات و تاندونها شده و درد زانو را تشدید کند از سوی دیگر، ترافیک شهری و افزایش خودروها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند که بهشدت بر سلامت انسان تأثیر میگذارد.
وی ادامه داد: گازهای سمی منتشر شده از خودروها میتوانند باعث افزایش خطر بیماریهای قلبی و سکته مغزی شوند. همچنین، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا برای مدت طولانی میتواند علائمی مانند سرفه، سردرد، خستگی و حتی مشکلات تنفسی مزمن را تشدید کند.
کارشناس روابط عمومی سازمان حمل و نقل شهری استان گلستان، در خصوص مشکلات ترافیکی که امروزه گریبان گیر شهروندان گرگانی شده، به خبرنگار ایسنا، گفت: « عمده مشکلات ترافیکی گرگان بخاطر معابر کوچیک است؛ یکی از راه حلهای پیشنهادی اجرای طرح زوج و فرد است که مسئولان به دلایلی که اطلاعی ندارم از اجرای این پیشنهاد سر باز میزنند.»
در ادامه؛ یعقوبزاده درباره کمبود تعداد اتوبوسهای شهری و سختی رفت و آمد مردم خاطرنشان کرد: چند سالی هست که بخاطر گران شدن قیمت اتوبوسها، شهرداری توانایی خرید آنان را ندارد و در این موضوع باید دولت به شهرداری کمک کند.
در این چند سال ما توانستیم ۲۰ دستگاه اتوبوس را نوسازی کنیم یعنی با همکاری دولت بخریم، این اتفاق باعث شد وضعیت یکم بهتر از قبل شود ولی باز هم به ۲۰ الی ۳۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم تا بتوانیم کل شهر را پوشش دهیم.
وی همچنین در خصوص نوسازی اتوبوسها نیز اظهار کرد: اتوبوسهای فرسوده را برای بازسازی به ایران خودرو میفرستند تا نوسازی شوند. تاکسیها هم که چند سال بازسازیشان متوقف شده بود، در حال حاضر دوباره بازسازیشان شروع شده است. متأسفانه شهر گرگان به علت ۷۲ ملت بودن همواره با چنین مشکلاتی رو به رو است، کنترل این مشکل هم بخاطر ابعاد سیاسی امنیتی ممکن نیست.
مسئول ترافیک شهر گرگان با اشاره به عدم همخوانی تعداد ماشینها با معابر به عنوان علت ترافیک در خصوص کاهش این بار ترافیکی بیان کرد: دو نوع راهکار برای این موضوع وجود دارد؛ راهکار سختافزاری شامل افزایش ماشینهای حمل و نقل عمومی و خیابانهای یک طرفه، تقاطع غیر همسطح است که باید مورد توجه قرار گیرد، عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند مثلاً راهکار بخش اقتصادی با سایر بخشها متفاوت است.
احمد سالاری ادامه داد: راهکارهای نرمافزاری نیز مربوط به بخش فرهنگیسازی میشود، که مهمترین راهکار در حل مباحث ترافیکی است چرا که حتی اگر تغییری نیز در شهر ایجاد شود و مردم استقبال نکنند، نمیتواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد، همانطور که در طرح جامعه حمل و نقل و ترافیک شهری گرگان در سال ۹۶ به همه مسائل و بخشها اعم از تقاطع غیرهمسطح و روگذرها توجه شد و حتی هزینه زیادی در زمینه نوسازی ناوگان شهری در نظر گرفته شد ولی مردم ترجیح دادند از خودرو شخصی استفاده کنند که باعث افزایش ترافیک میشود.
او در خصوص سامانههای حمل و نقل پشتیبان گفت: در زمینه BRT نیز همچنان در حال بررسی هستیم و در نظر داریم که در برخی محورها خودروهای حمل و نقل عمومی تغییر در مسیر داشته باشند و یا همانند برخی شهرهای در حال توسعه باریکسازی معابر و افزایش بخش پیادهرو را اجرایی کنیم.
مسئول ترافیک شهر گرگان اضافه کرد: هدف ما کاهش تردد ماشینهای شخصی در بخش مرکزی شهر است و مشاوران ما درحال بررسی شرایط و انجام مطالعات هستند تا بهترین نتیجه را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.
وی در پاسخ به گلهمندی پرستار اورژانس نیز اظهار کرد: همه فعالیتهای ما در زمینه افزایش آسایش و آرامش و البته امنیت شهروندان است و یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شد یک طرفه کردن برخی محورها است و البته هنوز هم در این زمینه مطالعات درحال انجام است تا بسته به شرایط بهترین راهکار را در پیش بگیریم.
به گزارش ایسنا، با توجه به تشدید مشکلات ترافیکی و افزایش روزافزون بار ترافیک در شهرها، ضروری است که مسئولان به فکر چارهای اساسی باشند. ایجاد پارکینگهای عمومی بیشتر، ارتقاء سیستم حمل و نقل عمومی و اتخاذ سیاستهای مؤثر در زمینه کنترل ترافیک میتواند گامهای مؤثری در راستای بهبود وضعیت موجود باشد. این اقدامات نه تنها به کاهش ازدحام و تسهیل تردد کمک میکند بلکه میتواند کیفیت زندگی شهروندان را نیز بهبود بخشد لذا، انتظار میرود که مسئولان با جدیت بیشتری به این مسائل پرداخته و راهکارهای مناسبی را اجرایی کنند.
انتهای پیام
نظرات