سرهنگ سید حجت فتاحی ۱۴ بهمن در تشریح این خبر اظهار کرد: اصطلاح آب سواری، به سُرخوردن یا لیز خوردن خودرو روی سطح زمین مرطوب اطلاق می شود. هیدروپلانینگ زمانی اتفاق می افتد که لایه ای از آب، سطح جاده را پوشانده باشد و میزان آب جاری بیشتر از میزان آج لاستیک خودرو در حال حرکت باشد، در این حالت آب از لابه لای آج لاستیک عبور نمی کند وحجم زیادی از آبدو طرف لاستیک را احاطه می کند.
فتاحی بیان کرد: آب جمع شده مانند سطحی شیشه ای مابین لاستیک وزمین قرار می گیرد و بخشی از لاستیک خودرو روی آب شناور می شود بر اثر این اتفاق خودرو اصطلاحاً روی جاده سُر میخورد این سُر خوردن با لیز خوردن در برف تفاوت زیادی دارد و به علت سرعت بالاتر حرکت در باران شدت و میزان انحراف خودرو نسبت به شرایط برفی بیشتر است.
این مقام مسئول بیان کرد: لاستیکهایی که دارای آج (شیار) بلندتری هستند، برای هدایت آب از زیر لاستیک طراحی شدهاند و میتوانند اصطحکاک بالاتری با سطح جاده ایجاد کنند و در به حداقل رساندن موارد هیدروپلانینگ موثر هستند.
فتاحی تصریح کرد: رانندگان جهت جلوگیری از هر گونه اتفاق نسبت به بازدید لاستیک های خود قبل از حرکت در هوای بارانی دقت لازم را داشته باشند زیرا لاستیک ها نقش مهمی در عملکرد خودرو در هوای بارانی و جادههای مرطوب دارند چرا که وظیفه اصلی آنها حفظ اصطحکاک و کشش کافی با سطح جاده است.
رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی استان اردبیل تاکید کرد: اما جادههای لغزنده چالشی برای عملکرد تایرها هستند پس قبل از رانندگی در باران، لاستیکهای خود را از نظر باد کردن و فرسودگی بررسی کنید و مطمئن شوید که عمق آج کافی برای حفظ کشش در جادههای خیس را دارند.
انتهای پیام
نظرات