محسن سیستانی امروز چهارشنبه، ۱۰ بهمن در نشست خبری اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: فضای آموزشی که ساخته میشود، نیازمند طراحی فنی و اجرای دقیق است. پس از ساخت، این فضاها به تجهیزات آموزشی نیاز دارند تا فرآیند تدریس و یادگیری به درستی انجام شود. این تجهیزات شامل ابزارهای کلاس درس، آموزشی، تخصصی، آزمایشگاهی و دیگر ملزومات تخصصی است. اگر به آنها توجه نشود بحث آموزش و دانشآموز و... معنایی نخواهد داشت.
وی از تلاشهای مدیر کل نوسازی مدارس استان برای تأمین اعتبار لازم جهت پروژههای آموزشی خبر داد و گفت: مدیر کل توانسته اعتباری بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد ریال را برای پروژههای آماده شده و در دست افتتاح جذب کنند. از این مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال، ۷۰۰ میلیارد ریال به تجهیزات تخصصی هنرستانها اختصاص پیدا کرده است.
سیستانی ادامه داد: تجهیزات تخصصی برای هنرستانها بسیار حیاتی هستند، زیرا این رشتهها نیاز مبرمی به ابزارهای عملی دارند. همچنین ۱۰۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز برای خرید تجهیزات کلاسی نظیر نیمکتها، میز معلم و کامپیوترها تخصیص پیدا کرده است.
معاون توسعه مدیریت اداره نوسازی مدارس اصفهان همچنین از خرید رنگ به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای زیباسازی مدارس بیبضاعت خبر داد و اظهار کرد: طرح شهید عجمیان با هدف شادابسازی مدارس اجرا شده است. ۲۰ میلیارد ریال سرامیک و بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان ایزوگام خریداری شده که نشاندهنده توجه ویژه ما به شرایط رفاهی دانشآموزان است.
سیستانی تأکید کرد که تمامی این اقدامات با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و فراهم کردن شرایط مناسب تحصیل برای دانشآموزان صورت گرفته است. این اقدامات نشاندهنده عزم جدی مسئولین در راستای ارتقاء سطح آموزش و پرورش استان اصفهان است.
در ادامه امیر ناطقپور، معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس تصریح کرد: همانطور که همه میدانند، نما و منظر بناها از اهمیت بالایی برخوردار است. وجه بیرونی بنا، ظاهر آن را شکل میدهد و در قضاوت افراد نقش مهمی دارد. این وجه به سیما و منظر شهری و هویت بنا تأثیر بسزایی دارد. با توجه به اینکه فضای آموزشی مدارس بعد از مسکن بالاترین آمار ساخت و ساز را در کشور دارد، ضرورت توجه به طراحی نمای مدارس بیش از پیش مشخص میشود.
وی ادامه داد: سازمان مدارس کشور دستورالعملی برای ارتقاء کیفیت مدارس به تمام ادارات کل ابلاغ کرده است. بر اساس این دستورالعمل، کمیتهای از اوایل سال ۱۴۰۳ تشکیل شد که با استفاده از متخصصان معماری و شهرسازی، نسبت به بازنگری طراحی مدارس با رویکرد احیای معماری ایرانی اقدام کردیم. اکنون مفتخریم که تمام طراحی نمای مدارسمان بر اساس این رویکرد انجام شده است.
ناطقپور افزود: موضوع دوم درباره طراحی مدارس با رویکرد کانون تربیت و پیشرفت محل است. مطابق رویکردهای تحول بنیادین آموزش و پرورش، مدرسه باید کانون تحقق حیات طیبه باشد و نقش ویژهای در جامعه ایفا کند. مدرسه اجتماع محور یکی از راهبردهای جدید توسعه در جوامع یادگیرنده است که باید محور تربیت و پیشرفت محل باشد.
معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس با بیان اینکه مدارس به عنوان یکی از مهمترین فضاهای کالبدی شهرها ظرفیت زیادی برای استفاده چندمنظوره دارند، تصریح کرد: سازمان سازی مدارس کشور دستورالعملی برای ادارات خود ابلاغ کرده تا بتوانیم طراحیهای کاربردیتری داشته باشیم. هدف ما این است که مدرسه نه تنها صبحها باز شود بلکه تا شب نیز فعال باشد.
وی با اشاره به اینکه در راستای این اهداف، سه پروژه بزرگ مقیاس در استان اصفهان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: احصای زمینهای آموزشی بر اساس نیازسنجی محلی میشود. یکی از این پروژهها در سپاهان شهر با ۲۴ کلاس درس و زیر بنای ۷۰۰۰ متر مربع است. همچنین پروژهای دیگر با ۳۰ کلاس درس و ۷۵۰۰ متر مربع زیربنا در ناحیه 2 اصفهان طراحی شده است که شامل سالن آمفیتئاتر، سالن ورزشی و کتابخانه خواهد بود.
علی اصغر ذاکران، معاون مشارکتهای مردمی اداره کل نوسازی مدارس نیز اظهار کرد: این معاونت در زمینه تکریم خیرین و پیگیری امور مرتبط با پروژههای خیرین مدرسهساز فعالیت میکند.
وی با اشاره به ظرفیتهای مختلفی موجود برای تحقق اهداف این حوزه، از مجمع خیرین مدرسهساز استان و مجامع شهرستانی نام برد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر خیر مدرسهساز در سطح استان فعال هستند که بیش از ۲۰۰ نفر خیر بانو در بانک اطلاعاتی به طور مستقیم برای ساخت مدارس هزینه میکنند.
ذاکران به مسئولیتهای اجتماعی کارخانجات و بنگاههای اقتصادی اشاره کرد و افزود: گروههای مردمی و جهادی نیز در سطح استان فعال هستند. نمونهای از این فعالیتها را پروژه بزرگ هنرستانی توسط موسسه خیریه به نام دارالاکرام در کاشان عنوان کرد که قرار است طی چهار سال آینده هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.
معاون مشارکتهای مردمی اداره کل نوسازی مدارس اعلام کرد: که تعهدات خیرین در حوزه مدرسهسازی هر ساله از طریق جشنوارهها اعلام میشود. آخرین جشنواره برگزار شده، جشنواره ۲۶ بوده که مربوط به سال ۱۴۰۳ است.
ذاکران خاطرنشان کرد: در سال جاری تاکنون هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان آورده خیرین داشتهایم که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۸۰ درصدی داشته است. با تحقق این تعهدات، شاهد ایجاد ۱۳۲۰ کلاس درس با زیر بنای ۲۰۶ هزار متر مربع خواهیم بود.
وی گفت: در حوزه مسئولیت اجتماعی، ۳۶۵ میلیارد تومان، در حوزه موسسات خیریه ۳۷۳ میلیارد تومان، در گروههای مردمی و جهادی و چند خیری ۱۱۷ میلیارد تومان جذب تعهدات داشتیم. همایشها و جشنوارههایی برای تقدیر از خیرین مدرسساز برگزار شده است تا آنها را تشویق کرده و برای ادامه راه همکاری داشته باشند.
ذاکران در پایان یادآور شد: جشنواره ویژه خیرین مدرسهساز بانو نیز در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد تا از ظرفیت بانوان بهرهبرداری بیشتری شود.
انتهای پیام
نظرات