«سیدعلیرضا سالارحسینی» در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: رویداد بینالمللی «راه تاریخی ادویه» با هدف ایجاد یک مسیر گردشگری بینالمللی و توسعه همکاریهای جهانی میان بیش از ۱۰ کشور، فرصتی ارزشمند برای معرفی ظرفیتهای گردشگری، اقتصادی و اجتماعی ایران به سرمایهگذاران، فعالان اقتصادی و گردشگران بینالمللی فراهم میکند.
وی افزود: این رویداد با تمرکز بر شناسایی و ارائه جاذبههای سرمایهگذاری و جذب سرمایههای داخلی و خارجی، به توسعه پایدار مناطق مختلف کشور و تقویت جایگاه ایران در عرصه گردشگری جهانی کمک میکند.
این مسئول با اشاره به این که در این نمایشگاه صنایع دستی شاخص هر منطقه، غذاهای بومی و محلی ثبت شده یا در حال فراموشی و ظرفیتهای تولید و فرآوری انواع ادویه و گیاهان دارویی معرفی میشوند، گفت: علاوه بر این، معرفی آداب، سنتها، فرهنگ، هنر و پوشاک اقوام مختلف استانها بخش دیگری از فعالیتهای این جشنواره است.
سالارحسینی تصریح کرد: برنامههای این رویداد شامل برپایی نمایشگاه و جشنوارهای از صنایع دستی فاخر، سوغات بومی و محلی ایرانی، فرهنگ اقوام، صنایع غذایی و گردشگری خوراک با محوریت ادویه و غذاهای بومی است که اولین آن به میزبانی شهر میراث جهانی یزد با حضور فعالان حوزه گردشگری مانند راهنمایان، دفاتر خدمات مسافرتی، تورگردانان، بومگردیها و هتلداران در حال برگزاریست.
این مسئول با اشاره به این که رویداد «راه تاریخی ادویه» با هدف تقویت تعاملات گردشگری میان ایران و هند برگزار میشود، گفت: این راه تاریخی که از دوران هخامنشیان یکی از مسیرهای مهم تجارت ادویه بوده است، با توجه به موقعیت استراتژیک ایران و ارتباط آن با سه قاره، فرصتی بینظیر برای تعریف این مسیر به عنوان یک کریدور گردشگری و اقتصادی ایجاد کرده است.
وی افزود: روابط تاریخی و فرهنگی عمیق میان ایران و هند و پیشینه زبان فارسی در این کشور، بستری مناسب برای احیای این مسیر فراهم کرده است.
معاون گردشگری استان ضمن اشاره به این که در دنیای امروز، همکاریهای منطقهای و بینالمللی برای تقویت منافع مشترک و کاهش تنشها اهمیت بسیاری دارد، گفت: مسیر تاریخی ادویه میتواند بهعنوان یک پروژه مشترک میان ایران و هند، زمینهساز توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری در جنوب شرق ایران و غرب هند شود.
وی ضمن اشاره به این که ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران به همراه زیرساختهای حملونقل و ارتباطات بینالمللی، این کشور را به شریکی کلیدی در این پروژه تبدیل کرده است، تصریح کرد: برند «راه ادویه» میتواند در کنار مدل موفق «جاده ابریشم» نقشی ماندگار در توسعه گردشگری، تعاملات اقتصادی و حفاظت از میراث فرهنگی ایفا کند.
سالارحسینی ضمن اشاره به این که نمایشگاه این رویداد که تا نهم بهمن ماه در باغ جهانی دولت آباد در حال برگزاریست، شامل ۸۰ غرفه با ارائه انواع ادویه، چاشنیها، زعفران، فرآوردههای گیاهی، سوغات اصیل استانها، و صنایع دستی است، گفت: گروههای آیینی جهت اجرای موسیقی سنتی و سیاهچادرهای عشایر نیز در این جشنواره حضور دارند.
وی افزود: در این رویداد غرفههایی از تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال، قم، تبریز، اردبیل، لرستان، شهرکرد، کرمانشاه، یاسوج، اصفهان، همدان، چهارمحال بختیاری، یزد، کرمان و کردستان شرکت کردهاند.
این مسئول خاطرنشان کرد: این برنامه با هدف معرفی مناطق گردشگری، میراث ملموس و ناملموس، اماکن ثبت جهانی و ملی، مسیرهای گردشگری ویژه و خوراکهای بومی و محلی طراحی شده است.
انتهای پیام
نظرات