• شنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403110604065
  • خبرنگار : 50663

لزوم اتخاذ جرایم سختگیرانه در راستای کاهش آمار مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس

لزوم اتخاذ جرایم سختگیرانه در راستای کاهش آمار مزاحمت‌های تلفنی با اورژانس

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام اینکه میزان تماس‌های مزاحمی با اورژانس ۱۱۵ این دانشگاه در ۹ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است، گفت: تماس‌های مزاحمی و نامرتبط، بازی با جان و حیات بیماران است، اتخاذ جرایم سختگیرانه و شدیدتر در راستای کاهش آمار مزاحمت‌های تلفنی با سیستم‌های امدادرسان مورد تاکید است.

علی یزدانی در گفت و گو با ایسنا افزود: در ۹ ماهه سال جاری، ۳۶ هزار و ۷۰۶ تماس مزاحمی با اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد برقرار شده است.

وی با اشاره به افزایش ۶ درصدی تماس‌های اورژانسی بیان کرد: در این مدت کل تماس‌های حاصل شده با اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۹۵۴ هزار و ۳۵۷ تماس مردمی بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶ درصد افزایش داشته است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از مجموع تماس‌های مردمی برقرار شده با اورژانس این دانشگاه، نزدیک به ۴ درصد مزاحم، بیش از ۴۵ درصد تماس‌های نامرتبط، نزدیک به ۲۰ درصد تماس مشاوره‌ای و ۳۱ درصد تماس‌ منجر به ماموریت بوده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم در حوزه فوریت‌های پزشکی موضوع مزاحمت‌های تلفنی و اشغال خطوط اورژانس ۱۱۵ است که تاخیر در ماموریت‌های امدادرسانی به بیماران بدحال مانند سکته‌های قلبی و مغزی،همچنین مصدومان ترافیکی را به دنبال دارد.

یزدانی افزود: اگرچه تاکنون از طریق آموزش‌های همگانی و اطلاع‌رسانی‌های عمومی در خصوص پیشگیری از مزاحمت‌های تلفنی اقدام شده است، اما همچنان این مزاحمت‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تماس‌های مزاحمی و نامرتبط، بازی با جان و حیات بیماران است، اظهار کرد: اتخاذ جرایم سختگیرانه و شدیدتر در راستای کاهش آمار مزاحمت‌های تلفنی با سیستم‌های امدادرسان مورد تاکید است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امید است با فرهنگ‌سازی و آموزش از سطوح ابتدایی به کودکان توسط والدین و سپس در سطوح مختلف تحصیلی و پیگیری‌های قضایی در راستای برخورد با این هنجارشکنی بزرگ اجتماعی که موجب به خطر افتادن جان هموطنان می شود، مشکل مزاحمت‌های تلفنی اورژانس حل شود.

لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی از سوی خانواده‌ها

یزدانی با بیان اینکه اغلب مزاحمت‌ها در ابتدای فصل پاییز از سوی کودکان رخ می‌دهد، اظهار کرد: زمان بازگشایی مدارس در مهرماه، بیشتر مزاحمت‌های تلفنی کودکان و نوجوانان هستند که لزوم فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها را بیشتر نشان می‎‌دهد. خیلی از کوکان و جوانان تلفن همراه دارند، باید فرهنگ‌سازی و آموزش داده شود، همچنین نظارت از سوی خانواده‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مزاحمت‌های انجام شده پیگیری قانونی دارد، گفت: گاهی خانواده‌ها اظهار ندامت می‌کند اما وقتی با ایجاد مزاحمت سبب دیر رسیدن نیرو امدادی بر بالین بیمار دیگر می‌شود، مسئولیت حقوقی و قضایی این امر بر دوش خانواده است. شب و زمان استراحت خانواده‌ها متاسفانه ما مزاحمت از سوی افراد جوان و میانسال داریم که از الفاظ زشت استفاده کرده و بدتر از آن، سبب فرستادن اورژانس به محلی دروغین می‌شوند که این اقدام ممکن است جان یک شهروند دیگر را به خطر بیندازد.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اکثر مزاحمت‌های تلفنی ما از سوی کودکان رخ می‌دهد اما ایجاد مزاحمت‌های خاص و موارد ویژه از سوی جوانان و بزرگسالان رخ می‌دهد که سبب فرستادن نیروهای اورژانسی می‌شود.

یزدانی در رابطه با اقدامات پیشگیرانه برای کاهش مزاحمت‌های تلفنی اظهار کرد: ما شماره مزاحمین تلفنی را اعلام می‌کنیم و سپس مراکز مربوطه این شماره تماس‌ها را قطع می‌کنند؛ اما متاسفانه هیچ منع قانونی برای کد ملی رخ نمی‌دهد و فرد با خرید یک سیم‌کارت دیگر با استفاده از آن مزاحمت تلفنی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: پیگیرد قانونی برای افرادی که مزاحمت‌های تلفنی ایجاد می‌کنند، صورت نمی‌گیرد و شاید همین امر سبب کاهش بازدارندگی مزاحمت‌های تلفنی می‌شود؛ انتظار ما از حوزه‌های مرتبط با این موضوع این است که مانند خیلی از مسائل دیگر که مدعی‌العموم وارد موضوع شده و پیگیری می‌شود؛ خواستاریم مدعی‌العموم وارد موضوع شده و با جدیت برخورد شود. در حال حاضر ما از شماره‌های مزاحمت تلفنی به طور شخصی شکایت می‌کنیم.

 رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برای اولین بار در مشهد به همت عزیزان قوه قضائیه؛ فرد مزاحم به ایجاد اختلال در انجام کارهای خدماتی در اورژانس محکوم شد، اما چون محدودیت اجتماعی برای افراد ایجاد نمی‌شود، بازدارندگی کمی دارد. جریمه مالی هم تا کنون صورت گرفته اما تاثیر چندانی ندارد.

یزدانی افزود: وقتی تعداد مشخصی کارشناس و خط تلفنی برای اورژانس وجود دارد، هنگامی که شخصی مزاحمت تلفنی برای اورژانس ایجاد کند سبب می‌شود فرد دیگر در پشت خط باقی بماند و یا هنگامی که اورژانس به آدرس اشتباهی فرستاده شود سبب اختلال در خدمت‌رسانی به بیمار دیگری می‌شود که ممکن است فرد جان خود را از دست دهد زیرا از توان اعزام نیرو و پاسخگویی ما کم می‌شود.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین رکن کاهش مزاحمت آموزش است، این امر بحث اخلاقی و زیربنایی دارد تا آموزش مناسب صورت گیرد؛ مورد بعد برخورد قاطع و ورود مدعی‌العموم دستگاه‌های امدادی به این حوزه، سبب کاهش مزاحمت‌ها می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha