علی اکبر فنودی در نشست مدیران مدارس متوسطه اول و دوم و هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش شهرستان کلات با اشاره به برخی چالشهای حوزه آموزش گفت: باید در ارتقای صلاحیت معلمین و مدیران بازنگری کرده و آن را ارتقا دهیم.
وی با تأکید بر اینکه نحوه آموزش و تدریس باید نوین شود و از نظر دانشی و حرفهای اطلاعات افزایش یابد، افزود: نوگرایی باید در روشهای نوین تدریس، مدیریت و ارزیابی معلمین صورت بگیرد. همچنین میزان پذیرش در دانشگاهها در مناطق غیر برخوردار باید با اجرای عدالت آموزشی افزایش یابد.
وی همچنین با بیان اینکه مدارس ما باید دانشآموزانی تربیت کنند که مهارتپذیر، مهارتجو، مشارکتپذیر، منضبط و قانونگرا باشند، بیان کرد: موفقیتهای کلات مدیون مدیریت و تیم همراهی است که همیشه در تلاش هستند و با سختکوشی شاهد موفقیتهای چشمگیری هستیم.
رئیس اداره آموزش متوسطه نظری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه در شهرستان مرزی کلات، با وجود کاستیهای موجود، استعدادهای بسیار خوبی نهفته است، مهمترین مأموریت آموزش و پرورش را تربیت دانشآموز در تراز انقلاب دانست و گفت: مدرسه کانون تربیت یک محله است و باید علاوه بر ارتقای سطح آموزشی، سایر شایستگیها را نیز رشد دهد همچنین دانشآموز باید بهطور همهجانبه تربیت شود.
فنودی با تأکید بر اینکه برنامهمحوری و برنامهمداری باید سرلوحه کار مدیران باشد، اولویتبندی کارها را جزو برنامههای ذاتی مدیران دانست و گفت: استفاده از ظرفیت همکاران، جدی گرفتن ارزشیابی تکوینی، استفاده از ظرفیت دانشآموزان و نقشدهی به آنها، استفاده از ظرفیت اولیا، راهاندازی قرائتخانهها در مدارس، توجه بیشتر به دروس لازمالتوجه، نظارت بالینی در مدارس بهمنظور هدایت و کمک به معلمان و دبیران، توجه به موضوع آسیبهای اجتماعی در مدارس و رفع چالشهای موجود، ارتقای صلاحیت حرفهای مدیران با گفتگو، شرکت در کارگاهها و ضمن خدمتها و تجربهگردانی با حضور در سایر مدارس و استفاده از ظرفیت شاد بهعنوان مکمل آموزشی را از جمله مسائلی باید دانست که مدیران در مدارس به آن توجه جدی داشته باشند.
به درآمد رسیدن دانش آموزان کلاتی حین تحصیل
در ادامه رمضان پروانه، مدیر آموزش و پرورش کلات، با بیان اینکه «کیفیت» و «عدالت» از کلید واژههای اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند، افزود: همکاران ما در زمینه اجرایی سازی سند تحول با رویکرد عدالت و کیفیت، این موضوعات را در دستور کار قرار دادهاند.
مدیر آموزش و پرورش کلات با اشاره به اینکه در موضوع کیفیت، برنامهریزیهایی برای بهبود یاددهی و یادگیری صورت گرفته و کلاسهای تقویتی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و توزیع عادلانه نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، گامهای مؤثری برداشته شده است.
وی از وضعیت خوب شهرستان در خصوص نیروی انسانی خبر داد و گفت: خوشبختانه نیروها به درستی و تخصصی در مدارس سطح شهرستان توزیع شدهاند.
پروانه با اعلام اینکه «آموزش مهارت» در مدارس متوسطه اول در دستور کار قرار دارد، افزود: دانشآموزانی داریم که در حین تحصیل به درآمد رسیده و در زمینههای مختلفی همچون پرورش کرم ابریشم، گیوهبافی و قالیبافی و ... فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه علیرغم پراکندگی شهرستان، نرخ گذر ما تقریباً از میانگین استان بالاتر است، به موضوع بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: همکاران ما به صورت نقطهای در سراسر شهرستان، در پی دانشآموزانی هستند که به بهانههای مختلف از تحصیل دور شدهاند و آنها را به سمت مدارس سوق میدهند تا از تحصیل باز نمانند.
مدیر آموزش و پرورش کلات مشارکت نهادهای مختلف، به ویژه خانوادهها را در امر تعلیم و تربیت مؤثر دانست و افزود: ما خانواده را به عنوان شرکای تعلیم و تربیت (همانطور که در سند تحول بنیادین آمده) میشناسیم و مشارکت این عزیزان در مدارس را به وضوح میبینیم.
وی با اشاره به اینکه کمک در هوشمند سازی کلاسهای درس، مشارکت در برنامههای تربیتی و تسهیل یادگیری و ...از جمله جلوههای ناب مشارکت اولیا در مدارس است، به قبولی چشمگیر دانشآموزان در دانشگاههای مختلف از جمله رشتههای فرهنگیان، پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی و... اشاره کرد و با ارائه آماری از این موفقیتها گفت: همه این قبولیها نتیجه تلاشهای معلمان و مدیران مجاهدی است که در سر کلاسهای درس میکوشند تا فرزندان این مرز و بوم به نتایج خوبی دست یابند.
انتهای پیام
نظرات