• چهارشنبه / ۳ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403110302569
  • خبرنگار : 50972

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی:

نیازمند ساخت بیش از ۳۰۰۰ کلاس درس در مشهد هستیم

نیازمند ساخت بیش از ۳۰۰۰ کلاس درس در مشهد هستیم

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: برای رفع کمبود فضای آموزشی در مشهد، به ساخت ۳۷۴۸ کلاس درس نیازمندیم.

میکائیل باقری ۳ بهمن ماه، در هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به اولین جلسه کارگروه تخصصی بررسی و اجرای مصوبات شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در این جلسه، برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی بود که در اعتکاف اخیر، ۱۲ درصد از جمعیت شرکت‌کنندگان را دانش‌آموزان تشکیل داده‌اند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای این گروه است و خواستار پوشش جلوه‌های ویژه‌ای از این فرایند تربیتی، از جمله دلنوشته‌ها و تجربیات دانش‌آموزان، از رسانه ملی هستیم تا تأثیر اعتکاف تقویت شود.

باقری اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش در نظر دارد با اجرای مصوبات و هماهنگی میان نهادهای مرتبط، برنامه‌های تربیتی و فرهنگی دانش‌آموزان را توسعه داده و نقش آنها را در فعالیت‌های اجتماعی و معنوی تقویت کند.

وی در ادامه با اشاره به کمبود فضای آموزشی در استان گفت: از اهتمام ویژه رئیس‌جمهور برای اختصاص زمان به موضوعات آموزش و پرورش و تبدیل این موضوع به گفتمان غالب دولت تشکر می‌کنیم. این نگاه راهبردی تأثیر بسزایی در توسعه و عدالت آموزشی دارد.

وی افزود: در جلسه اخیر آیین‌نامه شورای آموزش و پرورش کشور، تصمیمات مهمی برای رفع چالش‌های آموزشی اتخاذ شد. از جمله این تصمیمات، برنامه‌ریزی برای کاهش محرومیت‌ها در حوزه فضای آموزشی است. میانگین استاندارد سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز ۶.۹ مترمربع است، در حالی که میانگین فعلی کشور حدود ۵.۴ مترمربع و در استان خراسان رضوی ۴.۳ مترمربع است. برای رسیدن به این میانگین استاندارد، استان به ساخت ۸۶۶۵ کلاس درس نیاز دارد.

باقری تأکید کرد: برای رفع کمبود فضای آموزشی در مشهد، به ساخت ۳۷۴۸ کلاس درس نیازمندیم. در حال حاضر، برخی نواحی شهر مشهد از میانگین استانی نیز پایین‌تر هستند. ۲۹۲۷ کلاس درس دیگر نیز در دیگر شهرستان‌های استان باید ساخته شود تا میانگین سرانه آموزشی استان به سطح استاندارد نزدیک شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی درباره با اشاره به تغییر کاربری زمین‌های غیرآموزشی به آموزشی گفت: تاکنون اقداماتی برای تأمین زمین و ساخت مدارس با کمک نوسازی مدارس و خیرین انجام شده است، اما این کافی نیست. انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی در استان مکلف شوند زمین‌های قابل تبدیل به کاربری آموزشی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

باقری ضمن تأکید بر لزوم حمایت همه‌جانبه از آموزش و پرورش، بیان کرد: رفع مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش نیازمند مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و خیرین است. انتظار می‌رود با افزایش همکاری‌ها و تخصیص منابع لازم، این مشکلات برطرف شود و استان خراسان رضوی در مسیر تحقق عدالت آموزشی گام‌های مؤثری بردارد.

وی بر لزوم تعامل و هماهنگی میان دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت: برای دستیابی به اهداف ترسیم‌شده در این طرح، تمامی نهادهای مرتبط باید همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم عدالت آموزشی را برای دانش‌آموزان استان محقق کنیم.

بیشترین تعداد مدارس سنگی در شهرستان کلات

در ادامه جاسم حسین‌پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان اظهار کرد: طرح توسعه عدالت آموزشی و محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی به دستور رئیس‌جمهور و با تأکید بر مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی در بازه زمانی یک‌ساله تدوین شده است. این طرح با هدف ساماندهی مدارس سنگی، کانکسی و تخریبی بحرانی و همچنین افزایش سرانه فضای آموزشی اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص محورهای اصلی طرح توسعه عدالت آموزشی اظهار کرد: شناسایی و رفع مشکلات مدارس سنگی، کانکسی و تخریبی بحرانی و همچنین افزایش سرانه فضای آموزشی در مناطقی که کمتر از ۳ مترمربع است، از مسائل مهم و مورد تأکید بوده و نیز کاهش تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های بالای ۳۵ نفر، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی از دیگر مسائل مهم در دستور کار است.

مدیرکل نوسازی مدارس در ادامه به  وضعیت مدارس شهرستان کلات اشاره کرد و گفت: در این شهرستان ۲۸ مدرسه سنگی  با ۱۲۷ کلاس شناسایی شده که باید ظرف مدت یک سال ساماندهی شود. مدارس کانکسی در این شهرستان به میزان ۴ مدرسه و ۲ مدرسه ۱۲ کلاسه تخریبی بحرانی شناسایی شده است. پروژه‌های نیمه‌تمام نیز ۲ مدرسه با ۶ کلاس شناسایی شده که باید تکمیل شوند.

وی افزود: خوشبختانه شهرستان کلات فاقد کلاس‌های با تراکم بالای ۳۵ نفر و مناطق با سرانه آموزشی کمتر از ۳ مترمربع است، اما همچنان نیازمند برنامه‌ریزی و پیگیری جدی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و بازسازی مدارس تخریبی هستیم.

حسین‌پور درباره اقدامات انجام‌شده، بیان کرد: تمام وضعیت مدارس شناسایی و نقشه‌های مربوط به آنها تهیه شده است. به‌عنوان نمونه، یکی از مدارس این شهرستان در کمتر از ۳۴ روز با استفاده از فناوری‌های نوین به بهره‌برداری رسید. این موفقیت با همراهی مردم و مسئولان محلی امکان‌پذیر شد و جای قدردانی دارد.

وی در مورد مصوبات پیشنهادی شورای آموزش و پرورش اظهار کرد: اطلاع‌رسانی به فرمانداران و مسئولین شهرستان‌ها و برگزاری جلسات منظم به ریاست فرمانداران، افزایش تخصیص اعتبارات استانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، جذب حداکثری مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و بهره‌گیری از قوانین جدید برای استفاده از منابع جاری و معافیت‌های مالیاتی خیرین از پیشنهادات ما برای تسهیل فرآیند مدرسه‌سازی است.  

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha