امیرارسلان رحمانی در گفتوگو با ایسنا درخصوص تأثیرات بازی بر روی ذهن کودکان، اظهار کرد: اصولاً خانوادهها از لجبازی، پرخاشگری، بیتوجهی و یا حواسپرتی کودک خود گله دارند در صورتی که راهحل این بدخلقیها در بازی است. در علم روانشناسی، بازی مفهومی است که ذهن کودک را پر کرده و در بیشتر موارد به خود مشغول میکند.
این کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان بیان کرد: امروز بازی درمانی یکی از مهمترین ابزارهای روانشناسی به حساب میآید چراکه فردی که در سنین کودکی بازی میکند، کمتر در معرض اختلالات روانی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بازی باعث رشد فردی، اجتماعی و عاطفی کودک میشود و ابزاری مهم برای یادگیری است. مطالعات نشان میدهد، کودکانی که در طول روز زمانی برای استراحت و بازی دارند، تمرکز و توجه بیشتری به مسائل جدی پیدا میکنند.
رحمانی گفت: بازی با کودکان روشی نوین و مؤثر است که به آنها در مدیریت احساسات و مشکلات روحی کمک میکند. این رویکرد به کودک اجازه میدهد تا از طریق فعالیتهای بازیوار، احساسات خود را بیان کند و مهارتهای اجتماعی، حل مسئله و خودآگاهی را درون خود تقویت کند.
وی خاطرنشان کرد: بازی نه تنها به رشد اجتماعی و عاطفی و فردی کودک کمک میکند بلکه باعث تقویت هورمونهای رشد و همچنین رشد هیجانی، جسمی و حرکتی، تخیل و خلاقیت کودک نیز میشود.
این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: بازی گروهی به شدت برای کودکان توصیه میشود چراکه کودکان در بازیهای جمعی، روشهای همکاری و کار تیمی، مذاکره و تصمیمگیری جمعی را یاد میگیرند و این موضوع باعث میشود تا در آینده نوجوانی با روابط اجتماعی معقول داشته باشیم.
وی گفت: بازیهای آموزشی نوعی از بازیها هستند که در آن یادگیریهای مختلفی از جمله آموختن، خواندن، نوشتن و ریاضی انجام میشود، مثل پازلها، لگو، کارتهای حروف الفبا یا اعداد، بنابراین این ابزارهای آموزشی بهترین شیوه یادگیری به کودکی است که توجه و تمرکز به آموزش آکادمیک ندارد.
رحمانی با بیان اینکه بازی با ابزار آموزشی راحتتر و عمیقتر است، اظهار کرد: عناصر مهمی در طراحی اسباببازیهای آموزشی وجود دارد؛ از جمله، رنگ، شکل، طرح و ایمنی. رنگ مناسب، عملکرد حافظه را تقویت کرده و خصوصاً توجه کودکان دختر را به خود جلب میکند. طبق تحقیقات رنگ قرمز برای یادگیری جزئیات و رنگ آبی به تقویت عملکرد خلاقیت کمک میکند. همچنین از نظر بصری، اسباب بازیهای دایرهای شکل برای کودکان سه تا ۶ سال مناسبتر هستند.
وی خاطرنشان کرد: بازیهای تخیلی شامل بازیهایی که کودک در طی آن وانمود میکند فرد دیگری است مثلاً یک بزرگسال و یا یک شخصیت با یک شغل خاص است، تأثیر بسزایی در رشد عاطفی و کنترل هیجانی کودک دارد. بنابراین خانوادههایی که با این سبک از بازی کودکان خود مواجه هستند، باید خوشحال باشند چراکه کودک آنها در مسیر درستی از رشد قرار گرفته است. این نوع از بازیها با کمترین امکانات نیز قابل انجام هستند و خانواده میتواند بستر آن را برای کودک خود فراهم کند.
این کارشناس ارشد روانشناسی کودک و نوجوان تصریح کرد: هیچ امری به اندازه خلق کردن یک کاردستی نمیتواند کودکان را به وجد آورد. اسباببازیهای ساختنی و هنری به دلیل ماهیت خود هماهنگی دست و چشم و همینطور مهارتهای حرکتی ظریف را تقویت میکنند. خانوادههایی که کودک پرخاشگر دارند به خلق یک اثر هنری و کاردستی همراه با کودک خود روی بیاورند چرا که کاردستی درست کردن، ذهن کودک را متمرکز میکند.
انتهای پیام
نظرات