به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده، در برنامه پرسشگر با موضوع «آموزش هوش مصنوعی در مدارس»، با تأکید بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزشی، آن را ابزاری ارزشمند برای تحول در یادگیری و رفع محدودیتهای سنتی آموزش دانست.
وی با اشاره به ظرفیتهای هوش مصنوعی، تأکید کرد: یکی از چالشهای اساسی ما در آموزش این است که دانشآموزان را بر اساس سن و به شکلی یکسان دسته بندی کرده و آموزش میدهیم، در حالی که هر دانشآموز یک فرد بیهمتا با علایق، نیازها، و سبکهای یادگیری متفاوت است. هوش مصنوعی میتواند این محدودیت را رفع کند و یادگیری را شخصیسازی کرده و متناسب با نیازها و تواناییهای هر دانشآموز پیش ببرد.
حکیمزاده با بیان این که استفاده از فناوریهای نوین نباید جایگزین تعاملات انسانی شود، افزود: هرچند آموزش حضوری، به ویژه در دوره ابتدایی، جایگزینناپذیر است، اما هوش مصنوعی میتواند در غنیسازی محیط یادگیری نقش مهمی ایفا کند. برای مثال، در ارزیابیهای سنتی، یک برگه امتحان پایان دوره معیار سنجش یادگیری است. اما با هوش مصنوعی، میتوان وضعیت یادگیری دانشآموزان را تحلیل کرده و مسیری اختصاصی برای هر فرد تعریف کرد. این ابزار، به معلمان و خانوادهها کمک میکند تا نقاط ضعف دانشآموز را شناسایی کرده و یادگیری متناسب با تواناییهای او را تقویت کنند.
وی همچنین به اهمیت آموزش نحوه استفاده هدفمند و صحیح از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: اگر دانشآموزان روش درست استفاده از هوش مصنوعی را یاد بگیرند، این فناوری میتواند به رشد خلاقیت و مهارتهای آنها کمک کند. در غیر این صورت، ممکن است به جای تقویت تفکر و حل مسئله، تنها به دنبال پاسخهای آماده باشند که این امر به تدریج تواناییهای ذهنی آنها را کاهش میدهد.
معاون آموزش ابتدایی تأکید کرد که وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین سندی جامع در زمینه استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای مرتبط است.
وی اظهار کرد: این سند با همکاری بخشهای مختلف تدوین میشود تا برنامهای جامع برای بهرهگیری از هوش مصنوعی در مدارس کشور ایجاد شود. هدف ما این است که دانشآموزان نه تنها از ابزارهای نوین برای یادگیری بهتر استفاده کنند، بلکه توانایی استفاده درست و مفید از این فناوریها را نیز کسب کنند.
انتهای پیام
نظرات