به گزارش ایسنا، آزمونهای بینالمللی نشانگر عملکرد و کارنامه مدیران و برنامهریزان نظام آموزشی و سازمانها و نهادهای مختلف مرتبط در درون وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاههاست.
آزمون تیمز به عنوان یکی از آزمونهای بینالمللی بر اساس سنجش نمونه معرفی از دانشآموزان پایه چهارم و هشتم هر یک از کشورهای شرکت کننده استوار است که با توجه به سیاستها و سن ورود به مدرسه، چهار سال یا هشت سال آموزش رسمی معادل پایه چهارم و هشتم مورد سنجش قرار میگیرد.
بررسیها نشان میدهد که به تناوب ۱۰۰ کشور در این آزمونها شرکت میکنند و تقریبا همه کشورهایی که برای علم و آموزش ارزش قائل هستند در این آزمونها حضور دارند.
به گفته کارشناسان مرکز مطالعات تیمز و پرلز، تاکنون پژوهشی در زمینه ارتباط میان نتایج آزمون و برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش ارائه نشده است، مثلا پژوهشهایی که به وضوح به سئوالاتی از قبیل: آیا تأسیس دانشگاه فرهنگیان به تقویب نظام تربیت معلم منجر شده یا تضعیف آن؟ تغییر ساختار نظام آموزشی به صورت مصوب (۳-۳-۳-۳) به چه میزان اجرا شده است؟ و ... پاسخ دهد، وجود نداشته است.
کاظمی وزیر آموزش و پرورش پیشتر در جلسه شورای معاونان با اشاره به نتایج آزمون تیمز و پرلز که از قدیمیترین آزمونهای دنیاست، گفته بود: با توجه به اهمیت این آزمونها ضرورت دارد برای بهبود وضعیت ایران، برنامه جامع و عملیاتی طراحی شود.
اما این برنامه جامع نیازمند همکاری و هماهنگی همه دستگاههای حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... است به طوری که سیدهادی موسوی نیک مدیر گروه سیاستهای حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد فقر تاثیر مستقیمی بر عملکرد آموزشی دانشآموزان دارد به طوری که در مدارسی که بیش از ۵۰ درصد دانشآموزان فقیر هستند نمره پرلز آنان در مدارس ۳۸۸.۵ بوده است، درحالیکه در مدارسی که نرخ فقر زیر ۱۰ درصد بوده میانگین نمره دانشآموزان در این آزمونها حدودا ۹۰ نمره بالاتر یعنی حدود ۴۷۲ بوده است.
بنابراین باید وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت تمام دستگاههای اجرایی را در جهت بهبود این رتبه جهانی پای کار بیاورد اما بجز تربیت دانشآموزان و رفع فقر سوال مهمتر این است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه مختص دانشجو معلمان که هرساله هزاران معلم را برای آموزش دانشآموزان تربیت میکند چقدر در جهت آموزش معلمان خود برای درخشش دانشآموزان در این آزمونها تلاش کرده؟، صحبتی که رجبعلی برزویی رییس این دانشگاه در گفتوگویی با ایسنا به آن پرداخت.
برزویی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دارای دو ماموریت اصلی تربیت معلم (آمادهسازی یک معلم برای ورود به شغل خطیر معلمی) و روزآمد کردن معلمهای موجود است گفت: این دانشگاه باید هر روز برنامههای جدی برای روزآمدسازی و ارتقاء و توانمندیهای معلمان انجام دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر همه تمرکز این دانشگاه بر روی تربیت معلمانی است که در اختیار داریم افزود: دو مرحله وجود دارد؛ در گام اول وضع موجود را به یک بلوغ برسانیم که خیالمان از جهت تربیت دانشجو معلمان در رسیدن به صلاحیتها، ارتقاء و سطح لازم راحت باشد و در فاز دوم به بحث ارتقاء و توانمندسازی معلمانمان در وزارت خانه ورود میکنیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در حال حاضر شش ماه است که به این مسئله ورود نکردهایم اظهار کرد: مسئولیت این کار فعلاً در اختیار خود وزارتخانه است.
انتهای پیام
نظرات