قاسم علیمحمدی در گفت و گو با ایسنا گفت: کارگاه آموزشی تخصصی استعدادیابی خلبانی با هدف آموزش دروس تئوری و عملی به علاقهمندان ورود به رشته خلبانی غیر نظامی با امکان پرواز با شبیهساز در جهاد دانشگاهی البرز برگزار میشود.
وی با بیان اینکه شرط سنی برای ورود به رشته خلبانی ۱۸ سال تمام است، افزود: علاقهمندان رشته خلبانی در وهله اول باید یکسری آزمایشات پزشکی را پاس کنند و در صورتی که در این مرحله پذیرفته شوند، به آموزشگاههای خلبانی معرفی میشوند.
این خلبان بوئینگ ۷۳۷ ادامه داد: خلبانی در کشور ما به دو حیطه غیرنظامی و نظامی تقسیم میشود که دوره استعدادیابی مد نظر ما در حیطه غیر نظامی است. در این خصوص با همکاری جهاد دانشگاهی البرز دورههای استعدادیابی خلبانی را ایجاد کرده و علاقهمندان میتوانند در حوزه خلبانی غیرنظامی برای استعدادیابی و آموزشهای اولیه در این دوره شرکت کنند.
علیمحمدی بیان کرد: خلبانی غیرنظامی در دو شاخه هواپیماهای تجاری و هواپیماهای فوق سبک که تک موتوره هستند، انجام میشود. در واقع افرادی که از ورود به رشته خلبانی هدف ایرلاین و تجاری دارند، باید وارد آموزشگاههایی شوند که خلبانی هواپیماهای سبک را آموزش میدهند، اما اگر میخواهند برای خلبانی غیر نظامی در حیطه شخصی آموزش ببینند، میتوانند وارد شاخه فوق سبک شده و اقدام به تحصیل کنند. هر کدام از این رشتهها طول و دورههای خاص خود را دارد.
وی درباره دوره استعدادیابی خلبانی افزود: در دورههای استعدادیابی خلبانی هدف این است که به افرادی که قصد ورود به این رشته را دارند، کمک کنیم تا پیش از اینکه به این رشته ورود کرده، هزینه کنند و وقت بگذارند، با ارزیابی توانمندیها و استعدادشان متوجه شوند که آیا برای ورود به این رشته مناسب هستند یا خیر.
این مدیر مرکز آموزشی خلبانی یادآور شد: خیلی از افراد هستند که دورههای آموزشی را طی کرده و قبل از اینکه وارد مرحله آموزشی عملی و پرواز شوند، بسیار به مباحث تئوری آن مسلط هستند، اما این افراد به محض اینکه وارد مرحله آموزش پرواز میشوند، قادر نیستند که مباحث تئوری که آموختهاند را حین پرواز به کار بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: به همین خاطر خیلی از افراد در مرحله استعدادیابی متوجه میشوند که تیپ بدنی آنها با پرواز مغایرت داشته و تصورات ذهنیشان با چیزی که در عمل با آن مواجه میشوند کاملا متفاوت است و نمیتوانند پرواز کنند.
علیمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: ما به عنوان خلبان مسافربری وظیفه داریم، طبق قوانینی که وجود دارد، طوری پرواز کنیم که شرایط برای همه تا جایی که امکان دارد آرامش بخش باشد و مسافران سفر خوب و آرامی را در هواپیما داشته باشند.
وی افزود: در پروازهای آموزشی استاد و خلبان طوری پرواز میکنند که دانشجو مانورهای مختلفی را در پرواز میآموزد و دانشجو همزمان با پرواز که سوالات درسی را پاسخ میدهد، باید بر شرایط غیرنرمال بدنی خودش هم مسلط باشد. به همین خاطر بسیاری از افراد در این مرحله است که متوجه میشوند، استعداد خلبانی را دارند یا خیر.
وی در ادامه مطرح کرد: در حیطه خلبانی فوق سبک اگر افراد سرمایه اولیه برای خرید یک هواپیما را داشته باشد، میتوانند به درآمد خوبی برسد. خرید و فروش هواپیمای فوق سبک و تک موتوره در کشور ما آزاد است و علاقهمندان پس از طی دورههای آموزشی و کسب گواهینامه میتواند این هواپیماها را خریداری کرده و از آن استفاده کنند.
این خلبان گفت: افرادی که به این شکل وارد شغل خلبانی میشوند، میتوانند به درآمد خوبی برسند، ولی افرادی که قصد خلبانی تجاری را دارند بعد از اخذ مدارک و آزمونهای سازمان هواپیمایی باید منتظر فراخوان ایرلاینها باشند تا پس از شرکت و قبولی در آزمونهای ورودی جذب این شغل شوند.
علیمحمدی ادامه داد: ولی در مورد خلبانی تجاری نکتهای که وجود دارد این است که در حال حاضر به دلیل شرایط و تحریمها، افرادی که فارغ التحصیل میشوند، با چالش یافتن شغل مواجه هستند. در حال حاضر نزدیک ۲۰۰۰ فارغ التحصیل خلبانی تجاری داریم که در انتظار فراخوان ایرلاینها هستند و تحریمها در این قسمت اثر منفی داشته است، اما در قسمت خلبانی فوق سبک چون به سرمایه، توانایی شخصی فرد و تهیه هواپیما برمیگردد، افراد موفقتر عمل میکنند.
وی تشریح کرد: دورههای جهاد دانشگاهی مربوط به استعدادیابی خلبانی است و افرادی که علاقهمند به رشتههای خلبانی هستند، تقریبا ۳۰ جلسه دروس خلبانی مثل هواشناسی، پزشکی خلبانی و ناوبری با آنها کار میشود. بعد از این به مرحله شبیه ساز میرسند که درسهای ناوبری را روی شبیه ساز هواپیما پیاده سازی میکنند و صفر تا صد پرواز واقعی را در این شبیه ساز انجام میدهند.
علیمحمدی گفت: بعد از این مرحله پرواز تفریحی آموزشی است. افراد در رشته اصلی خلبانی باید حدود ۱۶۰ ساعت پرواز آموزشی انجام دهند تا گواهینامه رسمی سازمان هواپیمای کشوری را دریافت کنند. افرادی که در استعدادیابی شرکت میکنند به عنوان دمو در یک راید ۲۰ تا ۳۰ دقیقهای پرواز آموزشی را انجام خواهند داد تا برایشان مشخص شود که آیا برای پرواز مناسب هستند یا خیر.
وی تاکید کرد: این یکی از مراحل مهم دوره است، چون در آموزش خلبانی باید با هواپیمای تک موتوره ساعت پروازی زیادی را انجام داد. به همین خاطر قبل از اینکه دانشجویان بخواهند به صورت رسمی وارد آموزشگاههای خلبانی شوند، با شرکت در یک دوره ۴۵ روزه استعداد یابی، متوجه میشوند که جنس دروس این رشته چیست و سایر مراحل تئوری و عملی آموزشی را گذرانده و در نهایت با پرواز دمو متوجه شوند که برای این کار ساخته شدهاند یا خیر.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه برگزاری دوره استعدادیابی خلبانی میتوانند با شماره ۰۲۶۳۳۱۴۹ جهاد دانشگاهی واحد عظیمیه تماس بگیرند.
انتهای پیام
نظرات