• جمعه / ۲۸ دی ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403102618909
  • خبرنگار : 71368

بی مهری تاکسیرانان تهران به مراکز معاینه فنی پایتخت

بی مهری تاکسیرانان تهران به مراکز معاینه فنی پایتخت

تاکسی‌های شهر تهران به دلیل نوع فعالیتشان، تردد بالا و پیمایش زیاد آنهم در کلانشهر تهران که با مشکل آلایندگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، ملزم هستند تا سالانه دو مرتبه یعنی هر شش ماه یکبار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند؛ اما آنگونه که مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند در ۸ ماه گذشته تنها ۱۳ درصد از تاکسی‌های در حال تردد در تهران، به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رفع آلودگی هوا و ترافیک؛ دو دغدغه و مطالبه اصلی شهروندان تهرانی از مدیران شهری است، دو مطالبه‌ای که حل آن در گروی یکدیگر است؛ رفع ترافیک و تسهیل «آمد و شد» شهروندان با توسعه حمل و نقل عمومی محقق می‌شود و گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی نیز موجب کاهش آلودگی هوا می شود.

برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده است، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل شدند که بر این اساس سهم تولید آلاینده‌های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان می‌شود که از بین این ۸۰ درصد، سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت‌ها ۲۱ درصد است، پس موتورسیکلت و خودروهای شخصی سهم ۵۸ درصدی درتولید آلودگی هوای تهران دارند که تمرکز بر بهبود وضعیت آلایندگی آنها قطعا سبب رفع شدید آلودگی هوای تهران خواهد شد.

در این میان، تاکسی‌ها به عنوان خودروهای پرتردد و فرسوده تهران می‌توانند تاثیر زیادی بر روی افزایش آلودگی هوا داشته باشند؛ بر همین اساس مدیران شهری تصمیم گرفتند در قانون معاینه فنی تاکسی‌های تهران تغییراتی ایجاد کنند؛ بگونه‌ای که با توجه به پیمایش بالا و تردد زیاد این تاکسی‌ها که عمدتا نیز در مرکز شهر تردد دارند؛ می‌بایست در هر سال دو مرتبه یعنی هر شش ماه یکبار، نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند. با این تفاوت که مراجعه نوبت اول تاکسی‌ها به مراکز معاینه فنی رایگان است؛ اما رانندگان تاکسی‌های تهران بر اساس آمارها، علاقمند هستند که به جای مراکز معاینه فنی تهران آنهم بدون هزینه، به مراکز معاینه فنی سایر شهرها مراجعه کنند. درست است که با راه‌اندازی سامانه سیفما هر خودرویی می‌تواند از هر مرکزی در سراسر کشور معاینه فنی بگیرد؛ اما بارها مسئولان شهرداری اعلام کردند که با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران باید شرایطی ایجاد شود تا خودروهای هر شهر از مراکز معاینه فنی همان شهر گواهی اخذ کنند؛ خواسته‌ای که مورد توجه رانندگان تاکسی حتی با وجود اینکه امکان بهره‌مندی یک نوبت معاینه فنی رایگان دارند، مورد استقبال نگرفته است.

سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران  در گفت‌وگویی با ایسنا، در مورد مراجعه تاکسی‌های پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه حدود ۲۱ هزار دستگاه تاکسی پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که از این آمار، ۱۵ هزار و ۳۲۶ دستگاه تاکسی مراجعه اولشان بوده است و در مجموع ۳۴ درصد از خودروها به علت نقص فنی، موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند و تعدادی از این خودروها هم دارای چند نقص بوده‌ و مردود شده‌اند، می‌گوید: میزان مردودی در تاکسی‌های تهران به علت پیمایش بیشتر و همچنین بالا بودن سن ناوگان عمومی حداقل ۵ درصد بیشتر از خودروهای سواری است.بر اساس مصوبه دولت، خودروهای عمومی(تاکسی) با سن بالای ۱۰ سال سالانه بایستی چهار مرتبه و مابقی آن سالانه دومرتبه  به مراکز معاینه فنی مراجعه  کنند که  با لحاظ تعداد و سن تاکسی های پایتخت، مراجعه حداقل سالانه ۱۸۰ هزار نوبت این خودروها به مراکز معاینه فنی قابل پیش بینی است که از این تعداد، سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران بر اساس آمار مراجعه تاکسی‌ها در هشت ماهه گذشته تنها ۱۳ درصد می باشد

وی با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه دولت، خودروهای عمومی(تاکسی) با سن بالای ۱۰ سال سالانه بایستی چهار مرتبه و مابقی آن سالانه دو مرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که با لحاظ تعداد و سن تاکسی‌های پایتخت، مراجعه حداقل سالانه ۱۸۰ هزار نوبت این خودروها به مراکز معاینه فنی قابل پیش بینی است، ادامه می دهد: از این تعداد، سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران بر اساس آمار مراجعه تاکسی‌ها در هشت ماهه گذشته تنها ۱۳ درصد می باشد. این در حالیست که برای خودروهای تاکسی تهران در مراکز معاینه فنی شهر تهران شرایط ویژه در نظر گرفته شده و هزینه مراجعه نخست این خودروها هم رایگان است.

 مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران می‌افزاید: درست است که بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران به صورت دقیق و ضابطه مند بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی انجام می‌شود؛ اما پیش بینی راهکارهای قانونی و ضابطه مند جهت الزام مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران می‌تواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات به ویژه برای خودروهای پر پیمایش در کلانشهر تهران موثر باشد و با توجه به اهمیت بحث مدیریت انرژی و سوخت، تمام شرایط لازم برای تسهیل در دسترسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران فراهم شده و در تمامی مناطق شهرداری تهران با پراکندگی مناسب و ظرفیت لازم براساس تقاضا مراکز معاینه فنی خودرو پیش بینی شده است و پیمایش مسیرهای دور از تهران برای دریافت خدمات معاینه فنی تنها موجب هدر رفت حامل‌های انرژی و ضرر و زیان ناشی از استهلاک خودرو به رانندگان  خودروهای عمومی خواهد شد.

راننده تاکسی هم می‌خواهد خودروی ایمن و نو داشته باشد؛ اما...

ارائه وام تعمیرات به رانندگان تاکسی

این واقعیت را بپذیریم که تاکسی‌های شهر تهران فرسوده هستند 

شادی مالکی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد بی علاقگی رانندگان تاکسی برای مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران توضیح می‌دهد: زمانی که مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران بودم، بسیار پیگیر بودم تا در کلانشهرهایی که آلودگی هوا دغدغه اصلی مدیران و شهروندان است؛ نحوه سنجش آلایندگی خودروها متفاوت از سایر شهرهایی باشد که آلودگی هوا جزء دغدغه‌هایشان نیست. به عبارت دیگر چرا باید استانداردهای سنجش آلودگی هوا در تهران با یک شهرستانی که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد؛ یکسان باشد؟ و این منطقی نیست و درخواست بازنگری قوانین در معاینه فنی را داشتیم و تا زمانی که مدیریت معاینه فنی را برعهده داشتم این موضوع را پیگیری می‌کردم و حتما در حال حاضر نیز مدیریت جدید این موضوعات را رصد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ الزامی بر اینکه تاکسی با شماره پلاک تهران حتما از مراکز معاینه فنی شهر تهران معاینه فنی بگیرد وجود ندارد، ادامه می‌دهد: نه تنها برای تاکسی؛ بلکه هر خودرویی با پلاک تهران به لحاظ قانونی می‌تواند از هر مرکز معاینه فنی در کشور معاینه فنی دریافت کند. بنابراین وقتی الزامی وجود ندارد نمی‌توانیم کاری کنیم؛ بلکه می‌توانیم سازوکار تشویقی فراهم کنیم و این کار را هم کردیم که در نوبت اول مراجعه تاکسی به مراکز معاینه فنی رایگان باشد و در این میان ممکن است که تعداد زیادی از تاکسی‌ها تمایل داشته باشند که معاینه فنی خود را از بیرون شهر تهران اخذ کنند؛ نمی‌توانیم الزامی برای این موضوع داشته باشیم.

مالکی اظهار می‌کند: باید این واقعیت را بپذیریم که تاکسی‌های شهر تهران فرسوده هستند و فرسودگی یعنی نقص در سیستم ایمنی، نقص در سیستم فنی، نقص در سیستم  آلایندگی و تنها راهکار درست؛ نوسازی ناوگان فرسوده است و الان دغدغه واقعی ما این است و ما از ابتدای سال جاری، ظرف ۷ ماه برابر آمار سال گذشته نسبت به نوسازی تاکسی‌ها اقدام کردیم یعنی به عبارت دیگر شاهد افزایش بیش از ۱۸ درصدی نوسازی در این زمینه بودیم و وام نوسازی دو برابر شده و تسهیلات متفاوت به رانندگان داده شده است.

این واقعیت را بپذیریم که تاکسی‌های شهر تهران فرسوده هستند و فرسودگی یعنی نقص در سیستم ایمنی، نقص در سیستم فنی، نقص در سیستم  آلایندگی و تنها راهکار درست؛ نوسازی ناوگان فرسوده است

وی ادامه می‌دهد: تسهیلات بهسازی در سازمان تاکسیرانی ایجاد کردیم یعنی به رانندگان تاکسی وام تعمیرات خودرو با کارمزد دو درصد می‌دهیم که بیش از ۲۰۰۰ نفر برای دریافت این وام ثبت نام کرده‌اند و حالا بیش از ۶۰۰ پرونده به بانک عامل برای دریافت وام ارسال شده است و همه این کمک‌ها را به راننده تاکسی می‌دهیم تا خودرو را تعمیر کند و اگر خودرو را به معاینه فنی می‌برد دیگر دغدغه نداشته باشد که در صورت سخت‌گیری مراکز معاینه فنی تهران مردود شود و با این وام می‌تواند خودرو را تعمیر کند و نکته قابل توجه این است که ما وام تعمیرات را به راننده نمی‌دهیم؛ بلکه با هماهنگی نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروساز و بانک عامل، بعد از تعمیر، صورت وضعیت ارسال شده و بانک پول را به نمایندگی پرداخت می‌کند و این وام به بهبود وضعیت تاکسی‌ها کمک می کند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم لایحه‌ای به شورای شهر ارائه دهیم تا رانندگان تاکسی ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران شوند؛ چراکه قانون ارجح بر مصوبه شورای شهر است، ادامه می‌دهد: دست من به لحاظ قانونی در این مورد بسته است؛ اما قطعا راننده زحمت کش تاکسی نیز می‌خواهد که خودروی سالم و ایمن داشته باشد که نیازی نباشد که هر ماه خودرو را به تعمیرگاه ببرد و دقت داشته باشید که حتما راننده‌ نیز دلش نمی‌خواهد خودرویش کنار خیابان خراب شود و اگر بتوانیم زیرساخت برای نوسازی و بهسازی خودرو فراهم کنیم حتما راننده تاکسی نیز دلش می خواهد که معاینه فنی خودرواش را از مراکز معاینه فنی تهران بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۰:۴۹

سلام کی گفته رایگانه من تاکسی دارم وبه مرکز ابشناسان مراجعه کردم مثل خودروهای سواری از من پول گرفتن

avatar
امروز ۱۰:۵۴

نوبترفتن ازمراکز معاینه فنی شده اینترنتی که اونم نمیشه گرفت وبه هر مرکزی خم مراجعه میکنیم میگن نوبت اینترنتی وطرف بیخیال معاینه فنی میشه بهتره سازو کار نوبت اینترنتی را سهلتر کنید

avatar
امروز ۱۱:۱۷

۹۰ درصد تاکسی ها با گاز تردد میکنند مگر سوخت گار اینقدر آلودگی دارد جلوی فروش طرح ترافیک را بگیرید زوج و فرد را رعایت کنید

avatar
امروز ۱۱:۴۶

وقتی تاکسی از رده خارج شده معاینه فنی چه توجیهی داره ؟؟؟

avatar
امروز ۱۲:۳۳

سلام من یک راننده تاکسی هستم هر سه ماه باید معاینه فنی بریم هزینه برای ما خیلی سخته تاکسیرانی باید زمان معاینه فنی برای همه تاکسی ها همان شش ماه قرا بده که ما تاکسیها مدل پایین بتونیم معاینه بگیریم اگه شرایط اینجوری باشه مدل پایین نمیتون ووضع میشه

avatar
امروز ۱۲:۵۶

با این در امد سالی ۴ بار دارم میرم معاینه انهم که گران شده و هر بار باید ۷ خوان رستم رو طی کنم اتومبیلی که ۱۵ سال پیش با تکنولوژی ۳۰ سال قبلتر تولید شده رو هر بار با استانداردی سخت گیرانه تر بررسی میکنند تازه من بیشتر مواقع از گاز cng استفاده میکنم

avatar
امروز ۱۳:۱۶

اکثر تاکسی تهران از رده خارج است و موفق به گرفتن معاینه فنی نخواهند شد اقای مسول معاینه فنی برای خودرو ۱۰سال کار ۳ماه یکبار است نه ۶ماه یکبار

avatar
امروز ۱۵:۵۱

ماشینهای،شخصی،ازصبح تاشب توی اسنپ وتپسی کارمیکنن چرامعاینه فنیشون یکسالست

avatar
امروز ۱۴:۲۴

با سلام.باتوجه به گذشت سالها کارکرد خودرو با تکنولوژی حداقل ۵۰ سال پیش و تامین قطعات بی کیفیت و عبور از خیابانهای بی کیفیت تر و دریافت بنزین؟؟؟؟باید دید چه چیزی به راننده تاکسی میدهند که تقاضای معاینه فنی هر سه ماه را طلب میکنن چاره تعویض خودرو است

avatar
امروز ۱۴:۴۰

تاکسی های فرسوده رو قیمت بالا دولت نمیخره که همه بتونند نو خریداری کنند فقط به فکر پول اضافه گرفتن هستید برای معاینه فنی اون هم هر3ماه یکبار اگر واقعاً به فکر محیط زیست هستید معاینه فنی تاکسی رو رایگان کنید

avatar
امروز ۱۵:۰۴

معاینه فنی سالی چهار بار الان هم ۲۹۰ هزار تومنوتازه معاینه چسنی گاز هم ۷۰هزار تومن تازه اگر قبول بشی والا هزینه های جانبی دیگه بعد با کدوم درامد شماها بقول خودتون وام تعمییرات وبازسازی میدید نه به راننده

avatar
امروز ۱۵:۰۹

تمام فشار رو تاکسی ران هستش نه بینه نه هیجی فقط تنها لطفی که به تاکسی میشه طرح تراعیکه ولا غیر اونم ندن راحت تریم وام تعمییر نیدن باید ببری همون تعمیرگاهی که خودشون میگن بیشترین الودگی رو موتورها دارن

avatar
امروز ۱۵:۱۱

موتورها به هیچ قانونی پایبند نیستن خودروهای نو هم که باید تا خرخره بری زیر قرض و وام تا قسط ماشین تموم بشه دوباره میشه فرسوده دوباره برو زیر بار قرض ....

avatar
امروز ۱۵:۵۰

سلام آک استانداردهای معاینه فنی درست باشد گرانی برای چیست دوم شمامیفرماییدچراراننده تاکسی به مراکزتهران نمیرودبرای اخذمعاینه فنی یک شلوغ است 2قطعاچون رایگان است با اول ردمیشود3استانداردهای یورو5و4به تاکسی‌های مانمیخورد حتی به تولیدات روز هم نمیخورد