راه آهن کرمانشاه - خسروی، آزادراه کرمانشاه - همدان و بندرخشک تنها بخشی از پروژههای زیرساختی کرمانشاه است که شاید سفر قریب الوقوع وزیر راه و شهرسازی بتواند آنها را احیاء کرده و یا به اجرای آنها سرعت ببخشد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، راه آهن کرمانشاه که قرار است به مرز خسروی و سپس به عراق متصل شود، از مهمترین پروژههای زیرساختی کرمانشاه و حتی کشور است. پروژهای که میتواند حوزه تجارت خارجی، حمل و نقل، گردشگری و زیارت در ایام اربعین را متحول کند و البته مسیری مستقیم برای اتصال شهرهای ایران به عراق و حتی در امتداد آن به سوریه و دروازه اروپا باشد.
بر اساس آنچه که الیاس سلیمانی مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان کرمانشاه، چندی قبل در جریان بازدید استاندار کرمانشاه از پروژه راهآهن کرمانشاه - خسروی اعلام کرد، پیشرفت پروژه راه آهن کرمانشاه به مرزخسروی حدود ۳۸ درصد است که بعد از گذشته چند سال از وعده تحقق این پروژه بزرگ، پیشرفت قابل توجهی نیست.
وی با اشاره به آغاز این پروژه از سال ۱۳۹۰، اظهار کرد: این پروژه حدود ۲۶۳ کیلومتر طول دارد که در حال حاضر در بخش کرمانشاه به اسلام آبادغرب به طول ۱۱۵ کیلومتر فعال است.
سلیمانی با بیان اینکه تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه صرف شده، یادآور شد: در حال حاضر برای تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه تا اسلام آبادغرب حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و در صورتی که اعتبار مورد نیاز تامین شود، پروژه یکساله تکمیل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای ادامه پروژه از اسلام آبادغرب تا مرز خسروی نیز به حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.
سرعت کم پیشرفت این پروژه انتقاد منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه را نیز به همراه داشت و گفت: به دلیل اهمیتی که این پروژه دارد، باید اهتمام جدی برای تکمیل آن صورت گیرد.
وی تحول پنج شهرستان و تعداد قابل توجهی از روستاهایی که راه آهن از آنها عبور میکند، فراهم شدن نزدیکترین مسیر از پایتخت ایران به بغداد و امتداد آن تا بندر لاذقیه و آسیای میانه، جابجایی زوار اربعین و کمک به جابجایی کالاها در حوزه صادرات را از مهمترین مزایای راه آهن کرمانشاه - خسروی برشمرد.
و حالا این پروژه چند هزار میلیارد تومانی چشمانتظار نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی است تا شاید بعد از سالها جانی تازه بگیرد.
راهاندازی بندر خشک کرمانشاه
یکی دیگر از پروژههای مهم کرمانشاه که از سالها پیش مطرح شده، راهاندازی بندرخشک در کرمانشاه است. پروژهای که میتواند محلی برای توزیع سراسری و بینالملی کالاها باشد و تحولی در حوزه صادرات و واردات کالا در کرمانشاه ایجاد کند.
شاید بتوان مهمترین ویژگی این بندرخشک را دسترسی نزدیک به راه آهن کرمانشاه، فاصله کوتاه از فرودگاه و همچنین همجواری با پنج مرز رسمی استان دانست.
این بندرخشک میتواند هم محلی برای صادرات کالا برای تولیدات استان باشد و هم به دیگر استانها که کالاهای آنان از مرزهای کرمانشاه صادر میشود، خدمات بدهد.
منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه نیز پیگیری تعیین تکلیف بندرخشک کرمانشاه را از بدو ورود به استان پیگیری کرد و حالا توافقات خوبی در این خصوص صورت گرفته، بگونهای که اخیرا در دیدار استاندار کرمانشاه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، توافقات لازم برای راه اندازی «بندر خشک کرمانشاه» صورت گرفت.
در این دیدار توافق شد کارگروهی متشکل از استانداری کرمانشاه، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت شهرکهای صنعتی تشکیل و زمینه لازم برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی برای راه اندازی بندر خشک استان کرمانشاه را فراهم کند.
سفر وزیر راه و شهرسازی فرصتی مغتنم است تا چارچوبها و برنامه دقیق زمانبندی اجرای بندرخشک کرمانشاه و زیرساختهای اولیه مورد نیاز آن تعیین و در صورت نیاز اعتبارات اولیهای برای آن در نظر گرفته شود.
کرمانشاه یک متر هم آزادراه ندارد!
استان کرمانشاه نزدیک به هشت هزار کیلومتر راه دارد. از راههای اصلی و فرعی گرفته، تا راه روستایی، اما هنوز هیچ آزادراهی در کرمانشاه احداث نشده و جای خالی این موضوع به وضوح در کرمانشاه حس میشود.
بارها و بارها گفته شده کرمانشاه مرکز غرب کشور است، بخش عمده بار صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص میدهد و مرکز ارائه خدمات به حداقل چهار استان همجوار است، اما این استان با این همه ظرفیت و داشتن پنج مرز صادراتی مهم با عراق، حتی یک متر آزادراه ندارد که امکان تردد آسان را هم در حوزه تجارت هم در حوزه گردشگری فراهم کند.
از چندین سال قبل موضوع احداث آزادراه کرمانشاه به همدان مطرح شد، آزادراهی که کرمانشاه را از طریق همدان به پایخت وصل میکند و در بلندمدت باید به مرز خسروی نیز امتداد یابد. بر کسی پوشیده نیست که ایجاد چنین زیرساختی چه تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل، ترانزیت، تجارت و گردشگری در کرمانشاه رقم میزند.
پروژه آزاد راه کرمانشاه - همدان - خسروی بنا به گفته مهرداد آهکی مدیرکل اسبق راه و شهرسازی کرمانشاه، با قیمت سال ۱۴۰۱ حدود هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته که این رقم قطعا اکنون بسیار بیشتر است.
آزادراهی به طول ۴۵۰ کیلومتر که قطعا بخشی از آن باید با کمک سرمایهگذار بخش خصوصی ایجاد شود، اما بخش مهمی از کارهای آن نیازمند حمایت دولت است.
اکنون چند سال است که دیگر هیچ صحبتی از ایجاد این آزادراه نیست و باید سفر وزیر راه و شهرسازی را فرصتی برای طرح دوباره این پروژه بزرگ دانست که نه تنها کرمانشاه را متحول میکند، بلکه در زمان ساخت آنها صدها نفر مشغول به کار خواهند شد.
به گزارش ایسنا، کرمانشاه در حوزه راه و شهرسازی خواستههای دیگری هم دارد، از تسریع در پروژههای نهضت ملی مسکن و تخصیص زمین برای این پروژه در برخی شهرستانهای استان گرفته، تا تامین اعتبار برای بهسازی و نوسازی ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده کرمانشاه که سفر وزیر راه و شهرسازی نقطه امیدی برای جان گرفتن این پروژههاست.
انتهای پیام
نظرات