• دوشنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403102417327
  • خبرنگار : 50624

دانشجویان رشته تاریخ چه مطالباتی دارند؟

دانشجویان رشته تاریخ چه مطالباتی دارند؟

ایسنا/اصفهان تامین بودجه برای برگزاری اردوهای علمی، آموزش مهارت‌های روایت‌گری، تدریس تاریخ محلی، تأسیس مرکز اسنادشناسی، ارتباط با نهادها برای ثبت تاریخ آن‌ها، پرداختن به کاربرد هوش مصنوعی در تاریخ و افزودن عناوین میان رشته‌ای به برنامه‌های درسی، بخشی از مطالبات دانشجویان رشته تاریخ در دانشگاه اصفهان است.

یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تاریخ که تمایلی به مطرح کردن نامش نداشت، با بیان اینکه یکی از مطالبات دانشجویان تاریخ تأمین بودجه برای اردوهای علمی است، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید رشته‌های علوم انسانی از جمله رشته تاریخ بر خلاف رشته‌های فنی و علوم پایه به آزمایشگاه و تجهیزات خاص احتیاجی ندارند، بنابراین به‌عنوان مثال اردو به شیراز یا حتی اردوی علمی در داخل اصفهان و به میدان نقش‌ جهان می‌تواند بینش دانشجوی تاریخ را نسبت به تاریخ کشور تعمق ببخشد، اما این اتفاق نمی‌افتد و حتی اگر اردویی برگزار شود، با شرط و شروط و تذکرات متعدد اجازه برگزاری می‌دهند.

وی با انتقاد از اینکه در دانشگاه فقط تاریخ سیاسی تدریس می‌شود، افزود: این درحالی است که تاریخ، فقط سرگذشت سلسله‌های سیاسی نیست. اگر مردم، تاریخ محلی خود را بدانند، حتی به ریختن زباله‌هایشان در کوچه و خیابان نیز حساسیت نشان می‌دهند. ما باید مردم را نسبت به تاریخ محلی‌اشان آگاه کنیم. اینکه مردم در زمان صفویه چه غذایی می‌خوردند، چگونه لباس می‌پوشیدند و استحمام می‌کردند، برای مردم جالب‌تر از تاریخ سیاسی است و با زندگی امروز آنان ارتباط برقرار می‌کند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد با بیان اینکه دانشجویان کارشناسی ارشد به‌طور عمده شاغل هستند و تمایل دارند که دروس آنان دو روز در هفته ارائه شود تا به کسب‌وکار خود برسند، ادامه داد: قانون‌گذار این پیش‌فرض را دارد که دانشجوی کارشناسی ارشد باید تمام وقت در اختیار دانشگاه باشد، اما در شرایط فعلی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. بهتر است که گروه‌ها و اساتید همکاری‌های لازم را در این زمینه با دانشجویان داشته باشند.

وی ادامه داد: مطالبه دیگر دانشجویان این است که حتی‌المقدور برنامه‌ریزی روزهای ارائه واحدهای درسی، در ترم‌های مختلف تغییر نکند. امروزه دانشجویان به فعالیت اقتصادی، کارآفرینی موارد دیگر در کنار درس خواندن تشویق می‌شوند و به همین دلیل برای روزهای هفته خود برنامه‌ریزی دارند و نمی‌توانند تابع تغییرات برنامه‌های گروه باشند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ افزود: بنده تجربه برگزاری کارگاه هوش مصنوعی را داشتم و لازم است بگویم که هیچ حمایتی از آن رویداد از طرف دانشگاه و دانشکده نشد. این درحالی است که کارگاه با استقبال دانشجویان همراه شد و قرار است کارگاه دومی نیز در زمینه هوش مصنوعی برگزار کنیم. از دانشگاه توقع می‌رود که در زمینه‌های فناوری‌های نوین از دانشجویان حمایت کند.

وی که معتقد است در کارهای استارتاپی و فعالیت‌های مرکز رشد دانشکده‌ها، با کمبود بودجه مواجه هستیم، تصریح کرد: به‌عنوان مثال بنده برای احداث یک استارتاپ به مقداری بودجه نیاز دارم که دانشگاه توان پرداخت چنین تسلیهاتی را ندارد.

این دانشجو با تقدیر از تصمیم بازگشایی کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی افزود: مکان‌هایی در دانشگاه اصفهان به‌صورت بلااستفاده و متروکه وجود دارد. در مورد رشته تاریخ، می‌توان یکی از این ساختمان‌های متروکه را به مرکز اسنادشناسی اختصاص داد و دسترسی به این مرکز را برای عموم مردم آزاد کرد تا ارتباط بین دانشگاه و مردم شکل گیرد.

وی با انتقاد از اینکه دانشگاه با سایر نهادهای مربوط به تاریخ ارتباطی ندارد، اضافه کرد: البته نهادها نیز با دانشگاه ارتباط برقرار نمی‌کنند، به‌عنوان مثال اداره آب و فاضلاب که در جوار دانشگاه است. اسنادشناسی آب و فاضلاب موضوع جالبی است که از عهده دانشجویان تاریخ برمی‌آید، اما برقراری ارتباطات لازم برای چنین پروژه‌ای به نظر غیرممکن است.

پرداختن به مطالعات میان رشته‌ای؛ مطالبه دانشجویان تاریخ 

فاطمه خلیلیان یکی از مطالبات دانشجویان رشته تاریخ را پرداختن به مسائل میان رشته‌ای دانست و گفت: لازم است که در مورد کاربرد هوش مصنوعی در تاریخ، گردشگری تاریخی، پیشرفت‌های تمدنی ایران اسلامی، علم تاریخ و تاثیر بر ذهن‌ها، سیاست و تاریخ، تاریخ فناوری‌های نوین بیشتر کار شده و دانش در این زمینه‌ها نیز به دانشجویان منتقل شود و برنامه‌ریزان درسی متناسب با این عناوین به طراحی دروس بپردازند.

وی آموزش مهارت‌هایی مثل روایتگری، عکاسی را برای تقویت بیان و انتقال محتواهای تاریخی در جامعه ضروری دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین مطالبات ما این است که بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها در برنامه ثابت درسی رشته‌ای همچون تاریخ باشد تا دانشجوی این رشته بیشتر با تاریخ میهن خود انس بگیرد.

این دانشجوی رشته تاریخ با اشاره به اینکه کشور ما در دوره‌های گذشته ناآرامی‌های زیادی را به خود دیده است، اظهار کرد: بعد از فروپاشی صفویه تا اواخر دوره قاجار و پهلوی، انسجام ملی دستخوش تغییراتی شده و با آتش قدرت‌طلبی و سهم‌خواهی، ضعف ایران را در پی داشته و دست بیگانگان را برای دخالت در امور کشور باز کرده است. امروز با توکل به خداوند و با مطالعه تاریخ گذشته می‌توانیم، هدف و نیت دشمنان را بهتر بشناسیم و با شناخت سیاست‌هایشان از انجام آنچه به سود آنان است پرهیز کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha