• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1403101712801
  • خبرنگار : 71649

سخنگوی شهرداری تهران:

ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است/ در دوره پنجم شورای شهر در بحث واگن‌های چینی ترک فعل صورت گرفت

ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است/ در دوره پنجم شورای شهر در بحث واگن‌های چینی ترک فعل صورت گرفت

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به موانع ورود واگن‌های متروی چینی به تهران گفت: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و ۵.۳ درصد از آن همچنان باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، عبدالمطهر محمدخانی در نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت ورود واگن‌های چینی و پیش پرداخت از سوی دولت، اظهار کرد: در جلسه قبل اعلام کردم که آقای چمران هر موضوعی را گفته‌اند، قابل تأیید است و هر موردی که او بگوید، موضع مدیریت شهری دوره ششم و نظر نهایی است. قرارداد واگن‌های مترو مسئله‌ای بین دولت ایران و چین است و ذیل توافق دو دولت و در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین واگن‌های متروی کلانشهرهای ایران بود.

وی ادامه داد: از ۲۱۰۰ واگن مترو طبق تصمیم گیری‌های وزارت کشور، قرار بود ۵۰ درصد به تهران اختصاص پیدا کند. یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری این تفاهم بود که متأسفانه در تمام چهار سال دوره پنجم یک ترک فعل صورت گرفت. آقای محسن هاشمی رئیس سابق شورای شهر هم بارها از شهرداری بابت عدم پیگیری واردات این واگن ها انتقاد کرده بود که باید بابت عدم تحقق این توافق ها پاسخگو باشند؛ رسانه‌ها هم باید حق مردم را در این خصوص مطالبه کنند.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر انجام پیش پرداخت قرارداد واگن های چینی، گفت: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و ۵.۳ درصد از آن همچنان باقی مانده است. در کنار این موضوع مسیر سیاسی نیز شکل گرفت.

وی با بیان اینکه بنده اظهار نظر یکی از اعضای شورا را دیدم و تلخ بود که البته شاید پوشش رسانه‌ای آن هم دقیق نبود، گفت: اینکه عضو شورا خوشحال باشد که این اتفاق رقم نخورد، جای تعجب دارد. حمل و نقل عمومی متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و اگر وظیفه ای داشته باشیم؛ قطعا یکی از آن‌ها توسعه حمل و نقل از جمله مترو است که به کاهش هزینه های زندگی مردم کمک می کند. اینکه ذوق‌زدگی داشته باشیم و بگوییم که ما قبلاً گفته بودیم اتفاقی نمیوفتد، صورت خوشی ندارد. شهرداری و شرکت واگن سازی موضوع را محکم دنبال می‌کنند و دولت هم در قالب وزارت امور خارجه، وزارت کشور و سازمان شهرداری ها پیگیر موضوع است.

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: این وفاق بین دولت و شهرداری برای حل مشکلات مردم وجود دارد و اصلا نا امید نیستیم و پیگیری می‌کنیم که مسائل برطرف شود و در این میان مشکلات دولت را هم درک می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

محمدخانی در رابطه با اجرای پروژه‌های پایتخت و ثمربخشی این طرح‌ها نیز اظهار کرد: موضوع ترافیک مسئله‌ای فراتر از شهرداری تهران است و البته شهرداری وظایف مشخصی در این زمینه دارد. در گسترش حمل و نقل عمومی تلاش شبانه روزی انجام می دهیم و مبارزه برای تحقق اهداف و رفع کمبودها و نیازها را دنبال می‌کنیم. با توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و به دنبال آن ترافیک، کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به پروژه‌هایی مانند اصلاح تقاطع‌ها، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی، فاز اول آزادراه شهید شوشتری و بال غربی بزرگراه یادگار امام (ره)، یادآور شد: افتتاح آزادراه شهید شوشتری به صورت کامل؛ تا پنج درصد از ترافیک شرق تهران و یک درصد از ترافیک کل شهر را کاهش خواهد داد. اتصال بزرگراه یادگار امام(ره) به بزرگراه فتح نیز به کاهش ترافیک کمک خواهد کرد. فرهنگسازی و آموزش نیز در راستای کاهش ترافیک در معاونت فرهنگی و اجتماعی دنبال می شود. شهرداری تهران با همراهی دولت تمام تلاشش را برای انجام این تعهد می کند و ما فکر می‌کنیم در بهار سال آینده این اتفاق رقم بخورد.

محمدخانی درباره پرداخت سهم مربوط به دولت در بحث واگن‌ها توضیح داد: در کلان دولت، حداکثر همراهی در این خصوص وجود دارد البته دولت ملاحظاتی در تخصیص ارز دارد. شاید تخصیص ارز برای واگن‌ها و حمل و نقل بیشتر از تخصیص ارز برای بحثی مانند واردات خودرو اهمیت داشته باشد و این درخواست ما نیز هست. طبیعی است که باید پیش پرداخت هر چه سریعتر انجام شود و باید به این سمت برویم که کمک کنیم این امر انجام شود. مهلت مقرر به پایان رسیده و ما امیدواریم با همراهی دولت و مجموعه‌های مرتبط، این اتفاق هر چه سریعتر انجام شود.

محمدخانی درباره تذکر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر جذب ۵۸ نفر به شهرداری به عنوان نخبه، یادآور شد: بنده در مورد موضوعی که مطرح شد، واقعاً متأسف شدم. فرآیند جذب در شهرداری کاملاً شفاف است و گزارشات موردی و منظمی به رئیس شورای شهر ارائه می شود. جذب افراد در شهرداری به عنوان یک سازمان بزرگ منطقی است که نیروی متخصص و جوان به مجموعه اضافه شود. 

وی افزود: تا نیمی از کارکنانی که به دلیل بازنشستگی از شهرداری خارج می شود، امکان جذب وجود دارد و ما از حق قانونی خود هم فاصله زیادی داریم و بسیار کم از این مصوبه استفاده شده است. گزارشات به عضو منتقد شورا درباره این موضوع هم ارائه شده است. 

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: نمی‌دانم عدد ۵۸ را از کجا آورده اند؛ اما شهرداری تلاش می‌کند در حوزه های تخصصی جذب جدیدی متناسب با قانون داشته باشد. مسئله انتخاب و گزینش مناسب هم وجود دارد و فهرستی که از نخبگان اعلام شد، از بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط بوده است. اگر یک مورد ربطی به اتهامات وارد شده داشته باشد، می پذیرم و عذرخواهی می کنم. ما به دنبال حاشیه و مواجهه نیستیم و بنده به شخصه برای تک تک ۲۱ عضو شورا به ویژه آقای چمران احترام قائل هستم و بارها و بارها گزارشات و پاسخ به سوالات اعضای شورا ارائه شده است. تلاش باید این باشد مردم را شاد و امیدوار کنیم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه پرسش و سوال حق قانونی اعضاست، اظهار کرد: گزارشات جذب نیروها در یک دوره زمانی مشخص به رئیس شورا ارسال شده است. در مورد جذب جدید نیز گزارشات ارائه خواهد شد.

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص مسیر ۴۷ کیلومتری زندگی در منطقه ۲ تهران گفت: اتفاق خوب و جذابی در این پروژه شکل گرفته که طرح آن از ادوار قبلی مطرح شده؛ اما محقق نشده بود و در این دوره محقق می‌شود. در فاز اول پروژه که فعلا اسم آن مسیر زندگی است، شبکه پیاده راه و مسیر پیاده به طول ۴۷ کیلومتر بین بوستانهای فدک، پردیسان و نهج البلاغه قرار دارد. با انجام این پروژه در تهران مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌ای خواهیم داشت که هیچگونه تقاطعی با معابر و خیابان‌ها و گذرگاه خودروها ندارد.

محمدخانی افزود: از خیابان ایران زمین در منطقه ۲ وارد این مسیر می‌شوید و به بخش شمالی پارک نهج البلاغه در نزدیکی میدان پونک می‌رسید، این مسیر در فازهای بعدی تا برج میلاد و بوستان گفتگو ادامه پیدا می‌کند و در فازهای پس از آن به دانشگاه شهید بهشتی می‌رسد. این پروژه یک شبکه از مسیرهای جدید برای شهر تهران خواهد بود. در بهمن ماه مسیر ۴۷ کیلومتر و احتمالا در اسفند به ۶۰ کیلومتر می‌رسد و در پایان بهار به حدود ۸۰ کیلومتر خواهد رسید؛ البته منظور ما از مسیر ۴۷ کیلومتری، شبکه‌ای از مسیرهاست. در این مسیر پل‌های سبک از روی بزرگراه‌ها عبور می‌کند و چند بوستان را به هم متصل می‌کند و فضای مناسبی برای تفریح و گردش خواهد بود.

محمدخانی درباره ایمن سازی پاساژ علاء‌الدین نیز گفت: اخطارهایی به مالک این ساختمان داده شده و اشکالات آن کاملاً جدی است. بخشی از این ایرادات مربوط به مباحث آتش‌نشانی و بخشی از آن به ایمنی سازه بر می‌گردد. در قالب حقوق شهر و پایان کار باید این موارد لحاظ شود. این پاساژ پایان کار ندارد و به دلیل همین مشکلات عدم صدور پایان کار را شاهد هستیم. شهرداری اصرار دارد که مالک باید روال قانونی را طی کند و پایان کار بگیرد. از تمام ابزار قانونی در این زمینه استفاده می‌کنیم و این موضوع به صرفه و صلاح کسبه و شهروندان انجام می شود. موضع شهرداری محکم و قاطع است و مالک باید تمام تکالیف خود را انجام دهد.

وی با بیان اینکه کد کردن جملات شاخص مسئولان از جمله شهردار تهران یک راه است و یک راه دیگر بررسی کارشناسی و خبرنگاری عالمانه و بر مبنای تحقیق است، عنوان کرد: شهرداری تهران در حوزه مسکن وظایفی دارد و عمده آن‌ها در حوزه تسهیل‌گری است. شهرداری به تمام تکالیف خود در این زمینه از جمله نوسازی بافت فرسوده، همکاری با نهادهای دیگر برای ساخت مسکن و توجه به تصویب طرح‌های موضعی در کمیسیون ماده پنج عمل کرده است.

محمدخانی با اعلام اینکه باید قیمت ارز را در ساخت مسکن محاسبه کرد، گفت: اگر قیمت مسکن را با قیمت ارز برابرسازی کنیم بعید به نظر می‌رسد افزایش خاصی داشته باشد و شاید روند کاهشی هم نسبت به قیمت ارزش شاهد باشیم. طبیعتا همه می‌خواهیم قیمت مسکن پایین باشد اما عوامل دیگر همچون تورم و قیمت ارز را نیز مورد توجه قرار دهیم. شاید اگر روند مدیریت نمی شد قیمت مسکن بیش از این می شد.

محمدخانی در رابطه با احیای بافت فرسوده در دوره ششم مدیریت شهری، گفت: در نفرآباد به عنوان پروژه ویژه از این جهت که مستندات آن موجود است، با مرگ یک محله مواجه بودیم و این محله تقریباً با تصمیمات غلط کشته شده بود. فیلم‌ها موجود است که چگونه خانه‌ها متروکه شده بودند و اصلا شرایط سکونت در آن وجود نداشت با اینکه از محلات قدیمی و با سابقه شهر بود اما با تصمیمات کمیسیون ماده 5 شرایط احیای این محله به وجود آمد.

وی ادامه داد: نمی خواهیم بگوییم که ساخت و ساز جدی در نفرآباد در جریان است اما شرایط فراهم شده و سرانه‌های مختلف با حضور سرمایه گذاران در حال ایجاد است. زنجیری که به پای مردم بسته شده بود که بتوانند ملک خود را احیا و بازسازی کنند، باز شده و شرایط فراهم است که ساخت و ساز در این محله صورت بگیرد. با حضور سرمایه گذاران حوزه مسکن شرایط تسهیل خواهد شد و شاهد دوباره زنده شدن این محله خواهیم بود.

محمدخانی با بیان اینکه این پرسش مطرح می‌شود که باید ساخت و ساز را در حریم شهرهای بزرگ داشته باشیم یا بافت فرسوده، گفت: به نظر می‌رسد که این ساخت و ساز باید در بافت فرسوده باشد و شهرها باید خودشان را با حضور داوطلبانه مردم آباد کنند. شهرداری در طول این سه سال به سمت نوسازی بافت فرسوده با ارائه بسته های تشویقی رفته است. اولویت ما این بافت بوده اما موضوعی نیست که با ۶ ماه و یک سال برطرف شود با افزایش صدور پروانه ساختمانی از مسیر رو به نزول و رکود شدیدی که ایجاد شده بود، خارج شده‌ایم.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت تهران مجازی نیز گفت: سازمان فاوا اقدامات تحولی خوبی را انجام می‌دهد که یکی از این اقدامات اجرای سامانه تهران مجازی است که به فرایندهای مختلف کمک می‌کند. به صورت پایلوت این طرح در منطقه تفریحی عباس آباد اجرا می‌شود. به روز رسانی مداوم اطلاعات در این سامانه رقم می‌خورد و امیدواریم با اجرای درست آن در مناطق و محلات دیگر نیز شاهد اجرای آن باشیم و شهروندان از قالب شهرزاد شاهد اجرای آن باشند.

وی در رابطه با بودجه پیش بینی شده برای تأمین موتورسیکلت‌های برقی، تصریح کرد: موضوع موتورسیکلت تفاوت جدی با اتوبوس، مترو و تاکسی دارد. ما خرید اتوبوس برای شهرداری داریم و برای تاکسیرانان نیز تسهیلات ایجاد می‌کنیم و یا از مسیر بخش خصوصی اقدام خواهد شد. در مورد مترو هم که راهبری و تصدی گری کاملا با شهرداری است.

محمدخانی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی و استقبال شهروندان در این زمینه اهمیت دارد، گفت: الزام این است که موتورسیکلت‌های شهرداری تهران برقی باشند. در هر صورت باید تسهیلاتی ایجاد شود که شهروندان از این ظرفیت استفاده کنند. فضا در این زمینه متفاوت است و شاید نتوان بودجه پیش بینی شده در این بخش را بودجه جدی دانست.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ موتورهای با کیفیتی تولید می‌کنند که وارد تعامل با آن‌ها شده‌ایم، گفت: معاینه فنی موتورها و ارائه بسته تشویقی به موتورسواران را نیز در دستورکار قرار داده‌ایم. در عین حال موضوع فرهنگسازی را نیز پیش برده‌ایم. تعاملی با تولیدکنندگان داخلی نیز برای تولید موتورسیکلت برقی داریم. نمی‌توان تامین موتورسیکلت‌ها را بدون ایستگاه‌های شارژ عملیاتی کنیم و در تلاش هستیم که ایستگاه‌های شارژ را در سطح شهر راه اندازی کنیم.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با تغییر مدت زمان فعالیت شوراهای شهر، بیان کرد: مسیری در کمیسیون شوراها طی شده و قرار است در صحن مطرح شود. موضوع مهم برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس است. مدیریت شهری مدت فعالیت خود را همین چهار سال می‌داند و اولویت این است که خدمات رسانی را به بهترین شکل خود دنبال کند. اینکه مجلس تصمیم بگیرد که شورا در چهار سال خاتمه یابد ما خدمات رسانی می‌کنیم و اگر هم فرصت تمدید شود، آن را فرصتی برای خدمات رسانی بیشتر غنیمت می‌شماریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha