به گزارش ایسنا، شیخ «نعیم قاسم» دبیرکل حزبالله لبنان در پیامی ویدئویی به چهارمین همایش بینالمللی «استاد فکر، مرحوم آیتالله مصباح یزدی» درباره شخصیت رهبر انقلاب، مرحوم آیتالله مصباح یزدی و همچنین مسائل مرتبط با منطقه و حزبالله لبنان سخنرانی کرد.
جنبه بزرگ شخصیت مقام معظم رهبری، روح عبودیت و بندگی در ایشان است
شیخ نعیم قاسم اظهار کرد: مقام معظم رهبری شخصیتی است که مانندشان در تاریخ ما کم یافت میشود. با وجود امتیازات بسیاری که شخصیت مقام معظم رهبری را متمایز میکند از جهت علمی، سیاسی، بصیرت سیاسی، آگاهی، هوش مدیریتی و بسیاری از خصوصیات ممتازی که دشمنان پیش از دوستان به آنها اعتراف دارند، اما معتقدم که جنبه بزرگ دیگری هم در شخصیت مقام معظم رهبری وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است، بلکه اصلا مورد غفلت قرار گرفته است و آن روح عبودیت و بندگی در ایشان است، چرا که ایشان با خضوع کاملی که در برابر تکلیف الهی دارند و اعتماد عظیمی که بر یاری خدا و امدادهای غیبی دارند، متمایز می گردد و آثار توسلات در ایشان هویداست.
وی ادامه داد: مرحوم آیتالله مصباح یزدی درباره رهبری سخن میگوید که به شکل عمیق و موثری بین اصالت اسلامی در عملکرد و با روحیه عبادت و تعلق به خدای متعال و به ائمه اطهار (ع) آمیخته و با این روحیه تابلویی از آرایههای اسلامی ناب محمدی را به کمال رسانده است. این همان شخصیت ممتاز آیت الله مصباح یزدی است که ایشان توانست در خلال تالیفات، سخنرانیها و کتابهای مختلف، ملاقاتها و جلسات و موسساتی که ایجاد کرد و برنامههای تلویزیونی اش ارائه کند.
حزبالله به ولایت التزام دارد و به حرکت خود در مقابله با رژیم اشغالگر ادامه میدهد
شیخ نعیم قاسم در این پیامی ویدیوئی تصریح کرد: همه این فعالیت ها نمایانگر این شخصیت بینظیر است. در این جا من در نظر دارم که از این ۲ قاعده استفاده کنم تا آنچه را که ما به عنوان حزب الله در لبنان انجام دادیم را به شما ارائه کنم. حزبالله، حزبی اعتقادی است که با اصول و محکمات اسلام مرتبط است و به ولایت به عنوان پیادهسازی عملی در سطح رهبری و زندگی التزام دارد، یعنی این پیوند بین اعتقاد به اسلام و ارتباط با ولایت است، بنابراین این قاعده است که زمان غیبت ولی فقیه، رهبری وجود دارد و اینکه اجرای اسلام در سطح امت اسلامی به شکل صحیح و کامل بدون این رهبری ممکن نیست.
وی افزود: بر این باوریم که اعتقاد و ایمان به اسلام محدود به جغرافیای خاصی نیست، چرا که اسلام دینی جهانی است و پیامهای آسمانی برای همه بشریت است. در نتیجه هر کس بگوید این اعتقاد باید محصور در مکان خاصی شود دچار اشتباه بزرگی شده است. یعنی اگر یک مجموعه اسلامی دیگری در مرز و بوم، و مجموعه اسلامی دیگری در مرز و بوم دیگری باشد این ایجاد مانع و مشکلی نمیکند، چرا که اعتقاد مساله فکری، ایمانی، فرهنگی و تعبدی است و آن عبارات از ارتباط با خدای متعال در سطح مسیر زندگی است. بلکه برعکس سرزمینهایی که اسلام در آنها داخل میشود از این شیوه و روش، در مقابل شیوههای دیگری که ناقص به نظر میرسد استفاده میکنند.
دبیرکل حزبالله لبنان با طرح این سوال که چگونه میشود انسان دارای میهن و وطن دوست باشد، حال آنکه معتقد به باوری باشد که در سطح کل جغرافیایی جهان گسترش مییابد؟ گفت: این مطلب سادهای است. وطن چیست؟ وطن عبارت است از مکانی است که در آن مجموعهای از مردم گرد آمدهاند و با اینکه عقاید مختلف دارند اما در بین خود با یکدیگر تعهد کردهاند بر اینکه یکدیگر را یاری کنند و نیکی ها و امکانات را تبادل کنند. چه چیز از وطن دوستی با التزام به اسلام در تعارض است؟ اینجا یک پیمان و قرارداد اجتماعی است که امور را در بین مردم منظم میکند و مسلمانان مومن از خلال دینشان با اعتقاد بهرهمند می شوند. اسلام به روی جوامع دیگر به صورتی بزرگ گشوده میشود و هیچ کس را مجبور به عقاید و التزاماتش نمیکند.
وی اظهار کرد: حزبالله به عنوان مقاومت اسلامی و جهادی در برابر اسرائیل که اشغالگر فلسطین است و جاهطلبیهای توسعهطلبانه دارد به حرکت خود ادامه میدهد. ما معتقدیم که یک رابطه حقیقی بین جهاد از منظر اسلامی و آزادسازی سرزمین از نگاه میهنی و ملی وجود دارد. موضع ما موضع مقابله با تجاوز و مقاومت در برابر آن است. هیچ تعارضی بین روحیه جهادی ما که بر اساس آن حرکت می کنیم و روحیه وطن دوستی که دیگران بر اساس آن در مسیر آزادسازی سرزمین گام برمی دارند وجود ندارد. لازم است که فرزندان یک خط واحد، در امتداد جهان اسلام با یکدیگر برای تعاون و همکاری ایجاد کنند، چرا که آنها حاملان نگاه اسلامی واحد و جهادی واحد هستند و همچنین طبیعی است فرزندان یک جغرافیای واحد با روحیه میهن دوستی، به خاطر آزادی با یکدیگر همکاری کنند. در این جا امتداد در عقیده و امتداد در جغرافیا پدید میآید و دو طرف با یکدیگر همکاری میکنند و نتیجه آن نیرویی حقیقی در برابر تجاوز است.
شیخ نعیم قاسم گفت: به همین خاطر معتقدیم همکاریهایی که بین ایران اسلامی به خاطر مقابله با چالشهای موجود در منطقه حاصل شد و همچنین پشتیبانی حزبالله، یمن و عراق نسبت به غزه، همه این کارها ناشی از دیدگاه واحدی است که به مقابله با دشمن مشترک پیوند خورده است، حتی اگر در جغرافیای خاص باشند. از دیدگاه ایمانی و اعتقادی و هم چنین بر تمام کسانی که در آن جغرافیا و سرزمین زندگی میکنند لازم است که مقابل این دشمن بایستد.
سه مرحله را در رویارویی با دشمن اسرائیلی پشتسر گذاشتیم
دبیرکل حزبالله لبنان تصریح کرد: در حقیقت ما بر این باوریم که در این رویارویی با دشمن اسرائیلی از سه مرحله گذشتیم؛ مرحله اول پشتیبانی غزه است. این مرحله جزیی از ایمان و عقیده ما و جزیی از وطن دوستی و بخشی از ضرورت همکاری پیروان خط واحد در مواجهه با دشمن مشترک است؛ دشمن مشترکی که آمریکا به عنوان شیطان بزرگ آن را با تمام امکاناتش حمایت میکند تا منطقه را خراب کند و بر آن تسلط یابد. بر ماست که از امت اسلامی و جهان سوال کنیم که چرا فلسطین و غزه را در برار دشمن حمایت نمیکنند؟ ما در این جا به این حمایت افتخار میکنیم و این عمل ما باعث شد که شیاطین عالم به همراه اشغالگر غاصب یعنی اسرائیل در مخمصه قرار بگیرد. حقیقتا مقاومتی اسطورهای در برابر دشمن اسرائیل در غزه و لبنان شکل گرفت. تعاون و همکاری بین برادران در حمایت از این پایداری اسطورهای نقش بسزایی داشت.
وی ادامه داد: خونهای شهید قاسم سلیمانی، سید حسن نصرالله، سید هاشم صفی الدین و یحیی سنوار و اسماعیل هنیه و حمایت انصارالله یمن و شهادت ابومهدی مهندس و پشتیبانی الحشدالشعبی و مرجع دینی در نجف اشرف و قم و آزادگان جهان که بر حسب توان و امکانات، هر چه داشتند تقدیم کردند، تمام این همکاری ها ما را در موقعیتی قرار داد که بتوانیم دشمن را رسوا کنیم و در استمرار مقاومت و استواری آن برای آینده و به خاطر دستاوردهای عملی تصمیم قاطع بگیریم.
شیخ نعیم قاسم اظهار کرد: مرحله دوم، که در لبنان از آن گذر کردیم، مرحله تجاوز ظالمانه اسرائیل بر ضد لبنان بود که از ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۴ و چند روز قبل از آن با انفجار پیچرها و بیسیمها آغاز شد و سپس بعد از دو روز در ۲۷ سپتامبر سید حسن نصرالله ترور شد و به شهادت رسید و همچنین اسرائیل تلاش کرد تا فرماندهان مقاومت را از بین ببرد و به امکانات ما حمله کرد و به شهروندان تجاوز کرد. ما در این مرحله قربانیهای بزرگی تقدیم کردیم اما مقاومت ما پایداری کرد و رزمندگان ما که گویا دلهایشان همچون پارههای آهن مستحکم است سرهای خود را برای خدای متعال به عاریه نهادند. مردم ما آنان را در برگرفتهاند و حمایت کردند و در این راه جان و مال ارزشمند خود را تقدیم کردند.
وی ادامه داد: حمایت و توجه مردم پیرامون مقاومت تاثیرگذار بود و هموطنان در لبنان و حکومت و ارتش حول مقاومت ایستادند و این کمک کرد تا این دستاورد با توافق آتش بس در ۲۷ نوامبر به سرانجام برسد.
دبیرکل حزبالله لبنان تصریح کرد: مرحله سوم، مرحله پس از توقف تجاوز اسرائیل علیه لبنان بود. ما به توافقی رسیدیم که مانع از استمرار تجاوز دشمن شد، و او را ملزم ساخت به اینکه از سرزمینهای اشغالی لبنان خارج شود و در نتیجه حزبالله هم ملتزم شد به اینکه دفاع را متوقف کند و سلاحها و رزمندگان را از جنوب رود لیطانی خارج کند. ما شروع به اجرای این توافق کردیم در حالی که دولت لبنان این توافق را در قبال پیروی و همراهی آن به طور مستقیم منعقد کرد و دولت مسئوول است. این مرحله در حقیقت مرحله سوم و جدید است، و نامش مرحله "ما بعد از توافق" است و مسئولیت آن بر دوش دولت لبنان و دولتهای ناظر و کمیته پیگیری اجرای توافق به شیوه سیاسی است تا اسرائیل از لبنان خارج شود اما اسرائیل مرتکب دریدگیها و تجاوزاتی شد که به صدها تعرض هوایی و دریایی می رسد و مشغول به تخریب خانهها و داخل شدن در بعضی از مناطق شد که تا پیش از آن برایش ممکن نبود.
وی خاطرنشان کرد: حزبالله تصمیم گرفت تا فرصتی بدهد تا دولت مسئولیتش را در این در این زمینه بپذیرد، این یک مرحله سیاسی است که دولت آن را برعهده گرفته است و این جا نظراتی وجود دارد که ما موافق با آن هستیم و آن این است که دولت در قبال اجرای این توافق مسئوول است، پس معتقدیم تجاوزی که الان صورت گرفته بر ضد دولت و بر ضد جامعه بین المللی و بر ضد همه کسانی است که این توافق را شکل دادند. شاید عدهای بپرسند پس شما چه میکنید؟ ما در این مرحله صبر میکنیم و معتقدیم که مسئولیت به عهده دولت است. ما نمیخواهیم کاری انجام دهیم که باعث شود مسئولیت مستقیم نسبت به چیزی را بپذیریم که همه باید مسئولیتش را بپذیرند. درست است که در شرایط حاضر با کارهایی که اسرائیل انجام داد، یک خدشه معنوی حقیقی در لبنان به وجود آمد اما لازم است که تلاش های ما همافزا شود و فشار سیاسی به بالاترین حد خود برسد و این در هر حال یک فرصت است. ما با مقاومت ثابت کردیم که به دشمن اجازه نمیدهیم تا در مناطق مرزی پیشروی داشته باشند.
حزبالله دارای ایمانی ریشهدار است
شیخ نعیم قاسم گفت: مقاومت ادامه دارد و نیروی خود را بازسازی کرده است و دارای ایمانی ریشهدار و گروهی مومن و شهادت طلب است که به او امکان میدهد به پیش رفته و بدرخشد و در آینده قویتر گردد. رژیم اسرائیل که هر جنبندهای را میکشد و هر خانهای را ویران میکند و مرتکب نسل کشی در غزه میشود در پیش روی امتی اسلام و جهانیان به عنوان رژیم وحشی و مجرم شناخته میشود و با حمایت آمریکای جنایتکار که دشمن انسانیت است، این امور را انجام میدهد. ما ناگزیریم حوادثی را که در این جنگ تجاوزکارانه رخ داد بسنجیم و از نتایج استفاده کنیم و کارهای خود را با درسها ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: سرمایه و اعتبار ما درون لبنان بزرگ و تاثیرگذار است و شرکای خود در میهنمان برای انتخاب ریاست جمهوری و آباد کردن ویرانیها، راهاندازی چرخ دولت بر طبق قوانین و اصلاح و بهبود اقتصاد و ایستادن در کنار مردم در اوضاع اجتماعی سختشان را همراهی خواهیم کرد.
انتهای پیام
نظرات