حسین زینالی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: بندرانزلی از شهرهای پیشرو در اجرای تئاتر بوده و در گذشته هنرمندان خیلی شناخته شدهای در این عرصه داشتیم و کماکان نیز هنرمندان خوبی در این عرصه داریم.
چراغ تئاتر در بندرانزلی روشن است
وی با اشاره به اوضاع اجرای تئاتر در بندرانزلی، افزود: با توجه به اینکه سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دائماً میزبان اجراست و شاید در ۲۰ سال اخیر این اتفاق بیسابقه بوده که در طول سال دائماً اجرا روی صحنه داشته باشیم میتوان گفت به لحاظ کمی چراغ تئاتر در بندرانزلی روشن است.
زینالی با تاکید بر اینکه علاوه بر آمار خوب اجراهای تئاتر به لحاظ کیفی این آثار نیاز به نقد و بررسی بیشتری دارد، گفت: باید اجراها دیده شود و در مورد آنها صحبت و نظر داده شود.
این مدرس تئاتر با بیان اینکه در بیشتر نقاط جهان تئاتر از جمله هنرهایی است که تحت حمایت دولتها قرار دارد، تصریح کرد: در کشور ما با توجه به اینکه تئاتر به لحاظ حرفهای خیلی رشد نکرده قطعاً نیاز به حمایتهای بیشتری دارد.
زینالی با اشاره به اینکه این حمایتها در زمینههای مختلف چه از لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ سختافزاری باید صورت بگیرد، افزود: یکی از ضعفهای بزرگی که در شهرستانها داریم و بندرانزلی هم از این مسئله رنج میبرد عدم وجود مسائل سختافزاری در تئاتر است.
نیاز بندرانزلی به سالن مناسب تئاتر
این هنرمند تاکید کرد: در بندرانزلی یک سالن مناسب تئاتر نداریم و همین سالنی که هنرمندان در آن کارهای خود را اجرا میکنند یک آمفی تئاتر چند منظوره است که آنجا تئاتر هم اجرا میشود. این در حالی است که سالن تئاتر به لحاظ نوع ساخت و امکانات صحنه باید ویژگیهای لازم به لحاظ نور، افکت، دکور، صدا و... را داشته باشد که در این زمینه ضعف خیلی زیادی در تئاتر بندرانزلی وجود دارد.
وی افزود: به تناسب همین، مکانهای تمرینی هم آنطور که در جریان هستم فقط یک پلاتو در سالن اداره ارشاد بندرانزلی وجود دارد و طبق آخرین اخباری که من شنیدم بابت اجراهایی که در سالن دولتی اداره ارشاد روی صحنه میرود یک مبلغ مشخص به تناسب مدت زمان اجرا پول پرداخت میکنند. یعنی علاوه بر اینکه هیچ حمایتی از تئاتر وجود ندارد، سیستم دولتی از گروههای تئاتر بهرهبرداری میکند.
وی که دارای مدرک دکتری مطالعات تئاتر از دانشگاه آلکالا اسپانیا است با تاکید بر اینکه اولین چیزی که تئاتر برای پیشرفت نیاز دارد یک مکان مناسب برای اجراست، گفت: کلمه تئاتر در یونان باستان به ساختمانی که در آن تئاتر به اجرا در میآمد اطلاق میشده که به مرور زمان این کلمه به اجراهای تئاتر هم مصطلح شده و برای این هنر استفاده میکنند پس اولین قدم حمایتی از این هنر، یک سالن مناسب برای تمرین، اجرا و حمایت از گروههایی است که تلاش میکنند نمایشهایی را روی صحنه ببرند.
وی افزود: اجرای یک تئاتر امروزه با هزینههایی که دارد خیلی ساده نیست که یک گروه جوان حتی یک گروه حرفهای بخواهند نمایشنامهای که چند نفر در آن به عنوان بازیگر حضور دارند و چندین نفر نیز به عنوان عوامل اجرایی دخیل هستند به مدت چند ماه مشغول به کار بوده و بابت کاری که انجام میدهند هیچ حمایتی از آنها صورت نمیگیرد و نهایتاً برای اجرا هم باید برای اجرا در سالن پول پرداخت کنند.
هنرمندان تئاتر نیاز به حمایت دولتی دارند
این مدرس تئاتر تصریح کرد: حتی اگر خوشبینانه نگاه کنیم که همه بلیطها فروش رفته و سالن پر شود حتی ممکن است هزینههای دکور و لباس تامین نشود. پس میتوان گفت یکی از نکات مهم علاوه بر ساختمان تئاتر حمایت اقتصادی از هنرمندان این عرصه است.
وی افزود: علاوه بر همه اینها به لحاظ آموزشی هم وزارت ارشاد برای شهرستانها میتواند کارگاهی در نظر بگیرد و با دعوت از اساتید مختلف برای بالا بردن کیفیت آثار، هنرمندان را در راستای بالا بردن کیفیت اجرا حمایت کند.
میتوان از فضای مجازی برای پیشرفت تئاتر کمک گرفت
زینالی در پاسخ به جایگاه تئاتر در عصر فضای مجازی گفت: می توان از قابلیتهای فضای مجازی در جهت تبلیغات استفاده کرد همینطور از سلایق مخاطب به نفع تئاتر بهره برد.
وی افزود: باید اجراهایی را روی صحنه برد که به سلایق مخاطب نزدیک باشد و یا حتی کمک کند سلیقه مخاطب را بالاتر ببرد.
زینالی با بیان اینکه در جهانی که امروزه در آن سر میکنیم و زندگی در شبکههای مجازی ساعتهای زیادی از روز مردم را به خود اختصاص داده، تاکید کرد: اینکه بتوان مخاطب را به گونهای ترغیب کرد که وارد این سالنها شوند و یک هنر بیواسطه را به شکل زنده به تماشا بنشینند میتوانند به لحاظ روانی و اجتماعی تاثیرات خیلی خوب و مثبتی داشته باشد به شرط اینکه این اجراها هم کیفیت مناسبی داشته و به گونهای باشد که تماشاگری که در طول روز دائماً محتواهای متفاوتی را در فضای مجازی و در زمان کوتاهی دریافت میکند یک ساعتی که در سالن مینشیند احساسی را تجربه کند که در فضای مجازی قابل تجربه نیست و برایش یک فرایند بسیار لذت بخش باشد.
وی افزود: قطعاً اگر یک اجرا با ساختار درست و ویژگیهای مناسب تئاتر روی صحنه برود میتواند این فرایند را رقم زده و این احساس خوب به تماشاگر منتقل شود.
این مدرس با تاکید بر اینکه هنر تئاتر از جمله هنرهایی است که به لحاظ آکادمیک در دانشگاههای معتبر جهان در حال آموزش است، گفت: این یعنی تئاتر در کنار مسائل استعدادی و ذاتی یک مقوله علمی هم میطلبد و هنرمندان تئاتر شهرستان برای اینکه بتوانند در این زمینه به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنند باید به لحاظ دانش، معلومات و تکنیکهای مختلفی که در این رشته وجود دارد آشنایی داشته باشند.
زینالی با بیان اینکه خوشبختانه امروزه تعداد افراد بیشتری در شهرمان داریم که دانش آموخته تئاتر هستند یا دورههای تئاتری را گذراندهاند و یا به این مسئله علاقه نشان میدهند، افزود: همین امر در واقع باید به رشد کیفیت آثار نمایشی در شهرستان کمک کند.
وی تصریح کرد: نباید صرفاً به لحاظ کمی رشد کنیم بلکه اجراهای تئاتر اگر در کنار آموزش صحیح قرار بگیرد به کیفیت مطلوبتری نیز خواهند رسید.
هنرمندان جنبه علمی و آموزشی تئاتر را رها نکنند
زینالی تصریح کرد: پیشنهاد من به همه هنرمندانی که در تئاتر بندرانزلی حضور دارند این است که جنبه علمی و آموزشی کار تئاتر را رها نکنند و از همان اندک شرایطی که پیش میآید اعم از کارگاه، دورههای کوتاه مدت آموزشی حتی اجراهایی که روی صحنه میرود نهایت استفاده را ببرند.
وی با بیان اینکه ضمن اینکه در فضای مجازی میتوان به اجراهای مختلف دسترسی داشت و با دیدن آنها هم به دانش و سطح تئاتری خودشان اضافه کنند، افزود: قطعاً محدودیتهای وجود دارد اما یک بخش مهم از این فرایند خود فعالان این حوزه هستند که باید علاقه کافی برای یادگیری داشته باشند و امیدواریم که مسئولین و دستاندرکاران که در این حوزه مسئولیتهایی دارند به لحاظ آموزشی نیز با برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی یا حتی برگزاری جشنوارههایی که علاقهمندان شهرستان از آن بهره بگیرند علاوه بر کمیت، اجراهای با کیفیت روی صحنه داشته باشیم و لذت ببریم.
زینالی گفت: قطعاً در کنار منابع ادبیات نمایشی و نمایشنامههای زیادی که امروزه به واسطه ترجمه در دسترس هنرمندان وجود دارند اگر کارگردانهای با دانشی داشته باشیم که به شیوههای اجرایی و تکنیکهای مختلف تئاتری تسلط داشته باشند به اضافه بازیگران آموزش دیدهای که شیوههای بازیگری را به روش صحیح و درست آموزش دیده باشند در کنار همه مباحثی که پیشتر مطرح شد و در نظر گرفتن سلیقه مخاطب کارهای ماندگار خلق کنیم.
این مدرس تئاتر با اشاره به اینکه اجرا برای مخاطب یکی از نکات مهمی است که خیلی از گروههای اجرایی در نظر نمیگیرند، تصریح کرد: یک کارگردان در وهله اول باید در نظر بگیرد که نمایش در نهایت باید برای مخاطب اجرا شود و مخاطب ما باید با اجرا ارتباط برقرار کند اگر این اتفاق رخ ندهد یک شکست محسوب میشود.
زینالی تاکید کرد: با در نظر گرفتن همه اینها و استفاده از تکنیکهای صحیح تئاتری میشود اجراهایی داشت که تماشاگر را راضی کند و این رضایت تماشاگر کمک خواهد کرد که اجراهای دیگری که روی صحنه میرود خود به خود یک گروهی از تماشاگران را برای خود تربیت کنند که مدام به سالنهای تئاتر آمده و به اجراهای تئاتر علاقه نشان دهند.
این هنرمند گفت: گاهاً دیده شده اجرایی روی صحنه است که تماشاگر هم به واسطه تبلیغات خوبی که میشود به دیدنش میرود اما به خاطر ضعفهایی که دارد احتمال اینکه با نارضایتی سالن را ترک کند وجود دارد و این مسئله باعث میشود که این تماشاگر برای تئاترهای دیگری که روی صحنه هست پا پیش نگذارد و وارد سالن نشود.
به گزارش ایسنا رویداد ماهانه «به وقت تئاتر»، با هدف برگزاری نشستهای تخصصی نقد تئاتر و تحلیل نمایشنامه و گپ و گفت صمیمانه با حضور دکتر حسین زینالی برگزار میشود.
انتهای پیام
نظرات