به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در آیین بهسازی و بهره برداری زیرساختهای ویژه بانوان مدیریت شهری تهران با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری سعی کردیم نگاه جامعی به شهر داشته باشیم؛ به گونهای که هم نگاه سختافزاری و هم نگاه نرم افزاری به شهر داشته باشیم، افزود: محور برنامهها در شهرداری تهران خانواده بوده و هسته خانواده نیز زنان و مادران هستند.
وی گفت: بیش از نیم همت (هزار میلیارد تومان) امسال برای پیگیری امور زنان صرف شده و شاهد تحولات خاص در زیرساختهای مخصوص بانوان بودیم؛ اما باید این مهم پیگیری شود.
زاکانی با تأکید بر اینکه ۲ بوستان زنان و دو شهربانو در دست ساخت است و تا قبل از عید نوروز این دو مجموعه شهربانو افتتاح میشود، اظهار کرد: ظرفیت بینظیری در بعد بانوان وجود دارد که اگر این ظرفیت فعال شود، میتواند منشاء رشد و تحولات برای جهش و پیشرفت امورات شهر باشد. در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۰۰ هزار بانو از مجموعههای اداره کل بانوان استفاده کردند؛ اما در شش ماهه اول سال جاری این عدد به ۴.۵ میلیون با میانگین توقف ۴ ساعت در مجموعههای شهرداری تهران رسیده است.
اقبال بانوان از برنامههای شهرداری به خصوص در حوزه ورزشی و فرهنگی بیش از آقایان است
وی با تاکید بر اینکه اقبال بانوان از برنامههای شهرداری به خصوص در حوزه ورزشی و فرهنگی بیش از آقایان است، گفت: افقی که دنبال میکنیم این است که حتی در مقیاس بزرگتر اقدامات ویژه برای بانوان داشته باشیم؛ به عنوان مثال جانمایی ورزشگاه بزرگ در همه ابعاد برای بانوان را در نظر داریم و با سرمایه گذاران در این خصوص در حال رایزنی هستیم و معتقدم که در فعالیتهای ورزشی، هنری، اقتصادی و تفریحی باید اقدامات موثری برای بانوان در نظر بگیریم و باید سرعت توسعه را افزایش دهیم و کیفیت خدمات متنوع تری را ایجاد کنیم.
ما حجاببان نداریم
شهردار تهران اضافه کرد: برای بار چندم اعلام میکنم که ما حجاببان نداریم و در مورد فعالیت یگان حفاظت بانوان در شهرداری تهران نیز باید بگویم که یکی از مجموعههایی که به سمت تخصصی شدن میرود پلیس و فراجاست که در چندسال اخیر به سمت ایجاد پلیس زن رفته است و در شهرداری تهران نیز یگان حفاظت در مجموعه شهرداری تهران مسئول تأمین نظم و امنیت مجموعههای شهرداری تهران است.
وی ادامه داد: ما نیز از دو سال قبل تصمیم گرفتیم که یگان تخصصی ایجاد کنیم و در جهت تخصصی شدن یگان انتطامی برای بانوان در حوزه یگان انتظامات، آموزش تخصصی داشته باشیم و از ظرفیتهایمان سود ببریم. فضا را برای هر قسمت از شهرداری که امکان واگذاری به بانوان داشته باشد، باز میکنیم. به طور مثال امروز ۹ پارک بانوان داریم که ضرورت دارد تا از یگان بانوان استفاده کنیم.
زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا به شهرداری نیرو اضافه میشود؟ اظهار کرد: ما در مجموعه شهرداری ظرفیتی داریم که باید عملیاتی شود؛ به این معنا که حدود ۸۰۰۰ نفر بازنشسته از شهرداری داشتیم که کمتر از ۲۰ درصد آن نیرو اضافه شد.
باید با توسعه حمل و نقل عمومی حضور و فرصت را از خودروهای شخصی سلب کنیم
خودمان به خودمان رحم نمیکنیم
وی در مورد آلودگی هوا و نمرهاش به شهرداری تهران در این خصوص گفت: من در صدا و سیما هم بیان کردم اما سخنانم را تقطیع کردند و گلایه دارم که چرا خودمان به خودمان رحم نمیکنیم. حل آلودگی هوا قطعا درمان دارد و باید با توسعه حمل و نقل عمومی حضور و فرصت را از خودروهای شخصی سلب کنیم.
شهردار تهران بیان کرد: ۳۷ درصد آلایندگی مربوط به خودروهای شخصی است که قدرالسهم حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد و غیر عمومی ۶۶ است که اگر این مدل بر عکس شود شرایط بهبود پیدا میکند.
زاکانی ادامه داد: وقتی آمدیم ۸۸۰ اتوبوس فعال تحویل گرفتیم؛ اما حالا ۲۵۰۰ اتوبوس درگردش داریم و تلاش داریم این عدد را به ۶۰۰۰ برسانیم و یکی از موضوعات مدیریت شهری ششم حمل و نقل عمومی بود که در کاهش آلودگی نقش دارد و انشاءالله دولت هم کمک میکند؛ البته دولت هم مشکلات خاص خود را دارد.
پیشنهاد دادیم که کوههای شمال تهران را به شهرداری بدهند
وی تأکید کرد: توجه به موضوع زیر ساختهای شهری نیز میتواند در کاهش آلودگی موثر باشد، بگونهای که ۹۸ اصلاح تقاطع در تهران داریم که میتواند روزانه ۷۰۰ کیلومتر تردد اضافی شهروندان را به ۵۳ کیلومتر برساند و یک میلیون لیتر مصرف سوخت را کم کند. ضمن اینکه توسعه فضای سبز نیز اثرگذار است و حتی پیشنهاد دادیم که کوههای شمال تهران را به شهرداری بدهند تا ما در ارتفاعی که امکانش باشد درختکاری کنیم، فضا را آماده کنیم و تحویل دهیم؛ چرا که این کوهها ظرفیت ملی است.
وی با بیان اینکه من در صداسیما گفتم که شهرداری تهران از قدرالسهم خود جلوتر است، افزود: در مورد سرنوشت زباله سوز تهران نیز باید بگویم که بیش از یک سال است که معطل مانده است.
زاکانی در مورد سرانجام تبدیل اداره کل زنان به مرکز در شهرداری تهران با بیان اینکه شورای شهر پیشنهاد شورای اداری شهرداری تهران را تغییر داده بود و فرمانداری ایراد قانونی به مصوبه گرفت و ما هم نمیتوانیم این ارتقاء جایگاه را ابلاغ کنیم، تصریح کرد: این ابلاغیه در کوچه پس کوچههای قانون است و حق ابلاغ نداریم؛ اما با شورای اداری صحبت کردم تا مبتنی بر قانون و مصوبه، موارد تصویب شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا بلیت مترو در روزهای آلودگی هوا نیم بها نمیشود، گفت: مجوز شورای شهر را لازم داریم؛ اما اساسا کاهش قیمت در فعالیت حمل و نقل آنقدر مطلوبیت دارد که مردم استقبال کنند و ما ظرفیت خالی نداریم که با ارائه مشوق بخواهیم این ظرفیت خالی را پر کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در مورد درجا کار کردن اتوبوسها در پایانه از سال قبل ابلاغیه داریم و اگر انجام دهند خلاف ابلاغیه است، افزود: در مجموعههایی که مربوط به خود ماست این موضوع رعایت میشود.
انتهای پیام
نظرات