به گزارش ایسنا، عماد رفیعی امروز در همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوریهای انرژی و حملو نقل پاک گفت: بنزین سوپر تا آخر امسال در جایگاهها عرضه خواهد شد و با تعاملی که با واردکنندگان داشتیم، پیشبینی میکنیم که با قیمت هر لیتر ۴۰ هزار تومان عرضه شود، مشروط به اینکه بانک مرکزی همکاری در زمینه تخصیص ارز نیمایی را با ما داشته باشد.
وی با بیان اینکه این پیشبینی ۴۰ هزار تومان برای قبل از افزایش قیمت ارز است و احتمال دارد اکنون به قیمت ۵۰ هزار تومان برسد، اظهار کرد: پیشبینی ما این است که تقاضا برای این بنزین وجود دارد.
رفیعی افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته در ابتدای امر میزان تقاضا برای بنزین سوپر بیش از ۲۰۰ هزار لیتر در روز نباشد که با توجه به میزان مصرف ۱۲۵ میلیون لیتر در روز عدد کمی است؛ اما اگر به مرور زمان بتوانیم مشوق های نرخ ارز ترجیحی و معافیت مالیات بر ارزش افزوده و گمرکی را داشته باشیم قیمت بتواند بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان باشد.
تعیین کارمزد و یا افزایش قیمت کارت جایگاه
رفیعی با اشاره به افزایش قیمت کارت جایگاه و عدم تغییر قیمت بنزین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی گفت: این مساله به غیر از اینکه موجب افزایش قاچاق و بد مصرفی شده دیتاهای ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، به دلیل اینکه افراد انگیزهای برای استفاده از کارت سوخت شخصی ندارند.
وی افزود: در زمینه کارت جایگاه احتمالا یا کارمزد استفاده از کارت جایگاه در نظر میگیریم و یا اینکه قیمت کارت جایگاه مقداری متفاوت باشد.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به ناترازی انرژی در کشور اظهار کرد: ما به عنوان یک کشور نفتی که از نظر منابع نفت خام و گاز طبیعی در رتبه بالایی قرار داریم، گفت: به صورت تاریخی نیز یک شرکت نفتی هستیم به طوری که مهمترین منابع بودجهای کشور منابع نفتی بوده است.
وی با بیان اینکه تا ۱۲۰ سال آینده منابع نفت و گاز را خواهیم داشت اما با توجه به روند مصرف باید به سمت واردات انرژی به ویژه واردات بنزین و گازوئیل پیش برویم، اظهار کرد: با توجه به تخفیفهایی که در زمینه خوراک و سوخت صنایع وجود دارد بیشترین مالیاتی که از شرکتهای انرژیبر دریافت میکنیم، همان سود ناشی از یارانههای انرژی است. پس در نتیجه اگر روزی نتوانستیم یارانههای انرژی را دریافت کنیم، درآمدها نیز به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه با توجه به اینکه غلطک ناترازی انرژی به سرعت به سمت ما حرکت میکند ما نیز مجبور هستیم سیاستها را برای تبدیل شدن به یک اقتصاد غیرنفتی داشته باشیم، به طوری که تا چهار سال آینده به یک نتایجی برسیم، اظهار کرد: سرعت سیاستگذاریها و فعالیتها برای عبور از بحران ناترازی انرژی باید به گونهای باشد که در چهار سال پیشرو راه هایی که در ۷۰ سال گذشته را انجام ندادهایم انجام دهیم.
وی با اشاره به اهمیت بازارسازی انرژی و کوچکسازی اقتصاد یارانهای در زمینه انرژی گفت: اینکه بخش خصوصی نسبت به واردات بنزین سوپر اقدام کند، امر مهمی بود. طی دو سال اخیر تقریبا در کشور بنزین سوپر نداشتیم اما اقدامی که در این راستا صورت گرفت شرایط را بهبود بخشید.
به گفته مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اجرای چنین سیاستهایی میتوانیم قیمت یارانهای را کاهش دهیم و مدیریت بهتری داشته باشیم.
رفیعی با بیان اینکه استفاده از سوخت سی ان جی در سالهای اخیر با کاهش مواجه بوده است، اظهار کرد: درصد استفاده از سی ان جی از ۲۱ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافته که باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه عمر مفید مخازن سی ان جی ۱۵ سال است لذا خیلی از این مخازن سی ان جی باید اصلاح شوند، گفت که موضوع نوسازی مخازن تاکسیها را به صورت رایگان در دستور کار داریم که بخشی از آن انجام شده و به دنبال این هستیم که برای وانتبارها نیز همین کار را انجام دهیم.
مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه مذاکراتی را با آژانسهای اینترنتی در همین راستا داشتهایم که رانندگان آنها حتی اگر تاکسی نباشد، نیز نسبت به تبدیل خودروی خود اقدام کند و بخش عمدهای از هزینه تبدیل را ما پرداخت کنیم و میزان کارمزد را نیز شرکتهای اینترنتی کاهش دهند تا مالکان خودروها انگیزه این کار را داشته باشند.
ادامه دارد
نظرات