به گزارش ایسنا، رضا اکبری در نشست خبری در همایش حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه امسال در بازه ۸ ماهه ۱۲میلیون تن ترانزیت جاده ای انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است، گفت: همچنین ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر بین المللی از مرزهای زمینی داشتیم.
وی در پاسخ به تخصیص سوخت به ناوگان باری کامیون نیز گفت: چندسالی است که تخصیص سوخت برای کامیون ها بر اساس پیمایش اتفاق میافتد و مشکلی ندارد. اما تکلیف جدید داریم که تخصیص سوخت در مسیر شروع شود؛ به این صورت که کامیونی که در مبدا بارگیری می کند مبدا و مقصدش را در لحظه صدور بارنامه تعیین کند. این مسیر روی نقشه پیاده سازی شود. جایگاه های سوختی که در مسیر است به رانندگان اعلام شود و کارت سوخت راننده فقط در آن جایگاه ها فعال شود.
رئیس سازمان راهداری کشور افزود: این طرح جدید است و این موضوع بر اساس ارزیابی ها می تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند. سوخت اضافی را کم کند. رصد بار هم می تواند انجام شود. این طرح یکماه پیش شروع شد. در روزهای ابتدایی به دلیل مشکلات ارتباطی و نرم افزاری با ایراداتی همراه بود.
وی ادامه داد: عدم ارتباط با جایگاه های سوخت و عدم تعیین تکلیف، زمانی که کامیونها به صورت خالی در مسیر تردد می کنند؛ همچنین عدم تعریف برخی محورها در سامانه و ایراداتی از این دست اعتراضاتی از ابتدای شروع طرح به همراه داشت که این ایرادات مرتفع شد. این طرح تکلیف قانونی است.
اکبری در پاسخ به افزایش نرخ عوارض ۵ آزادراه دولتی نیز گفت:با توجه به اینکه پنج سال عوارض پنج آزادراه افزایش پیدا نکرده بود و درآمدشان کفاف نگهداری از آنها را نمیداد از دوسال پیش افزایش نرخ عوارض درخواست شده بود. که این درخواست با طی مراحلی مصوب شد.
به گفته وی نرخ عوارض جدید مصوب و بررسی های تکمیلی نیز انجام شد. مبنی بر اینکه نرخ نباید در طول آزادراه ثابت باشد تصمیم براین شد که عوارض جدید را بر اساسی پیمایشی اعلام کنیم.
رئیس سازمان راهداری گفت: این عوارض از ابتدای بهمن ماه اعمال می شود.
وی همچنین افزود: مبلغ عوارضی که قبلا پیشنهاد شده بود عدد بزرگی بود که می خواست کل ۵ همت هزینه را جبران کند.اما عددی که مصوب شده در خوشبینانه ترین حالت ممکن تنها ۲ همت درآمد دارد که نصف هزینه های آن هم نیست.
اکبری تاکید کرد: مردم نباید در جاده های آزادراهی کشته شوند، ولی آزادراه های ما حادثه خیر شده اند یا حفاظ ندارند یا چاله دارند. چه کسی باید به داد مرد برسد که در آزاد راه ها کشته نشوند. هزینه این آزاد راه خرج مردم می شود. در این افزایش سعی کردیم عدالت محور باشیم. برای کاربران دائمی تخفیف قرار دادیم. علاوه بر این یکسری از سکونتگاه های مهم را در این مسیر حذف کردیم. آزاد راه باید خط کشی گرم با ماندگاری بالا داشته باشد باید بدون چاله و دارای حفاظ باشد. ماحصل این کار به نفع مردم است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مشکلات کامیون داران برای جابه جایی بار در شهرهای مختلف گفت:به شدت مخالف بومی گرایی هستیم. اعلام کردیم این رویه غلط است. اگر بومی گرایی در کشور رواج پیدا کند یعنی به هیچ کامیونی غیر از شهر خودش هیچ باری نمی دهند. در حال حاضر ۳۵درصد کامیون های باری سرخالی هستند و در آن صورت ۵۰ درصد سرخالی می شوند. این باعث کاهش درآمد راننده ها و افزایش مصرف سوخت می شود که با این رویه مخالفیم.
انتهای پیام
نظرات