• سه‌شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403092719464
  • خبرنگار : 50038

وحدت حوزه و دانشگاه؛ محصول ناب انقلاب اسلامی

وحدت حوزه و دانشگاه؛ محصول ناب انقلاب اسلامی

ایسنا/همدان بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود؛ این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد.

به پاس فعالیت‌های چشم‌گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز ۲۷ آذر ـ که سالروز شهادت دکتر مفتح نیز هست ـ روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

بدون تردید از خجسته‌ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است؛ طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می‌توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره‌گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمه الله در سال ۵۹ آغاز شد.

انقلاب فرهنگی همچنان که حضرت امام رحمه الله در پیام نوروزی سال ۵۹ اعلام فرمود، گسترش پژوهش‌های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می‌کرد، این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی آن زمان، باب مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه را باز کرد.

امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرمودند: امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است؛ طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند.

دکتر مفتح، به درک درستی از شرایط جامعه رسیده بود

رئیس تبلیغات اسلامی ملایر بیان کرد:  ۲۷ آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز حوزه و دانشگاه است و برای وحدت بین حوزه و دانشگاه امام خمینی(ره) و یاران ایشان تلاش‌های فراوانی را این دو قشر بزرگ در سطح کشور انجام دادند.

وحدت حوزه و دانشگاه؛ محصول ناب انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: بدون شک و ثمرات تحقیق و پژوهش اندیشمندان در رشته‌های مختلف علمی متعلق به همۀ بشریت است و به سرزمین، قوم و قبیله خاصی متعلق نیست به همین علت پیامبر عظیم الشأن(ص) پیروان خویش را بدون محدودیت شرایط سنی تشویق به کسب علم و دانش می‌کردند و حتی اگر زحمت رفتن تا چین را در بر داشته باشد.

وی ادامه داد: با رشد و توسعۀ دانشگاه‌ها و تأسیس دیگر مراکز عملی سعی و تلاش وافری به منظور ایجاد افتراق و جدایی بین حوزه و دانشگاه شد و با شروع نهضت‌های ضد سرمایه‌داری و مارکیستی این جدایی ریشه عمیق‌تری بخود گرفت.

فارسی اظهارکرد: نهضت و قیام حضرت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ و مبارزه آن حضرت با حکومت استبداد، نور امیدی بود بر دل و جان دانشگاهیانی که به دین و اعتقادات مذهبی پایبند بودند و شاهد تهمت و افترا از طرف گروه‌های غیر مذهبی بر سازشکاری علماء و حوزه با رژیم استبداد  بودند.

رئیس تبلیغات اسلامی ملایر افزود: پس از پیروزی انقلاب مقدس اسلامی و با توجه به عنایت خاص حضرت امام خمینی (ره) به همۀ اقشار بخصوص دانشجویان و دانشگاهیان، امام که با آن دید الهی و دور اندیشانه بخوبی تلاش استعمار برای مبارزه و مخالفت دانشگاهیان با تفکرات دینی وعلمای دینی در گذشته و نیز ایجاد تفرقه و اختلاف بین این دو قشر مؤثر پس از پیروزی انقلاب را می دانستند، بنابراین از هر فرصتی برای ایجاد وحدت و هماهنگی دانشگاه و حوزه استفاده می کردند.

این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: محمد مفتح در شمار نخستین روحانیانی بود که با درک درست از شرایط، تلاش کرد با مشارکت در ایجاد کانون اسلامی در سال ۱۳۴۰ و تدریس در دبیرستان و دانشگاه، به نزدیکی و الفت جوانان با روحانیان همت گمارد.

فارسی بیان کرد: در آن زمان تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشگاهی در داخل و خارج کشور، فعالیت مرکز بزرگ دینی ـ تبلیغی حسینیه ارشاد که یکی از پایه‌های نهضت فرهنگی بود، با فعالیت بزرگان روحانی و دانشگاهی، گام دیگری در ایجاد این وحدت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

وی تصریح کرد: توجه به وحدت حوزه و دانشگاه در انقلاب اسلامی باعث شد که شهید مفتح نخستین همایش را با عنوان «وحدت حوزه و دانشگاه» در نخستین سالگرد درگذشت سیدمصطفی خمینی در سال ۱۳۵۷، در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار کند، تلاش بی‌وقفه شهید مفتح برای رسیدن به این وحدت و شهادت وی در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ موجب شد این روز، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام بگیرد.

وحدت حوزه و دانشگاه باید در مسیر تحقق گام دوم انقلاب باشد

رئیس بسیج اساتید دانشگاه ملایر نیز گفت: سالروز شهادت شهید آیت‌الله دکتر مفتح، روزی ارزشمند برای بازاندیشی در آرمان وحدت حوزه و دانشگاه است؛ آرمانی که در متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی جایگاهی ویژه دارد.

وحدت حوزه و دانشگاه؛ محصول ناب انقلاب اسلامی

دکتر سید عبدالله شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: این بیانیه، که راهبردی برای پیشرفت تمدن نوین اسلامی است، ما را به بهره‌گیری از دو گنجینه بزرگ حوزه و دانشگاه برای ساختن آینده‌ای روشن فرا می‌خواند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر «دانش و پژوهش» به‌عنوان یکی از الزامات اصلی پیشرفت تأکید کرده‌اند؛ وحدت حوزه و دانشگاه دقیقاً در همین نقطه نقش‌آفرینی می‌کند.

لزوم همکاری منسجم حوزه و دانشگاه برای حل مسائل کلان کشور

رئیس بسیج اساتید دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: حوزه با ریشه‌های معنوی و اخلاقی عمیق خود می‌تواند زیربنای اخلاق‌مدارانه علم و فناوری را تقویت کند و دانشگاه نیز با ظرفیت علمی و فناوری‌محور خود، ابزارهای کارآمدی برای تحقق اهداف جامعه اسلامی فراهم می‌آورد.

شجاعی ادامه داد: شهید مفتح با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود برای پیوند میان اندیشه دینی و علم مدرن، الگویی عملی برای تحقق این وحدت ارائه داد، امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که این دو نهاد بزرگ در راستای حل مسائل کلیدی جامعه، مانند عدالت اجتماعی، پیشرفت علمی، استقلال اقتصادی، و تقویت معنویت در سبک زندگی ایرانی-اسلامی، همکاری کنند.

وی اظهارکرد: بیانیه گام دوم انقلاب ما را به «معنویت و اخلاق» در کنار پیشرفت‌های مادی دعوت می‌کند،علم بدون معنویت ممکن است به ابزار سلطه و تخریب تبدیل شود و معنویت بدون علم، توانایی ایجاد جامعه‌ای کارآمد و پیشرفته را ندارد، بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند این دو مقوله حیاتی را در کنار هم قرار داده و نیروی محرکه‌ای برای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی فراهم کند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه ملایر بیان کرد: به‌عنوان یک دانشگاهی، معتقدم که جوانان و نخبگان در این میان نقش محوری دارند، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم فرموده‌اند " مدیریت انقلابی، روحیه انقلابی و عمل جهادی راه‌حل بسیاری از چالش‌های ماست."

شجاعی تصریح کرد: اگر این روحیه در فضای تعامل میان حوزه و دانشگاه حاکم شود، می‌توانیم به شکل‌گیری نسلی از دانشمندانی که در عین تخصص علمی، عمق دینی و اخلاقی دارند، امید داشته باشیم.

وی تأکید کرد: وحدت حوزه و دانشگاه تنها در گرو گفتگوی صمیمانه نیست، بلکه مستلزم انجام اقدامات عملی در زمینه‌هایی چون حمایت از پژوهش‌های میان‌رشته‌ای که علوم اسلامی را با دانش‌های مدرن پیوند می‌زنند، تربیت نیروهای جوانی که با هر دو حوزه فکری آشنایی دارند و و ایجاد مراکزی برای حل مسائل راهبردی جامعه بر اساس ارزش‌های اسلامی و یافته‌های علمی، باید لحاظ شود.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه ملایر گفت: امیدوارم این روز، فرصتی باشد برای برداشتن گامی بلندتر در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی که بیانیه گام دوم انقلاب پیش‌روی ما قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha