• یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403092518294
  • خبرنگار : 71974

بومی‌سازی ۸۵ درصد قطعات صنعت مترو توسط جهاد دانشگاهی

بومی‌سازی ۸۵ درصد قطعات صنعت مترو توسط جهاد دانشگاهی

عضو هیئت علمی جهادادانشگاهی علم و صنعت گفت: پروژه «رام»؛ قطار ملی ایران، به‌عنوان یکی از طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی، با بومی‌سازی ۸۵ درصدی قطعات و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، گامی مهم در توسعه حمل‌ونقل شهری کشور برداشته است.

محسن فاضلی، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و مدیر مرکز مهندسی مبدل‌ها و منابع تغذیه، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پروژه رام قطار ملی ایران اظهار کرد: این پروژه یکی از طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی است که از دهه ۸۰، به دلیل توانایی در حوزه الکترونیک قدرت و نزدیکی به حوزه‌های پیشرانه قطار شهری، آغاز شد. در اولین گام، این پروژه در مقیاس کوچک و در سال ۹۱، با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان یک طرح پژوهشی منعقد شد که طی آن تجهیزات پیشران مترویی نمونه‌ای ساخته شود.

وی افزود: کارایی و صحت عملکرد این قطعات زمانی به اثبات می‌رسد که در شرایط واقعی و در یک قطار بین‌شهری مورد استفاده قرار گیرند. طبیعتاً تأمین این شرایط، نیازمند هزینه‌های فراوان و حمایت مدیران عالی‌رتبه مترو بود.

فاضلی ادامه داد: به دلیل این مشکلات، طرح تا سال ۹۶ با وقفه مواجه شد؛ اما با ابلاغ سند برنامه توسعه ششم، به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان مأموریت داده شد تا حدود ۸۵ درصد دانش فنی قطعات موردنیاز در صنعت مترو را بومی‌سازی کنند.

وی بیان کرد: با تلاش‌های جهاد دانشگاهی، طراحی و ساخت سیستم رانش واگن به واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی واگذار شد. بودجه این طرح نیز بر اساس برنامه توسعه ششم تصویب شد. در ادامه، شهرداری و معاونت علمی و فناوری در سال ۹۸ برای ساخت یک قطار هفت‌واگنه به توافق رسیدند.

فاضلی در ادامه گفت: بودجه این پروژه از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و مترو تأمین شد و ساخت قطار آغاز گردید. نمونه اولیه آن در بهار ۱۴۰۰ تکمیل شد و پس از آن، تست‌های عملیاتی و جامع قطار شروع شد. ازآنجاکه شرایط تست در کشور چندان مساعد نیست، آزمایش‌ها در خطوط شهری انجام گرفت.

وی افزود: به دلیل حساسیت بالا در این بخش و اهمیت حفظ سلامت شهروندان و نظام حمل‌ونقل شهری، این آزمایش‌ها در شب‌ها و در زمان‌هایی که تعداد مسافران کم بود، با احتیاط فراوان انجام می‌شد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت بیان کرد: تست‌های اصلی و جامع تحت نظارت یک شرکت بین‌المللی انجام شد و در آبان سال گذشته، تأییدیه اولیه برای بارگیری مسافران دریافت شد. خط مترو تهران-پرند، به‌عنوان خطی با کمترین تردد، برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

وی عنوان کرد: از سال ۱۴۰۳، قطار در این مسیر قرار گرفت و در صورت بروز مشکل در هر بخش، پیمانکار مربوطه آن را برطرف می‌کند. تاکنون این قطار بدون مشکل جدی، ۶۰ هزار کیلومتر را طی کرده است.

فاضلی تصریح کرد: این گام مثبت زمینه‌ای شد تا فاز بعدی تولید انبوه آغاز شود. در سال ۱۴۰۰، قراردادی برای تولید انبوه بین مترو تهران و واگن‌سازی تهران منعقد شد. اما به دلیل مسائل مالی و ایمنی، این قرارداد نیازمند زمان بیشتری بود که با مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها، موانع موجود برطرف شد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علم و صنعت خاطرنشان کرد: بخشی از بودجه این طرح تأمین شده و قرارداد ساخت ۱۰۵ واگن، در قالب ۱۵ رام قطار ۷ واگنه، منعقد شده است. اجرای این پروژه توسط واگن‌سازی تهران، سازندگان تجهیزات و جهاد دانشگاهی انجام خواهد شد تا بخشی از کمبود قطار در ناوگان عمومی برطرف شود.

وی ادامه داد: پروژه ساخت واگن مترو یک مگاپروژه است که توسط چندین واحد انجام می‌شود. جهاد دانشگاهی به‌تنهایی قادر به انجام این کار نیست و ساخت هر بخش از تجهیزات، توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک انجام می‌شود. در جهاد دانشگاهی، امکان تولید پیشران برای ۳ تا ۴ رام قطار در ماه وجود دارد. اما اگر سایر بخش‌ها نتوانند واگن یا ترمز را تأمین کنند، محصول نهایی آماده نخواهد شد.

فاضلی افزود: این پروژه اولین پروژه بزرگ است که توسط واگن‌سازی تهران و سایر شرکت‌ها در حال انجام است. قرارداد ۲۰ماهه آن منعقد شده است و در صورت حل مشکلات تولید انبوه، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود، سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ واگن تولید کرد و بخشی از نیاز کشور در حوزه حمل‌ونقل ریلی را برطرف ساخت.

وی تأکید کرد: حمایت مسئولان و تأمین منابع مالی، امکان اجرای این پروژه در زمان مقرر را فراهم می‌کند. تیم تخصصی خوبی در این بخش تشکیل شده و امکان توسعه حمل‌ونقل بین‌شهری برای مسافران و حمل بار فراهم است.

فاضلی تصریح کرد: ناوگان قدیمی کشور نیازمند به‌روزرسانی است. در حال حاضر، موضوع قطارهای پرسرعت در قانون هفتم توسعه آمده است. در صورت تأمین منابع مالی، دانش موردنیاز در این بخش توسعه می‌یابد و در نهایت، منجر به بهبود حمل‌ونقل ریلی در کشور خواهد شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha