سالار قاسمی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال تدوین برنامه و نقشه راه ۴ ساله آینده آموزش و پرورش استثنایی کشور هستیم گفت: تیمی از متخصصین، صاحب نظران دانشگاهی و همکاران باتجربه شاغل و بازنشسته در حال تدوین برنامه نقشه راه ۴ ساله هستند. در جلسهای با حضور وزیر آموزش و پرورش از سیاستهای کلی رونمایی میشود تا کمکهای لازم برای اجرای این برنامه صورت بگیرد.
وی درباره محور این برنامهها گفت: مهمترین سیاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوره جدید این است که با توجه به محدودیتهای دانشآموزان با نیازهای ویژه، توجه ویژهای به آنها شود. برای همین تاکید آموزش و پرورش استثنایی اجتماعی شدن است یعنی همه دستگاههای ذی ربط از جمله دولت، نهادهای مدنی، خیرین، متخصصین و رسانهها در کنار این سازمان قرار بگیرد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه اصلا پایه آموزش و پرورش استثنایی کشور مردم نهاد، خیر نهاد و متخصص محور گذاشته شده است ادامه داد: اولین سیاست، اجتماعی سازی سازمان و توسعه مشارکت است.
قاسمی با بیان اینکه نکته دیگر در بحث آموزش و پرورش استثنایی این است که امروز بچهها با نیازهای ویژه با توجه محدودیتهایشان، نیازمند فناوریهای جدید آموزشی و هوش مصنوعی هستند تا آنها را بیشتر در خدمت بگیرند گفت: رباتهای اجتماعی وجود دارد که میتواند به طیف اتیسم کمک کند، پس استفاده از فناوریهای جدید مورد بحث و توجه است.
وی با بیان اینکه اگر خانواده توانمند دانش آموزان با نیازهای ویژه نداشته باشیم مدرسه و معلمان موفق نخواهیم داشت افزود: لذا کیفیت بخشی خانواده محور به عنوان سیاست دیگری است که انجام میدهیم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی موضوع بعدی را آموزشهای مهارت محور نام برد و ادامه داد: توانبخشی شغلی جزو برنامهها است که انجام میشود، آموزش مهارت محور یعنی دانش آموزان با نیازهای ویژه در هنرستان کاری را یاد بگیرند، دیپلم فنی و حرفهای کسب کنند که منجر به توانبخش شغلی آنان میشود که نگاه کلی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
انتهای پیام
نظرات