روز دانشجو فرصتی برای گرامیداشت و قدردانی از نقش مهم دانشجویان در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. این روز یادآوری میکند که دانشجویان به عنوان نخبگان جوان جامعه، وظایف مهمی در زمینههای علمی، فرهنگی و اجتماعی دارند.
نقشآفرینی دانشجویان در پیشرفت کشور از طریق تولید علم و دانش، پرورش نیروی انسانی متخصص، مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، تحولات سیاسی و اجتماعی، نوآوری و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. دانشگاهها و نهادهای آموزشی باید با فراهم کردن بسترهای مناسب، از پویایی و نقشآفرینی دانشجویان در این زمینهها حمایت کنند و به رشد و توسعه کشور کمک کنند.
قشر نخبگانی و دانشگاهیان با شرکت در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، به افزایش آگاهی و تقویت حس همبستگی ملی کمک میکنند. آنها از طریق انجمنها، گروههای دانشجویی و فعالیتهای داوطلبانه، به ارتقای فرهنگ عمومی و افزایش روحیه همکاری و همیاری در جامعه میپردازند.
در راستای نقش بیبدیل دانشجویان در افزایش آگاهی و تقویت حس همبستگی ملی روز دانشجو فرصت مغتنمی بود تا با فعالین دانشجویی در خصوص تبیین گفتمان وفاق در بستر دانشگاه به گفتوگو بپردازیم.
حاجی امینی، دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه قم در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مسئله وفاق که امروز مطرح میشود اساسا با وفاق در آغاز انقلاب اسلامی متفاوت است. وفاق که امروز مطرح میشود نتیجه عدم اعتماد مردم به گروههای سیاسی در رأس حاکمیت است.
وی ادامه داد: اعتبار طیفهای سیاسی در بین مردم کم رنگ شدهاست بنابراین به یک جواب که وفاق سیاسی است میرسند تا به این وسیله مجددا مردم را با خود همراه کنند. امروز وفاق بین طیفهای سیاسی است و لازم است که نقش مردم در این مسئله تبیین شود.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه گفتمان وفاق ملی در حاکمیت را تنها رهبر معظم انقلاب در عمل به ما نشان دادند، گفت: یکی از مهمترین مولفههای وفاق جمهوریت به معنای اعتماد به فهم مردم است؛ امیرالمومنین علی(ع) در نامه به مالک اشتر میفرمایند: مردم دودسته هستند خواص(افراد دارای ثروت و قدرت) و عوام. راه اصلاح جامعه از عوام میگذرد. معنای وفاقی که امام خمینی(ره) پای آن ایستاد همین است.
وی اضافه کرد: اگر اعتقاد به فهم مردم داشته باشیم، فرصت گفتوگو و تعامل با مردم باز میشود و به تبع شفافیت و صداقت محقق میشود؛ همچنین مولفه وفاق در بستر دانشگاه نیز اعتماد و اعتقاد به فهم دانشجو است و این که باید فضا برای تعامل و گفتوگوی دانشجو باز شود.
در ادامه، مهدی حسنی، دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشگاه قم اظهار کرد: گفتمان وفاق سطوح مختلفی را شامل میشود. اگر بررسی کنیم از روز اول شعار ما این بوده است که با جمهوریت و اسلامیت ما کاملا معنا پیدا میکند. وفاق به این معناست که حاکمیت را با همراهی مردم و حضور مستمر مردم جلو ببریم و این مسئله باید در عمل نمود پیدا کند.
وی بیان کرد: گفتمان وفاق را اگر در سطوح پایینتر یعنی دانشگاه و در بین جامعه دانشگاهی به صورت درست جلو ببریم یقینا ید واحده که اعتقاد قلبی ما برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است از دانشگاه آغاز میشود. پس لازم است فعالین تشکلهای دانشجویی که جریان ساز گفتمان دانشجویی هستند در تعامل مستمر، مثبت و سازنده این جریان را راهبری کنند و این گفتمان محدود به ساختار و سازمان نشود.
این دانشجو ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب هم بیان کردند زمانی که نمیتوانیم افراد را جذب یک تفکر کنیم باید آن تفکر و گفتمان را بین مردم ببریم. اگر میخواهیم به این برسیم یقینا این حس تعامل و وفاق اولا باید بین خودمان که سردمدار گفتمان دانشجویی هستیم اتفاق بیوفتد و این را در بدنه دانشجویی تزریق کنیم تا این صدای عدالتخواهانه که از اول انقلاب دانشجو توانسته عَلَمهای اصلی را بلند کند و روی قله قرار دهد ادامه پیدا کند.
محمد اهتمام، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم، در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تحلیلهای ما در عرصههای مختلف باید به دور از افراط و تفریط باشد، اظهار کرد: وفاق ملی یک اصل اخلاقی است و از جنس حکمت عملی هم در دین ما بحث میشود.
وی بیان کرد: وفاق ملی هنوز به مرحله گفتمانی نرسیده است لذا در مرحله اول باید به تعریف واحد از مقوله وفاق برسیم. هدف و رسالت تشکلهای دانشجویی در بستر دانشگاه تعامل و گفتوگو برای رسیدن به یک تعریف واحد است.
این دانشجو ادامه داد: با توجه به اینکه تعریف واحدی برای وفاق ملی ارائه نکردیم تنها در مسائل سیاسی مورد توجه قرار میگیرد؛ لازم است که مردم در حلقه وفاق وارد شوند و ارتباط پیدا کنند؛ لذا باید تعریف واحد از وفاق ملی در سطح مسئولین و سطح میانی جامعه ایجاد شود.
در ادامه این گفتوگو، دهقانی، دبیر انجمن اسلامی واحد خواهران دانشگاه قم، عنوان کرد: مسئله وفاق باید در رفتار و عملکرد نشان داده شود و این وفاق یعنی ارتباط نزدیک بدنه دولتی با جامعه که در بخشهای مختلف تعریف میشود.
وی اضافه کرد: یکی از مصادیق وفاق در مسائل و مشکلات فراگیر معنا پیدا میکند؛ مانند شیوع بیماری کرونا که تمام کشور را درگیر کرده بود. دولت در مواجهه با این مشکل فراگیر سعی کرد که به نیازهای جامعه پاسخ دهد و آنها را برطرف کند.
دهقانی ادامه داد: یکی از معانی وفاق این است که ملت باید بداند، دولت تلاش میکند نیازهای اساسی مردم رفع شود؛ لذا در عمل باید مشهود باشد که تلاش دولتها رفع نیازهای اساسی مردم آن کشور است.
وی اظهار کرد: تعبیر دولتی شفاف، کارآمد، سالم و عاری از فساد در بیانات رهبر معظم انقلاب مصداق وفاق ملی است؛ در این راستا و در وهله اول باید هر تصمیمی به صورت کارشناسانه و عامیانه برای مردم توضیح داده شود.
این دانشجو تصریح کرد: زمانی که شفافیت در مسائل اساسی کشور که تبعات آن به کل جامعه تاثیر میگذارد وجود نداشته باشد سبب میشود مردم با هرآنچه دولت میخواهد رقم بزند هر چند خوب هم باشد همراهی نکنند.
وی ادامه داد: زمانی که برای بدنه جامعه تبیین شود که انجام یک کار تبعاتی دارد اما از یک آسیب بزرگتری قرار است جلوگیری کند مردم با طرحهای مختلف دولتها همراه میشوند.
دهقانی جلوگیری از فساد را یکی از مصادیق مهم وفاق ملی عنوان کرد و گفت: وفاق به این معنا است که دولت با مردم یکی است و عملا هیچ حق بیشتری از این مملکت برای خودش قائل نیست؛ لذا مقابله با فساد باید خیلی جدی پیگیری شود.
این دانشجو اضافه کرد: سیاست و خطوط کلی نظام ما مبارزه با ظلم است و مادامی که دولتها در این مسیر حرکت کنند وفاق معنا پیدا میکند. البته هدف ما تنها وفاق ملی نیست، بلکه این وفاق باید به وفاق جامعه اسلامی در جهان گسترش پیدا کند.
انتهای پیام
نظرات